Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett12-tips-och-tricks
Läst 1680 ggr
Evapeva
0

Halsbandsmontering

Har gått en grundkurs i glasfusing och ska snart gå en fortsättningskurs. På första kursen gjorde jag en hel del halsbands-hängen. Vill gärna hänga dem på en läderrem men har lite trubbel med att få till det bra med avslutningen mot halsbandslåset.

Har köpt en slags "klämmor" som jag viker läderremmen igenom, det blir en ögla och där sätter jag en ring som sedan fästs i själva låset. Sedan klämmer jag ihop med tång så att läderremmen sitter fast. Men jag tycker inte att det blir riktigt snyggt.

Skulle nu behöva hjälp med hur man kan få till det med öppningsbara halsband. Gärna även andra varianter på halsband än med läderrem. Någon som kan och vill dela med sig av sina tips?

/Evapeva

AnnikaMargareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Eva,

Jag har också sett dessa klämmor men de passar inte riktigt för mina fusingssmyckes modeller. Jag behöver nånting kraftigare, så jag gör avslut med pärlor istället. De går fort och är enkelt. Mvh Annika

AnnikaMargareta
0

Glömde skriva att man justerar längden på bandet genom att dra i de pärlförsedda tåtarna men de kankse man förstår? Just det här smycket ska jag ge till en vän som ska ha tjejmiddag ikväll. Vill nog visa smycket också, det gjorde jag på en av mina första fusingtillfällen.

Evapeva
0

Hej AnnikaMarg!

Tack för tipset! Jag antar att hålet i pärlan där båda ändarna går igenom har ett precis så stort hål som behövs för att de ska gå igenom, så att det blir lite trögt att dra dem? Så att de inte glider ur alltför lätt?!

Nu har jag i och för sig hittat en slags gummitråd, som ser ut som läder och även hittat klämmor som räcker precis runt tråden. När man klämmer ihop det hela så blir det så pass smalt så att man kan dra remmen med ringen till halsbandslåset genom hänget. Då kan man ha remmar i olika längd att välja mellan beroende på vilket hänge man vill använda.

Men jag ska absolut testa din variant också!

AnnikaMargareta
0

Godkväll, Precis som du skriver så måste man ha en "lagom" stort hål. Banden ovan ( från pmc.se) var sidenband 4mm och går att tvätta också så det känns ju lite fräscht. Jag har en annan variant också som jag gillar. Den bygger på att man har en "stopper". Om det du är rätt ord.. en sån där manik som brukar finnas i jackor för att dra åt snören i tex halsöppningen, och det gör att det blidas rynkor i korsryggen på tex vinterjackor. Är de nån som vet vad de heter? Jag kan visa, har tyvärr ingen zoom på låset i den här.  Jag tycker spännet bak också är viktigt. Om man har mellanlångt hår som jag så syns det också!