Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 4495 ggr
SusannAlg
0

Varför spricker glaset?

Vad gör jag för fel? När jag fusar med dischroiskt glas i min ArtBox vill dom gärna spricka… även vanligt glas ibland. Det är på vägen upp för det blir mjuka kanter… Jag kör dom i en sk Artbox och börjar med halv effekt och sedan full effekt. Å det händer oavsett om glaset ligger i botten eller ovanpå ett annat lager glas.

Har hållt på med att fusa i dessa Artboxar i ett år nu, och jag tycker att jag misslyckas mer nu än tidigare…. kan det vara något med Artboxarna, att dom är "förbrukade" efter en viss tid?

Eller kan det bero på glaset? Dessa bitar jag har nu är nyinköpta, fast från samma ställe som jag brukar köpa från.

Det slår tom ut en låga? genom hålet ibland och micron brummar konstigt…. någon som råkat ut för det?

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

[kissidor]
0

men vad tråkigt susanne Gråter!

jag skrev ju i en annan tråd om mina problem med att det sprack men då gällde det ju när jag använde två lager dichroiskt. det har jag hursomhelst fått under kontroll i åtminstone 90% av fallen genom att dra ner effekten ännu mer. så fort dichro eller metall är inblandat kör jag numera alltid 5 minuter på 450 watt först. sen går jag över till 600 watt, och i lilla burken är det mesta fullfusat efter 4-5 minuter på 600 watt men i den stora brukar jag få köra 5 minuter på 600 watt också och sen när jag går upp till 900 watt tar det ytterligare flera minuter innan det är färdigt. fast det blir väl lite längre tider för dig med system 96? när jag är uppe på 900 watt tjyvkikar jag varje minut och dessförinnan mellan effektökningarna. detta är tidsödande jämfört med hur jag gjorde först i början, men det är förstås värt det eftersom det funkar. men det är ju intressant att det strider ganska rejält mot dom instruktioner och rekommendationer som följde med burkarna… Obestämd

men detta är ju nåt du bör testa iaf, att köra ännu längre på ännu lägre effekt. det besvarar ju inte frågan om varför det plötsligt börjat trassla när det funkat bättre förut, men om det löser problemet så är ju det också värt något…

men vad orsaken är till att det plötsligt börjat dumma sig mer…? tja det kan säkert vara allt det du spekulerar i och micron dessutom! du kanske skulle testa i din vanliga köksmicro också om det blir nån skillnad.

och hur pass du kan koppla detta till att det händer med just ditt nya glas vet ju du bättre än jag, men har du kvar lite gammalt glas så du kan göra ett experiment med två i stort sett likadana alster som du bränner på samma sätt fast ett av det gamla och ett av det nya så vore ju det intressant också. ser det ut att vara samma tillverkare förresten? det sägs ju att samma koefficient inte är nån fullständig garanti för att det funkar tillsammans, utan att det helst ska vara från samma tillverkare till och med. fast det är väl kanske mest som dom säger för att man ska fortsätta köpa bara deras glas… Obestämd 

egentligen låter det mest som att micron skulle ha börjat skena kan jag tycka - verkar konstigt om burkarna skulle ge annorlunda resultat sådär huxflux, och dom borde väl snarare gå åt andra hållet med tiden i såfall, att det inte blir lika varmt därinne?

håller tummarna att det löser sig och du kan väl berätta hur det går?

irode
0

Kanske  har olika dicro-glas olika effekt/metallskikt som beter sig annorlunda än andra ?

Jag är övertygat om att det händer något med ojämn effekt i glaset i samband med dicro/metall i micron. Ojämn effekt ger ojämn varma i glaset och ger spänningar/sprickor.

Mindre effekt och längre tid måste vare enda sätt att hjälpa problemet.

SusannAlg
0

Jag har ju köpt en sån där mix med småbitar av dicro glas, så det är ju många olika.

Har kört på 500w några minuter innan jag ändrar till full effekt.Men jag misstänker att det är micron som är ojämn… den har ju fått jobba enhel del….  trist är det iallafall!

irode
0

Har du funderat på att köpa en liten fusingugn typ denna ?

