Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1686 ggr
monkymonx
0

Vilket fusinglim använder ni?

Hej! Är ny medlem här, väldigt matnyttig och intressant sida det härGlad!

Har fusat glas ett tag, mest smycken, men är lite orolig över de gaser som kan bildas av snabblim när man bränner glaset.

Tydligen kan det bildas bl a cyanväte som ju är ett farligt nervgift.

Bränner i en keramikugn som står i vårt garage och vid bränningen bildas en sötaktig doft som jag misstänker kommer från limmet.

Någon som upplevt något liknande?

Är det någon som vet om man kan använda nåt annat mildare lim, t ex vattenbaserat?

SusannAlg
0

Snabblim? Menar du limmet som du limmar bitarna med innan du bränner? Där ska du använda ett vattenbaserat lim.

Jag tycker att det kan lukta lite illa av själva fiberpappret när det förbränns.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

monkymonx
0

Ja, jag menar det lim man limmar ihop bitarna med innan bränning. På Cebex har de sålt ett snabblim som kallats för fusinglim. Det består av cyanoakrylat som bildar gas vid upphettning.

Var köper du det vattenbaserade limmet och vad heter det?

SusannAlg
0

Jag köpte det hos cebex och det hette bara fusinglim. Det är som ett pulver som man sedan späder ut själv med vatten.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

monkymonx
0

Ok, tack för hjälpen, då ska jag prova det limmet:-)

asatorn
0

Man kan också använda No Days. Det har jag även använt till att limma färdiga smycken med (upphängen) men där litar jag inte på det (lossnar). Men tror att det fungerar bättre under ugnsprocessen. Har allafall inte dålig erfarenhet av det där.

monkymonx
0

Efter lite mer påläsning och info har jag fattat det som att man kan använda allt vattenbaserat lim. No Days är säkert bra men då ska man väl ha varmluftspistol, och det verkar lite onödigt krångligt tycker jag.
Ska leta efter ett snabbtorkande vattenbaserat lim.