Välja ugn
Hej! Har bestämt mig för att köpa en liten fusingugn, men det är svårt att välja modell. Tänker mest göra smycken och mindre fat. Ni som håller på med liknande, vad använder ni för ugn? Vore tacksam för tips!

Jag köpte min ugn hos Bosse på Edab Keramik i Strängnäs och var väldigt nöjd med den. Den kan man bränna fat som är 30x30 och plattan för smycken är ju lika stor så du får plats med många. Hur enkel som helst att programmera eftersom den är förprogr. för både fusing och slumping, bara att trycka på en knapp. Man behöver inte tänka själv alls nästan och det känns väl bra. Vanligt vägguttag gäller och lite ström drar den så jag har bara fördelar att säga om den. Den väger 40 kg men jag har monterat hjul på bordet den står på så jag flyttar undan den lätt när jag inte bränner. Jag kan varmt rekommendera den.
Hej Yvette!
Såg bilden på ditt fina fruktfat. Har du fusat fatet först eller har du lagt glasremsorna direkt i slumpningsformen?
Mvh baggie

Visst kan man slumpa direkt. Men då bör man bara jobba med ett lager glas. Annars rasar kompositionen. Så direktslumpning rekommenderar jag bara för er som arbetar med att färga glas eller lägga kross eller glaspinnar (stringers). Det fungerar både för Bulleseye och fönsterglas!
Hej Ruby!
Jag letar också efter en ugn som inte behöver vara så stor, har hittat en hos Brännpunkt som ligger bra till hos mej, dom kallar den silverclay ugn och den går det ju även att Fusa glas i men den kanske är för liten till det du ska ha den till, jag letar vidare så får vi se vad det blir i slut ändan :-)
Yvette
den ugn du beskriver verkar intresant, vad heter ugnen och styrnigen och så undrar jag förståss vad den kostar.
Mvh Lena