Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikettövriga-frågor
Läst 2346 ggr
Asp-design
0

Skatteavdrag?

Är de någon som kan hjälp mig?
jag har varit i kontkt med en webbutik och en gårdsbutik om att sälja mina smycken och dyl där..
Nu vill den ena att jag ska skicka prisförslag på mina smycken.. men nu slår de mig.. Hur funkar de igentligen med skatt osv?
Jag har absolut ingen aning.
Jag har för mig att man får tjäna en vis summa och sen betala på sitt hobbyverksamhet.
Jag har ju inget företag..

Hoppas någon kan hjälpa mig som är kasnke lite mer påläst :D

kavatglas
0

hej!

du kan läsa skatteverketsbilaga skv344 på nätet vad som gäller för hobbyverksamhet,jag har enskildfirma så tyvärr är jag inte så insatt i regler för hobby, en bra riktlinje för prissättning av smycken kan vara att titta på vad snarlika produkter/smycken kostar i butik….och gör en beräkning av vad det kostar dig i material och tid för det du tillverkar, du vill väll tjäna lite också?!

lycka till!

EvaLind
0

Som jag har förstått det ska all vinst av hobbyverksamhet deklareras och skattas för. Men, man får göra avdrag för tidigare års underskott 5 år tillbaka i tiden. Även om man inte har deklarerat underskottet tidigare - man kan tydligen göra det i efterhand. Så det gäller att spara alla kvitton… Glad

Bilagan att läsa heter som kavatglas skrev SKV 344 och inkomsten ska deklareras på blanketten T2.

evanil
0

och jag har fattat det så att man får ha inkomst på rätt mycket innan man skattar. det är ju svårt att få hobbyverksamhet att bli lönsam eftersom man köper in material hela tiden (ivarjefall jag)

men det vore bra om någon som verkligen vet hur det är kunde dela med sig här.

Limpan4all
0

Det slutar att vara hobbyverksamhet i samma ögonblick som det går med överskott.

Men om omsättningen understiger 30.000:- per år och går med underskott kan det fortfaranade vara hobbyverksamhet.

Om omsättningen överstiger 30.000:- per år är det aldrig hobbyverksamhet.

EvaLind
0

Med det menas att du kan skatta för överskottet av din hobbyverksamhet så länge omsättningen inte överstiger 30.000kr. Är omsättningen större måste den redovisas i en företagsform.

Asp-design
0

ja gisses alltså.. de är så mkt.. min sambo har eget företag men har revisor så kan itne hjälpa mig heller.. ska kolla den skv334 och försöka gå igenom de med min glaslärare jag hade i skolan när ja besöker henne i veckan.. förhoppningsvis kan hon hjälpa mig lite då hon håller på som jag ..

men tack att ni alla svarade!

mamma-mu
0

Kolla in på sajten 'Starta eget' där kan du säkert få hjälp. Jag har fått höra att definitionen på att ha hantverk som hobby eller som skattepliktig försäljning är om det finns vinstintresse. Man får alltså sälja till vänner och släktingar men inte bedriva aktiv försäljning, alltså sälja via butik eller på marknader.

Asp-design
0

de är sälja till butik osv jag kommer förmodligen göra :)
har fått lite klart för mig att eftersom jag köpt in ugn och glas för ca 23000 måste jag komm över den summan för att ligga plus… ska anteckna ner allt och få allt klart för mig i veckan. tack för all hjälp!

EvaLind
0

Ja, det är först som dina inkomster blir större än dina utgifter som du ska skatta för överskottet.

Limpan4all
0

Ugnen är en inventarie och skall bara tas upp som utgift med 20% per år i fem år. Dvs om du säljer för mer än ca 4000:- år ett så gör du vinst…

Om du registerar bolaget så kan du kvitta underskottet i verksamheten mot dina vanliga löneinkomster under "uppstarfasen" dvs ca 3 år sen skall det ge vinst…

kavatglas
0

oj det här blev rörigt för dig, enklast är att ringa skatteverket, de kan svara på alla dina frågor, och i konstnärligtverksamhet får man uppvisa ett ekonomiskt underskott i längre än 5 år (det är den enda typ av verksamhet där man får det).  Tycker dock att när du prissätter dina alster (räkna som om du hade företag med moms) du vill kanske starta företag någon dag och då blir det svårt att höja priset….lycka till

Asp-design
0

ja nu blev de mkt! jag rådfrågade med min lärare på gymnasielärare som hade eget företg men nu som jag vill ha, en hobby verksamhet. hon fick mig lite mer på fötter. Sätter mina priser rätt högt ändå, men ska räkna på de så tt de inte är för höga eller för låga :)

Eftersom jag köpt in ugn och glas och dyl för ca 24000 så ligger jag ju lite underskott.

#10 de var bra att veta om de med ugnen :)