KURSER & BÖCKER
Hej
Jag har suttigt och letat på vuxenskolans och medborgar skolans sidor om kurser i glasgravyr, och den närmsta är i Kristianstad och du var det inte gravyr utan flushing…
Vet någon om kurser i närhetern av helsingborg`, så vore jag glad! =)
Sedan så undrar jag om ni har några bra böcker och rekomendera.
ärna med bra nybörjar bilder och tect i.
mvh och tack på föhand
Tina

Tyvärr finns inga böcker att köpa i glasgravyr, så gott jag vet. Små arbetshäfte finns (fanns) på Olsgårdens postorderförsäljning, men i så fall kan man lika gärna klippa ut en bild i tidingen och rita av det. Jag själv hade faktiskt tänkt skriva ihop ett litet användbart häfte som man skulle kunna använda. Det kostar naturligtvis att ge ut en bok, men Vi kanske kan starta en intresse-lista, så förlaget ser att det finns intresse.
Jag har ju haft kursdeltagare från Helsingborg, det är faktiskt bara 2 timmar dit. Man kan nog överväga vad man får för pengarna också.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

menar "tant" maria att man får FÖR mycket för pengarna hos dig ??
*skrattar*
ja 2 timmar är ju inte nått om man har bil…
men ett häfte hade varit kanon, ger gärna en slant för det med =)

Nä, jag menade inte att man får FÖR mycket för pengarna hos mig,
men lite får man ju allt! Skrattar!

Nähääääää…..
Trodde jag jue!! *Flinar* 
Gott slut! =)
Hejsan!
Jag har en bok om gravering den heter Lettering on glass, Glass hanbooks, författaren heter Charmian Mocatta och är utgiven av A & C Black i London. Jag har fått många tips i den men jag är ju bara en nybörjare.
Beträffande att ge ut böcker själv så behöver det inte bli så dyrt, jag min sambo och hans syster tog kontakt med ett litet tryckeri han tryckte upp en bok med ringpärm och lite tjockare bak och framsida, allt var i fyrfärg och ca 60 sidor i en upplaga på 100 stycken, bokens tryckkostnad blev under hundringen/st. (Då gjorde vi all layout själv) Boken kan du se på vår hemsida www.konstochhantverk.nu Fälen Design.
Hälsningar Karin Andersson

Nja, tryckkostnad en hundralapp, att göra alla foton, skriva innehållet, redigera, göra layout, hur mycket tror du att folk är beredda att ge för en handbok? Jag har ju ingen annan inkomst än det jag gör, och då tar jag betalt för timmar jag graverar, men jag kan inte ta betalt för bokföring, arbetsresor, försäkringar, mailande, bokslut m m, alltså allt jag gör före och efter arbetet. Häromdagen frågade en släkt, varför det inte blev något av kompostering, när vi nu hade köpt en sån dyr låda där man ska slänga köksavfallen. Jag sa att det tog en minut att gå ut till den lådan och det hinner jag inte med.
Så mitt liv är inte direkt som det borde. Vissa sa uppmuntrande att jag skulle göra ett glas i månaden och sälja det för 20000, och det vore inte dumt, men jag saknar köpare. Jo, jag ville bara komma dit att då skulle jag behöva 10000 Kr för trycket och lägga ner hundratals timmar. Men visst vore det bra om det fanns ett sådant skrift på svenska?

Maria
Det är självklart att du ska ta betalt för det du gör, folk tror att det är en enkel match och ha företag för då har man "all tid i världen"…tjosan…
Men en hanbok, runt max 200/250 kr.
Det är mycket jobb med arbete runtomkring vad man en ska göra för något prodjuktivt.
Sånt som man inte ser som kund, ska dem (säljaren) ha betalt för det med, tänker många…suckar…

Japp. Håller med. Jag skulle vilja ha betalt för runtomkringjobb oxå, och sedan skulle jag vilja ha betalt för en månads semester, som vanliga jordnära anställda har. Men nu är det ju så att man flyger på sina vingar och då är man ju inte jordnära, och nu hinner jag skriva så mycket bara för att jag är sjuk och inte orkar befatta mig med viktigare saker. 

hahaha…Maria….du har inte funderat på och önska dig 1 vecka med bästa vännina på Selma Lagerlöf SPA i värmland?? 
Ha hört att det ska vara kanon där 
Det känns som det skulle vara behövligt menar jag ..*skrattar*
ta nu han om dig riktigt och njut för dagen!!
kan tala om att min penna kom idag, och OJ!
Detta var det roligaste jag har gjort på länge!! *hihi*
så nu ska jag rusa till din sida och införskaffa glas! 

Jag hoppas du har massor av övningstimmar nu i helgen. Berätta gärna hur din nya penna känns i handen, vilken modell den är, och vad du hade graverat!

Jag har bara hittat en vinkaraff som jag har testat lite på.
Kanske inte det allra bästa och brja på, men det blir nog bra när den är klar…..
jag har köpt min penna på Clas ohlsson….
En enkel maskin, men ack så skön och arbeta med när "snabeln" är på! =)
Men den var inte dyr, så skulle jag inte tycka om detta i framtiden, så var det inga dyra pengar och betala för den.
Inte tycka om detta framtiden…TJENA!…detta med glas gravyR, ÅsaF hade nog glömt bort och tala om att detta är som en "drog", ett beroende….. 
gott nytt år!

#11: Haha, visst är det skojigt. ;-)
Jag sa ju att du skulle tycka det var roligt. Tänk att tant inte lyssnar på mig. Eller jo, det gjorde ju tant, du köpte ju en maskin i alla fall. hihi
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Nu ska kärring åsa vara snäll, om hon vet hur man stavar till det…*LER*
Jag köpte en maskin, som inte är som den ska, för det går inte och sätta fast bittsen på den..*GRÅTER*

Jodå, det gör det säkert. Man kan bli lite stressad och osäker med nya maskiner. Jag har fått ett stegräknare som jag fortfarande inte kan ställa in. Men det ska nog gå det också.

#13: Men lilla gumman. Du måste vara liiite teknisk också vet du väl. Be gubben om hjälp. hihi
Om det inte funkar gå till butiken och klaga ;-)
Audiatur et altera pars

#15 Hallå där…
skulle min gubbe vara tecknisk…..jo tjen …han är född med tummen mitt i "jag-vet-inte-vad" …..*ler*
här i familjen så är det så att det är jag som står för allt teckniska ! =)
//Tina
Som snart slänger ut min gravyrpenna genom fönstre!!…muttrar…..
Jag är envis som alla världen åsnor …men…mummlar..detta var det värst……mutter….

#16: haha, sluta genast muttra. Det fungerar inte bättre för det. Tant får riga mig i morgon så ska jag försöka ge råd till tant över telefonen. hihi
Audiatur et altera pars

# 17
hur sk ajg kunna ringa utan telefon nummer??
…muttrar vidare…

Jaja, nu kan ju tant sluta muttra. Du ser, du slapp åka tillbaka med maskinen för att det var fel på den.
Undrar vad de sagt om du kommit in med en maskin med felet KTSIKLI (KlantigTantSomInteKanLäsaInstruktionsboken) :-)
Ha nu så skojigt när du sitter och graverar. och kom ihåg att jag vill se bilder på hur det går.
Vi kanske ska starta den där tråden här inne. Den för Glada Amatörer som aldrig blir bra :-)
Audiatur et altera pars