Borra i Glas
Hej
Behöver hjälp. Jag ska borra i glas, är det någon som vill dela med sej av sin erfarenhet, (min, är att glaset spricker…) Har nu försökt hela förmiddagen, men det går inte. Min dremmel roterar 37000 v/min, det är nog inget fel på den, ev ska det vara en speciell borr.
Tack!
MargarethaJ

Du måste ha en specialborr och borra i lite vatten
en sån här borr

Tack!
Och en stor kram, nu ska jag beställa borren, så fixar det sej.
Tack!
MargarethaJ

Och så måste du vara väldigt långsam, egentligen ha pelarborrmaskin som snurrar jämt och står stadigt. Sen ska du lyfta sänka borren så ofta så hålet i borren inte täpps igen av glas som kommer ut ur hålet. Diamanten släpper fort vid överhättning och det blir snabbt överhettat om vattenstrålen (hålet) täpps.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Hej Margaretha,
Det finns olika utföranden och dimensioner på glasborr. Skall du göra ett hål från 3 mm och större bör du har ett ihåligt borr. Det ser ut som ett rör som har diamantspån på utsidan. Det fäster du i en elektrisk borrmaskin. Använd inte ett massivt borr med diamantpulver på när hålet skall vara så här stort. Det är större risk för sprickor. Det ihåliga borret borrar bara ur en kärna och skapar hålet. Lägg din glasbit på en träbit som du placerar i en liten balja med några centimeter vatten i. Glasbiten och borrets diamantförsedda del skall vara i vatten. Träbiten är till för att du inte skall borra hål i din balja. Vattnet är till för att borret inte skall bli varmt.
Du kan se hur borret ser ut på http://www.pmc.se/Shop/Index.php?sArtId=DTSP370

Rolf, det är rätt, men mitt inlägg är också rätt eftersom just 3 mm-s borr, trots att det är ihåligt, täpps gärna igen, och det är ett elände att peta ut glaset ur det lilla hålet, alltså det kostar mer än smakar. JAG hade iaf inte lyckats borra smidigt utan jämt krabba o ta ut borren och peta-peta-peta.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Jag använder oftast en 2 eller 3 mm kakelborr (Clas Ohlsson och Jula). Det funkar bra så länge jag tar gott om tid på mig och låter borren äta sig igenom glaset. Får höja borrstålet mest hela tiden för det blir för varm annars och kan spricka samt att jag har glaset på en träbit i en låg plastskål med vatten (har ingen anordning med rinnande vatten). Största problemet är nog att man gärna har för bråttom och pressar borren för hårt mot glaset. Använder förresten en pelarborr från Jula, bra pris och ger lite stadga åt handen.

Har hört att man bara kan borra ett eller två hål md ett borr innan det är utslitet.
Någon som vet?
Om det är en diamantborr går det att borra många gånger i 3-6 mm glas om man inte överhettar borren. Billiga Clas-Olsson borr har hållt för mig minst 20 ggr.

Låter ju bra, och de är väl inte ens ihåliga om jag förstått rätt…
Tack