Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 2049 ggr
Affi
0

Att börja "fusa"

Har just gått en prova-på-kväll i glasfusing - URKUL!!! Fick med mej 3 snygga smycken hem och skulle nu vilja pröva lite själv. Håller annars på med keramik och har två ugnar.

Hur gör jag? Vilken temp ska det vara? Kan jag bara köra på eller ska tempen gå upp i sakta mak? Måste jag ha sk brännpapper under eller går det direkt på engoberade plattor? Vart handlar jag? Duger Slöjd detaljer i skara (bor i närheten) för en nybörjare? Många frågor men är lite ivrig!!!

Tacksam om någon tar sig tid att svara!!

Hälsningar Affi

AleZK
0

Temperatur  och tid är A&O när det gäller fusing plus COE. (inte blanda gals hur som helst)

Ju mindre saker man gjör desto mindre nogran med anvlöpning och avkyllning är det, men det är inte kul när något spricker så man ska hålla sig till säkra temperatur kurvor som är beroende på glas typ, COE 92 och 96 glas som är det valiga när det gäller smycken har snarlika kurvor. Sakta upp till ca 480C (100-200C/h) snabbt upp till fusing temp mellan 790-830 beroende på vad man vill göra. Snabbt ner till 520-510c och stanna där ca 15-30 min (små saket, vid större bra mycket längre). sakta till 430C (60-90C/h). Sedan 150-200C/h . Lite beroende på ung kan man stänga av vid 300C och låta ungnes svalna av sig själv, men öppna alldrig ugnhen innan den är nere på under 50C. Du kan ladda ner kurvor för 96 hos spectrumglass och bullseye borde ha 92 kurvor.

Bullseye papper är dyrt men ett måste om van har icke klart glas i botten och vill ha ett plant resultat, annars går sk olika typer av separator bra. Det pullver som man strör eller har löst i vatten och målar med.

Har tittat på Slöjd D sida men tycker inte dom har något större utbud elle säskilt bra priser. Själv köper jag det mästa av TGK, men dom säljen inte till "vanlig" publik.

irode
0

Boken i denna artikel är faktiskt väldigt bra att börja med.

Och så får man rekommendera dig att söka på olika trådar för att hitta informationer om vart man köper glas och andra nyttiga informationer.

Någon snabb-väg till succé finns knappast - du måste skaffa vetande på olika sätt: litteratur, kurser, jobba med glaset.

Lycka till med din nya hobby - man blir absolut beroende ;-)

:-) Inge