Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 7512 ggr
maman
1

Återvinning

Är nyfiken på att försöka återvinna glas.

Flaskor, kantstött prydnadsglas, fula prydnadsföremål ….

Har någon gjort några försök och har erfarenheter, bra eller dåliga?

Hubert
1

http://www.glasweb.se/hauge/

Det här kallar jag återvinnig!Louise

maman
1

Ja sannerligen, men jag hade väl inte tänkt försöka med

något så avancerat, är ju lite ny på glasfrontenGenerad

mariatingsund
1

Jag har plattat till några glas som var sönder, fick lite klumpar, men sen visste jag inite riktigt vad jag skulle göra av dem, de passade liksom inget till och att bränna ihop flera olika går ju inte. Jag funderar lite till, om jag ska slänga dem elller sälja dem som brevpress? Eller krossa och göra smycken av, eller limma på någon annan bit. En gång kommer väl någon god idé, (direkt efter att jag slängde dem).

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Janette
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har bränt samman en del barnmatsburkar efter ett tips av Eva här på sajten. Döm själv om resultatet! :-) Mvh Janette

Allt gott!
Janette Skogshus

glasklart
0

Det tycker jag blev riktigt fint !!!! Förvånad

mariatingsund
1

Fotografen var inte heller dum, det ser ut som  ett konstverk i finaste kristall…

EvaLind
1

Hej.

Jag gör smycken av "återvunnet" glas. Det är loppisfynd och trasiga flaskor. Bäst resultat får man om man inte blandar alltför friskt, och man får vara berädd på många besvikelser. Det är ju inte alla glas som samsas och man vet aldrig hur en gammal vas ser ut när den får brännas igen. Man kan laborera med olika brännkurvor och topptemperaturer. Vanligt flaskglas kräver mer värme än ett dricksglas. Men friskt vågat hälften vunnet. Det är så otroligt spännande varje gång man öppnar ungen!

Lycka till!

MNalleW
1

Va intressant EvaLind ! Jättefint smycke du visar !

Själv fusar jag, men man kanske ska prova med annat glas också:) Verkar ju  hur kul som helst.

EvaLind
1

Jag har lagt ut några bilder på minna smycken i mitt fotoalbum.

De flesta är gjorda av "loppis-fynd".

irode
0

Härligt EvaLind! Fina smycken du gör:

Själv gör jag lite återvinning av trasigt kulört glas från glasblåsning-kursen som min man och svärson går på ibland.

Just nu är dom iväg en vecka, så där kommer snart mera glas att leka med :-)

:-) Inge

EvaLind
0

Vilket underbart fat Inge! Man blir nästa förälskad :o)

Vilken tur du har som får tag i sådant roligt material att jobba med.

/ Eva

mariatingsund
0

De ser nästan ut som mina smycken

EvaLind
0

Det tar jag som en komplimang Maria :o)

Jag förirrade mej till din hemsida och blev sittandes länge…

Så fantastiskt duktig du är.

irode
0

#11: Tackar för beröm :-)  - det fick mig faktisk att starta ugnen med en ny uppsättning återvinningsglas. Lite fat - lite som kanske blir til smycken.

:-) Inge

EvaLind
0

När vi nu pratar återvinning vill jag puscha för en nyöppnad glashytta i Ramnäs: http://www.ramnasglashytta.se/

Dom använder gamla tomflaskor i sin produktion, är jättetrevliga och duktiga. Jag har varit där och blåst ett litet glas. Snett och vint - ser mest ut som en nattmössa - men kul var det!

Anita
0

Jag säger bara det om ni vill åka på en mkt bra kurs med återvinning av glasflaskor och burkar genom att efter uppvärmning i gasolugn omforma dem- åk till Hauge i Småland. Själv kunde jag skapa ölglas, snappsglas och lite annat denna helg, helt fantrastiskt!

EvaRittsel
0

Jag håller med Anita. Åk till Houge! Han inspirerade mig så mycket att jag inom kort har en egen återvinninghytta igång i Lövsta, Stocksholms återvinninganläggning.

Men i egen regi.

Jättfina saker ni andra gör! Fortsätt att experimentera. Smält flaskor, burkar och annat, Jag har i 30 år propagerat för återvinning av glas och jobbat med detta så man kan göra mycket.

Meta
0

Man funderar ju hela tiden i nya banor för att utveckla sig :) och det där med återvunnet glas känns spännande.

Någon som har mer handfasta tips/erfarenheter när det gäller temperaturer? Om man t ex tar en ölflaska (fast det kanske är olika beroende på i vilket land flaskan är gjord och hur vet man det???

Sen kan man ju säkert inte blanda med smyckeglas men kanske med dichroisk film och måla med mica-pulver måste väl funka om man vill "skoja till det".

aipmalmo
0

jag har precis nästan fått min ugn och tänkte arbeta mest med returglas…men har ännu ej fått rätt temperatur på det…..men såg på din sida EvaLind ( mycket fina saker må jag säga) att du var uppe i 900 grader---själv har jag bara varituppe i 820 och då smält bitar av flaskglas viljet i och för sig gick bra men sen fick jag inte till en tid för sk tackfusing…men fortsätter prova…det skall ju gå. Skulle hemskt gärna vilja kunna såga sönder flaskor för mer planera hur bitarna skall se ut…

Meta
0

820 låter passande för Bullseye! Har du provat att blanda?

Sen undrar man ju om det är olika för olika typer av flaskor.

Har roat mig med att samla lite olika flaskor och det är lustigt hur många olika bruna å gröna nyanser det finns :)

aipmalmo
0

jag tycker flaskfärgerna är fina…tänk bara på alla de slipade glasskärvor man hittar på stranden…olika bruna, gröna, turkosa osv

jag skall fortsätta testa

EvaLind
0

Ja, det är bara att prova sig fram som gäller. Oftast går det bra att blanda olika färgade flaskglas, men man kan som sagt aldrig vara riktigt säker. För att kunna såga flaskorna kan du antingen gå till ett glasmästeri eller skaffa dig en glassåg med vattenkylning.

Lycka till!

Meta
0

Någon som provat att blanda med Bullseye? Om det nu är så att 820 grader funkar. Då borde det vara samma COE.

Eller är det att svika återvinningstänket?Skäms

EvaLind
0

Det har inte samma COE så tyvärr fungerar det inte.

Meta
0

ok, jag tyckte att någon skrev att 820 grader var lagom… men det är inte så enkelt alltså. Återstår dikroisk film och färg då alltså, de är ju oberoende av COE

fast testa kan man ju alltid ändå Skrattande

Vet du vilken COE flaskglas har då`?

EvaLind
0

Det går som sagt inte att vara helt säker på att flaskor är kompatibla med någonting annat än sig själva… COE kan variera mellan ca 85-94 tror jag. Lite beroende på färg och ålder också. Men det skadar aldrig att prova.

Meta
0

Nä det är ju det som är så spännande… Funderar på det där med stressometer men den är förmodligen svindyr…

MaritaD
0

Hej! Här kommer ett par återvinningstomtar. Jag har använt trasigt Ittalaglas bla.Marimeckkoskålar.

Jag har inte fullfusat dom, utan använt en lägre kurva med topptemp på 750. Därefter har jag slumpat dom över aluminiumrör, så dom kan stå.

Maritha

Meta
0

Urfina ju!

MaritaD
0

Tack så mycket för det Meta

irode
0

#28 - så härliga de är :-)

MaritaD
0

Tackar så mycket irode. Det är roligt det här med återvinning. Lite mindre förutsägbart. Jag såg ditt fina fat - superfint.

mariatingsund
0

#28 Marita, penslar du separator på dina aluminiumrör?

MaritaD
0

Jag använder ultratunt fiberpapper, för jag vill ha tomten slät på baksidan. Tycker inte att det blir lika bra med separator. Jag använder det tunna papperet till skålar, fat och smycken också. Det är så bekvämt att använda tycker jag. Lite besvärligare när man ska ta bort det efter bränning, men jag använder riktigt fuktigt papper som jag sedan sorterar som icke brännbart.

Maria du var inne på att kunna återvinna det keramiska papperet tidigare. Har du gjort några försök med det? Det vore ju bra om man kunde återanvända det på något vis.