Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 3255 ggr
petsjo
0

Sättplatta

Hej!

Jag är ny på det här med fusing. Gick en kurs för SusannAlg i april och blev fast!!! Gör bara smycken. Har fusat lite i ArtBox men tyckte det var svårt att kontrollera bränningen. Nu har jag kommit över en gammal emaljeringsugn. Det fungerar fantastiskt bra att bränna i den. Det enda problemet är att bottenplattan är väldigt sliten och gropig. Tidigare la jag bara fusingpappret i botten och försökte parera mellan skadorna. Beställde sedan en sättplatta från Slöjd detaljer, men den är väldigt porös och känslig. Den håller säkert några bränningar till, men det är inget som varar länge.  Finns det någon som har ett klokt råd att ge mig? Ugnen är kanske 15 x 12cm i botten. / Petra

P.S. Jag blev väldigt glad när jag hittade detta forum -  vilken kunskapsbank och vilken generositet med att dela sina erfarenheter.

SusannAlg
0

Hej Petra! Vad kul att du "blev fast"…. fniss! Det är inte alls svårt att bli det!

Ja, detta är ett perfekt forum! Har tyvärr inget bra tips ang. din sättplatta, men det finns säkert någon som kan ge dej bra råd här!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

petsjo
0

Jag är imponerad över hur bra du lyckades med att bränna våra alster i din art box. Jag har gjort bra saker men också mycket som spruckit och/eller "gått för länge".

Jag är jätteglad för min "nya" ca 20 år gamla emaljeringsugn. Den har en litet hål så man ser hur bränningen går.

Jag har bläddrat lite i kataloger och funderar på om de sättplattor man använder till keramikugnar fungerar. Det måste ju gå att dela dem på något sätt så att de passar i min lilla ugn….

sisela
0

Vi använde sättplattor till keramik på skolan, penslade med separator nr 5. kommer inte ihåg var den kom ifrån. Kanske Cerama. Jag skrapade alltid av all separator och penslade på ny jämn och fin varje gång.

Kanske kan förhandlarna såga isär plattan åt dig. Man ska nog göra det med diamantsåg tror jag. Om du har tur med måtten så kanske du kan få ut fyra eller sex små plattor av en?

Asp-design
0

hej petra.

jag slängde mig in i arbetsrummet efter mina kataloger men hittade bara den danska..

MEN jag vet att Cebex har sättplattor :) cebex.se
vet dock inte om din storlek finns.

annars har edabkeramik.se sättplattor.
Dock tycker jag mig itne se din storlek, men Bosse som äger sidan är hur trevlig som hällst så du kan nog ringa och fråga han om de går att beställa din storlek om de kan skära till de eller beställa in :)
Jag har beställt av edam och är nöjd med servise och leverans :)

Lycka till!

petsjo
0

Tack för tipsen! Plattan från slöjddetaler är av något väldigt poröst material och varje gång jag tar ut den så "vittrar" en bit av. Jag gör nog som Asp - tipsar om och kontaktar cebex.

Det är ju så rysligt roligt att hålla på med detta, så det lär bli fler bränningar!

53goran
0

Hej!

Även Utem har sätt plattor. Där sågar dom till den storlek som du behöver. Har köpt platta där själv.

petsjo
0

Bra, då kan jag jämföra vad de kan hjälpa mig med!

Asp-design
0

#5 vad kul att du följer mitt tips! hoppas de kan skära åt de till sig

Bitte
0

Snälla hoppas på hjälp Jag har köpt en liten artbox privat men fick inte med någon bruksanvisning Så jag har inte någon aning hur jag använder den Hoppas någon kan hjälpa mig . Annrs får jag väl kasta den . För utan bruksanvining är den ju inget att ha Jag vill båda fusa glas och bränna silverlera även emalj har jag hört ska gå bra Går det bränna målat glas i en sådan artbox. Finns det någon som vet temp kurvo och tider för Fusing Slumping och för att bränna glas och poslin

Hoppas på hjälp Bitte

SusannAlg
0

#9 Puttade upp en tråd om fusing i ArtBox. Där kan du få lite tips!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken