Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1191 ggr
EvaRittsel
0

Ugnsuthyrning?

Massor av människor kontakter mig och andra på sajten för att höra om man kan hyra in sig på en ugnsbränning. Vad tycker ni andra att man ska betala? Och hur många har överkapacitet dvs möjlighet att hyra ut sin ugn då och då?  Jättebra om  det finns folk runt om i landet som har lite möjlighet att ta emot andras bränningar.

Hör av er. Behovet verkar stort!

Hanna--
0

Jag har ingen överkapacitet, snarare tvärtom….Ledsen

I bn där jag bor i Skåne så är vi en handfull keramiker som bor hyfsat nära varandra och som brukar hjälpas åt i nödsituationer, t ex ugnen lägger av precis när man skall bränna en viktig beställning, ha något färdigt till konstrundan etc…. Det fungerar bra, men det är klart vi känner varandra hyfsat väl och man vet att där inte av misstag är någon som slänger in en lerdgodsgrej i en stengodsbränning! Men den typen av risker finns väl inte när man bränner glas?

När jag lånar ut min ugn till hela bränningar till keramikkompisarna så tar jag betalt enligt samma kalkyl som jag använder för mina egna bränningar, d v s jag har räknat ut strömförbrukning, ett schablonvärde på hur ofta elementen måste bytas och kostnad för detta, och ett schablonvärde för när ugnen i verkliga livet (inte den skattemässiga) måste bytas …. d v s ett självkostnadspris.

Men det är klart i mitt fall är det ju mest en fråga om en slags väntjänster, så att jag har inte lagt in någon kostnad i kalkylen, för att packa upp grejoer som lämnas, packa ugnen, programmera, passa ugnen, tömma ugnen, förvara grejer tills de blir avhämtade  m m och det måste kanske också räkna in om man skall låna/hyra ut sina ugnar mer regelbundet…. 

Jag tror det vore bra med en gemensam lista för glassajten och keramiksajten om var man kan hyra in sig för att bränna.

EvaRittsel
0

Hur många vill att vi lägger upp en avdelning för ugnsuthyrning här på sajten? Och vilka kan tän ka sig att hyra ut ugnskapacitet?