Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett07-lampworking
Läst 2141 ggr
tistelflikkan
0

Hur börja?

Jag är så sugen på att köpa lite grejer så jag kan börja göra egna glaspärlor och har lite frågor:

Vad behöver man till en början? Har kollat på www.pmc.se och funderar över deras brännare, är den typ likadan som en HotHead?

Vet någon om man kan få tag på en begagnad brännare? Kanske någon här som uppgraderat och vill sälja sin? ;)

Vilket glas är bäst att börja med?

Måste man ha en ugn att kyla pärlorna i? Kan man kyla dem i vermiculit och göra avspänning i efterhand? Eller räcker det att kyla dem i vermiculit?

Vilket är bäst av vermiculit och filt?

Kanske det är någon här som har sin verkstad i Göteborg där man kan få avspänna sina pärlor i ugn mot ersättning?

Kan man göra avspänningen i vanlig keramikugn?

Läste någonstans här om att det finns särskilda stadgar om hur man ska avspänna sina pärlor om man ska ha dem till försäljning, är det någon som vet vart man kan läsa mer om detta?

Tack på förhand,
Linda

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

Tove
0

Hej Linda,

jag har en kollega som vill sälja sin pärlutrustning. Hon har en gasolbrännare från Cerama.

Det finns en oskriven regel som säger att om du ska sälja eller ge bort dina pärlor ska de vara avspända i ugn. Men om du endast gör dem till dig själv till att börja med kan du fint bara avspänna dem i vermeculit eller kylvadd. Vad som är bäst mellan de två är en smaksak, många tycker inte om att ta i bomull, då är vermeculit bättre :-)

Du kan avspänna pärlorna i vilken ugn som helst, efter att du spännt av dem i vermecult t.ex

Lycka till

Tove

tistelflikkan
0

Hej,

Tack för svar :)

Du får jättegärna be din vän kontakta mig på linda@smyckorama.se med priser och gärna bild på det hon vill sälja :) Jag är mycket intresserad!!!

MVH Linda

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

kattkompaniets
0

1# blev pärlutrustning såld? är ev, intresserad.