Den fås även med pärllucka om man vill göra lampwork.

SusannAlg
0

Irode…. skulle jättegärna ha en sådan ugn….. men har inte lyckats övertala Studieförbundet…. men det var ju ganska bra pris på den du länkade till. (Men sen blir det väl tull och frakt också….)

Ska man köpa en ny micro och nya artboxar… så springer ju summan också iväg… så på sikt borde ju en ugn vara en bra investering….. hmmm…. ska nog göra ett nytt försök att övertala dom….Flört

[kissidor]
0

det blir inte precis tull på den susanne, eftersom det är inom eu vet du Flört. däremot visas priserna på sidan utan moms, och den brittiska momsen är inte så värst mycket lägre än vår. men om det är studieförbundet som köper den så behöver väl inte dom betala moms, eller? finns förresten ännu billigare små ugnar där, men jag vet ju inte vilken av dom som har den för mig mest optimala avvägningen mellan pris och funktion Obestämd

irode
0

Själv har jeg en 'Evenheat bordovn m/ vindue/fönster (Hot Box) 15 x 15 cm' köpt hos AnlaGlas i Danmark. Priset är 3800dkk + moms och frakt.

Min kära man har köpt Paragon SC-2 med fönster och pärlluga, som har automatic och verkar mycket bättra.

[kissidor]
0

vad mysigt det låter att ni har samma hobby du och din man irode Glad! härhemma har vi en som pillar med smycken inne och en som bökar med traktorer ute - och ingen begriper vad det är för dumheter den andre håller på med ObestämdSkrattande

irode
0

Ja Kissidor.

På det sättet är jag och min familj - Glastokarna Flört - väldigt priviligerte: Min man och svärson hobby-blåser glas tillsammans när de har möjlighet till det. Och nu gör båda pärlor. Jag fusar och gör smycken i glas och silver.

Och på köpet målar jag med min dotter, som faktiskt även gör lite pärlor ibland.

Här diskuteras väldigt mycket glas och design! Enda problem är att vi saknar tid Glad

petsjo
0

Jag fusade mycket i artbox i somras och upplevde att det gick sämre och sämre. Det sprack och det tog längre och längre tid för glaset att fusa. Jag provade både "verkstadsmikron" och köksmikron. Jag såg att insidan på min artbox blivit väldigt sliten på en kant. Det svarta var liksom nästan borta. Jag ställde diagnosen att det är detta som orsakade problemen. ( Rätt eller Fel - vet inte…)

Jag blev trött på alla misslyckanden och bestämde mig för att pensionera boxen och skaffa en annan ugn. Nu står boxen i en låda….

På lördag ska jag för första gången vara med på marknad och försöka sälja mina smycken. Det blir riktigt spännande…

SusannAlg
0

Vad tror ni att frakten på en sådan ugn kostar?

Kissidor, studieförbundet måste nog betala momsen, men dom kan inte dra den… för jag tror inte att dom är momsredovisnings-skyldiga… fast jag vet inte helt säkert. Jag ska iallafall försöka å övertala dom…. för om det är både micro och burkar som är slitna… så kostar det ju ändå åtskilliga tusenlappar om man ska köpa in nytt sådant, å då är det smartare att köpa en riktig ugn! Den ena boxen är ju min egen…. men jag har använt den när jag brännt för kurserna…. snäll (dum) som man är….Skrikandes

irode
0

Jag hittade mannens faktura:

Han köpte sin ugn hos www.off-mandrel.com - Paragon SC2B kiln (bead-door) till £577 + Kiln shelf kit till £27,50. Inkl 15% moms

Han köpte lite annat samtidig. Fick 5% Membership Discount ser jag på fakturan (kommer inte ihåg om det är för att han har köpt något tidigare eller om det är internetrabatt)

Frakten gick på £9.11

.. och som jag kommer ihåg levererade de väldigt snabbt.

Lycka till - du kommer inte att ångra bytet! Du får även tänka på att med en ugn med automatik man man avspänna för tåligare produkt = bättre kvalité!