Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 2536 ggr
HannaBroberg
0

Glastavlor

Hej

Bifogar bilder av mina glastavlor från en utställning i Hammarby Sjöstad. Första försöken att utifrån mina acrylmålningar jobba vidare med hus och bygg/industri-miljöer.

Hanna

yvett
0

Tyvärr kan jag inte få fram några bilder. Blev nyfiken så försök igen.

Mymlan
0

Kan ej se några bilder heller, försök även minska ner dem lite.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

EvaRittsel
0

Bilderna är för stora. Minska dem ordentligt och lägg upp dem igen. Jag är görnyfiken!

HannaBroberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer ett kollage i ett nytt försök.

Hanna

EvaRittsel
0

Jätteläckra. Synd att jag missade din utställning!

SirpaFingerroos
0

Vad snygga tavlor du gör!!! Hälsn Sirpa

HannaBroberg
0

Ville passa på att berätta om glastavlorna och en häftig effekt.

Jag hade gjort egen kopparoxid genom att lägga en kopparplåt i saltvatten under några månader.

När jag använde den oxiden tillsammans med några korn av turkost bullseyekross i fönsterglaset återgick oxiden till koppar och fällde ut fält av koppar. Jag har även haft bullseyestringers som jag böjt över ett ljus och lagt in mellan glasen, vilket gett luftfickor som blåstupp under fusningen. Har aluminiumfolie och även stengodsglasyr emellan. En blandning av olika saker så det blir en liten överraskning när man öppnar ugnen. Lite som när färgen på duken har torkat.

Skar till måtten på glasen efter IKEAs ekramar, så de är lagda i ram med silikon och sedan nervikta stift.

Det är kul att testa.

baggie
0

Hej Hanna!

Vilka underbart läckra tavlor du har gjort. Härliga för inspirationen. Smart med ikeas ek ramar, det får jag nog härma jag som älskar ek. Kan man använda bullsey kross och stringers till fönsterglaset?

mvh Baggie

EvaRittsel
0

Inte gärna kross. Det brukar spricka. Men att lägga stingers på brukar bli bra. Men inte för tätt. Ca 0,3 mm mellan stingersen. Vad heter det på svenska????? Glaspinnar tycker jag är bra!

mariatingsund
0

När jag läser detta då vänder hela trygga tillvaron upponer. Man måste ju använda glas med samma utvidgning, och fönsterglas och bullseyesglas har då inte lika, vare sig det är kross eller stringers. Det kanske inte hade spruckit direkt efter bränningen, men det  gör nog efter ett halvår? När det står på ett bord och solen skiner in? Eller då man tänder eld i kaminen? Det behöver inte vara mycket för det. Jag hade en glasbit som jag höll under armen under tiden jag skulle torka av dammet i hyllan, och den hamnade i millioner bitar på golvet, utan att jag tappade. Och det var cirka ett år efter tillverkningen. Jag tycker det skulle vara tråkigt för kunden om man hade gett några tusenlappar för ett konstverk i glas som bara faller sönder inom kort tid. Det räcker ju inte att de är vackra, för det är de.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

HannaBroberg
0

Jag har lagt högst tio kors per tavla och på ca 2cm avstånd, och det är en lite luftbubbla runt. Det syns inga sprickor men visst kan det finnas spänningar och man ska självklart tänka på hållbarheten. Jag har kvar tavlorna och vi får se hur de håller. Det är en test.

Hanna

EvaRittsel
0

Berätta om fem år om det höll! Mina 35 år gamla glastavlor med datorkeramik är fortfarande intakta. Så jag undrar???????