Bränna lerformar
Jag har gjort några små formar i lera som jag ska prova att gjuta i i min lilla ugn. Men först måste jag ju bränna formarna.
Räcker det att jag lägger fiberpapper under då? Eller krävs något annat? För när man slumpar lägger man ju formarna direkt på ugnsplattan (i mitt fall keramisk fiberplatta).
Någon annan som provat detta?
Hej!
Bra fråga du ställer. Jag har nyss köpt en glasugn från Uterm och vill veta mer om hur man lämpligast kan skröjbränna keramikformar (som sedan ska användas för slumping) i den. Så jag hoppas på bra svar på din fråga.

Inte många svar än så länge… Eftersom formarna ska "vila" i två veckor har jag fått lära mig, så är det ytterligare en vecka kvar innan jag kan bränna dem. Spännande…
Pröva att fråga på keramik i fokus, så får ni nog en del svar!
Jag har bränt ler formar i en "vanlig" Uterm som kan gå till 1000C. Jag har anänt dom mest för att gjuta i men även för att slumpa skålar och fat. Det går alldeles utmärkt och jag har använt båden separtor från TGK och från Cebex med bra resultat för COE-96
Då min ungn är 700x1000 så har jag skröjat samtidigt med med en glasgjut bränning kring 830C