Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 2479 ggr
IngerB
0

Köp ugn på nätet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inspirerade av en kurs hos Eva i våras har jag och min sambo investerat i en ugn. Efter mycket funderande bestämde vi oss för att köpa en stengodsugn och ägnade mycket tid åt att försöka jämföra priser hos olika försäljare och letade också efter nätbutiker. Nu har vi precis köpt vår ugn och fått den levererad, men vi har ännu inte använt den. Eftersom priset var så fördelaktigt vill vi gärna dela med oss av information om var vi handlade. Gå in på www.brennofenonline.de så hittar du allt du behöver veta. Vi köpte Primus 70 med en volym på 70 liter. Priset inkluderar en enklare reglerutrustning, men det gick bra att mot ett tillägg (mellanskillnaden mellan TC40 och TC 60/8) få en passande reglerutrustning för glas - TC60/8. Vi köpte också sättmaterial som tillbehör. Ugnen kostade 895 Euro, tillägg TC60/8 105 Euro, sättmaterial 128 Euro samt frakt till Stockholm 110 Euro, dvs totalt 1238 Euro (ca 11500 SEK). Liknande ugn och utrustning skulle i Sverige kosta minst 7000 kr mer!!!

Firman var jättesnabb med att skicka bekräftelse på beställningen och att leverera efter det att vi via bank fört över pengar. Enda nackdelen var att informationen som medföljde separatorpulvret var på tyska. Vi ska föreslå firman att låta översätta all information till engelska. Kanske de får en anstormning av köpare från Sverige nu??!!!!

EvaRittsel
0

Härligt!  Jättebra att du delade med edt av det här finfina tipset. Det är så här jag vill att sajten ska gungera. Att vi alla tjänar på att dela med oss av våra erfarenheter! Tack för det utmärkta tips! Och tack för senast. Kul att de blev så här för er - att ni bestämde er för att fortsätta. Det glädjer mig!

Meta
0

Glad blir jag att läsa dessa rader, hade hittat firman på annat sätt men man söker ju gärna bekräftelse här Tungan ute

Samma ugn finns att köpa hos en firma i Sverige men den verkar vara dyrare där. Så där blir det när alla mellanhänder ska ha sitt…

kastellen
0

Jag läste att ugnen kräver 16 ampere och vi har bara 10 ampere här hemma, vet ni om det funkar ändå eller är det så att ni kör den på 16 ampere?

Meta
0

#3 Detta går väl att uppgradera eller?

EvaLind
0

Du måste säkra upp med en 16 amperes säkring. Det bästa är att ta hjälp av en elektriker.

Evapeva
0

Vilket bra tips! Jag letar också ugn till överkomligt pris. Jag gick in på hemsidan men kunde inte hitta någon info om någon annan reglerutrustning (TC40 och TC 60/8), jag hittade bara om den som ingick i priset. Men vad jag kunde förstå av beskrivningen så verkar den vara helt OK den också för att bränna glas. Vad var det som gjorde att ni ville ha en annan reglerutrustning? Kan ni inte rapportera när ni provat ugnen också?? Jag är så nyfiken!

IngerB
0

Vi köpte vår ugn för tre år sedan. Den reglerutrustning som vi betalade lite extra för var bättre för glasfusing. Jag var in på deras hemsida nu och de har en annan reglerutrustning som ingår i priset, som du säger.

Vi är mycket nöjda med vår ugn. Den har använts en hel del till glas och vid ett par tillfällen för att göra egna fomar i stengods. Vid ett tillfälle inom garantitiden gick ugnens relä sönder och firman skickade då ett nytt.

Lycka till

rittsel
0

Superkul att det gick så bra. Importera själva . Det tjänar ni på!