Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett06-glasmålning
Läst 7570 ggr
kiwisen
1

Dekaler till glas

Hej!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig.

Jag undrar var man kan beställa dekaler till glas som man sedan kan bränna i glasbrännugn. (obs ej hushållsugn).

Jag har en glasbutik med målarverkstad och fått en kundförfrågan på logotyp på glas. Eftersom logon är inte den enklaste vare sig måla eller gravera så tänkte jag att man kunde fixa det genom dekal.

Det företaget som gjorde sånna dekaler (Streck och punkter AB i Sthlm) finns ej längre och jag har sökt och sökt på nätet men ej hittat likvärdigt.

Varit i kontakt med företaget där jag beställer mina glasfärger ifrån ( BRENNTAG) och de sa de har endast dekalpapper men för att man ska kunna använda dem måste mna trycka motiv på dem självfallet med färg för glasmålning.

Så kan något ge mig tips på företag där man kan motivbeställa dekal till glas…dekal som man bränner fast.

Tacksam för svar

// kiwisen

Ulla
0

Jag trodde att jag hade en länk till ett företag som gör dekaler, men tyvärr så vet jag inte vart den har tagit vägen. Ska fortsätta att leta. Om jag hittar den så återkommer jag.

Jag kan förresten lägga ut frågan på keramiksajten, det är många där som är intresserade av glas också.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

veteran
0

Det finns något som heter smältglas,du kan forma logon sen limma/smälta fast till ytan,vet inte om det säljs i sverige men kolla med google.Annars finns smältglas köpa i finland.

Ulla
0

De här förslagen fick jag av avalon på keramiksajten:

Tekno Screeen AB Älvhagsvägen 11 194 53 Upplands Väsby
08-590 94 032

AB Elgporslin Kvarnamåla 360 14 Väckelsång 0477-40121

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

kiwisen
0

Smältglas? Men det är då typ fusing? Det är inte riktigt vad jag är ute efter. Kan du förklara närmare hur det funkar?

Det jag är ute efter lövtunna dekaler som man kan motivbeställa och sen limma fast på glas och bränna. Likande använder man när man ska motivblästra på glas. Limmar fast dekalen och blästrar och loggon blir blästrat resten orört… fast jag ska då bränna fast dekalen. De brukar använda liknande om inte exakt samma typ av delaker till porslin.

Men det blev helt klart intressant med "smältglas".

kiwisen
0

Tusen tack Ulla! Jag ska kolla med de företagen på måndag!

veteran
0

Jag vet inte om det heter så på svenska men fritt översatt iaf.             Tunna Richmont,bullseye och Artista skivor passar utmärkt till smälltning,samt det finns nåt som heter Bullseye Mixed Stringers:       Pinnar på olika färger,storlek: 1*450mm

kiwisen
0

Det lät intressant ( öven om det är som sagt inte just sånt jag är ute efter) så jag ska ta och kolla upp dem och se hur de funkar och om det är något för vår verksamhet.

Behöver man någon speciell utrustning för att anävnda "smältglaset"? Eller går det i vanlig glasbrännugn? Hur många grader ska ugnen ha för att den här typen av "dekal" ska fastna? (Jag är lite grön när det gäller mer avvancerad glaskonst :o) )

veteran
0

Vad jag vet så duger vanligt glasbrännugn alldeles utmärkt,grad antalet får du testa fram,jag han alldrig börja med detta för hon som skulle visa mig tekniken dog ett år sedan.   Apropå blästring av dekaler,du kan helt enkelt kleta ut vanligt silikon på jämn lager låta stycket torka o sen skär du ut loggan,sedan är det bara blästra

kiwisen
0

Fast det kan bli lite pillrigt med silikon till blästring av 200 glas.

Jag har inte köpt någon blästermaskin än ( tänkte vänta med det) Det finns så många företag som blästrar idag. Men hlet klart är det häftigare att blästra eget än att låta en datoriserad maskin göra det.

Det är alltid snyggast med HAND MADE… :o)

Har fått kontakt nu med Tekno Screeen och de gör dekaler man kan bränna fast på glas och resultatet blir loggo som ser ut som om det hade blivit blästrad.

EvaRittsel
0

Hallå!!!!! På 30- och 40-talet skulle man ha blommor på sina porslinsmuggar. Och idag börjar det bli poppis igen. Samma dekaler som man använder på keramik kan man använda till glasfusing. MEN!!!!! Man ska inte bränna dekalerna med mer än ca 800 grader. Fullfusa och lägg sedan deklen i vatten så att det löser upp gummi arbicum som håller emaljfärgerna kvar och för sedan över dekalen till glaset. Slumpa på 800 gradet och du har behållit färgerna! Elg Porsilin kan hjälpa dig!

kiwisen
0

Fast… jag vill inte bränna på högre än max 540 grader ( dvs ej fusa! ) Men vad jag har förstått så är dessa porslinsdekalen fullt användbara även på lägre temp.

Sen så kan man inte bränna kristall på hägre än 100-nåt grader annars blir den mjölkig.

Jag hade hoppast hitta dekal som fungerar både på kristall (24%) och vanliga (ev. kristallin) glas.

Nåja..som sagt har jag fått  tag på loggodekalen men ska kolla med Elg porslin om andra dekaler. Bra att ha det i fickan om ensån kund skulle dyka upp…

Super tacksam för svaren!

EvaRittsel
0

Här är länken till Elgporsling som gör dina dekaler. Du kan också köpa färdig dekaler i Stockholm hos Seemanns och Cebex (Karmikexperterna). http://www.elgporsling.sehttp://www.seemann.nu, http://www.cebex.se   Länkarna finns under vårt länkregister. Lycka till!

carl-eric ländell
0

Laser i vetlanda!

carl-eric ländell
0

LASERGRAVYR RITSTUGAN VETLANDA

EvaRittsel
0

Vad är detta? Är det också ett företag som gör dekaler. Skicka i så fall gärna in din hemsidesadress!!!!! Det ju kul om det finns lite konkurrens. Fös oss köpare i alla fall.Flört

UTERM
0

Hej.

Du kan vända dig till Elgporslin i Väckelsång de gör egendesignade dekaler. Standarddekaler kan du köpa hos oss.

MVH

Björn på UTERM

O11-391081

EvaRittsel
0

Om du har ett foto eller gammalt bokmärke så gör Elgporslin nya dekaler åt dig! Och flera av återförsäljarna kan hjälpa dig med standarddekaler.

HannaBroberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har bra erfarenhet av Elgporslin. Tyvärr vann jag inte McDonalds muggtävling, men jag gjorde om skisserna till en skrift till jobbet i samband med politikerveckan i Almedalen. Sedan i höst kom jag på att det kunde bli en mugg ändå. Jag tog de omgjorda gubbarna som vi använt i skriften och gjorde en pdf som jag skickade till Elgporslin.

Gjorde 300 muggar för 40:- st inkl mugg, två tryck och moms.

Bifogar en bild på de även om det inte är glas, men ett exempel på hur man kan göra med sina skisser över till emaljfärgsark och då kan man köra de själv vid fusing eller bränna på de på glas ca 600-750gr.

Hanna

EvaRittsel
0

Synd du inte vann. Muggarna är toppenfina! Kan man köpa ett ex?

HannaBroberg
0

Det finns redan en reserverad till dig, men jag glömde den när vi sågs före jul.

Jag tittar förbi!

Hanna

EvaRittsel
0

Du är supervälkommen! Torsdagar och fredag eftermiddag är jag oftast i ateljén. Men ring först. Du vet…. Och lokal i centrum. Hon är i Australien halva året - och just nu där!