Slipning av glas
Hej! Hur slipar ni era fusade smycken? (Om dom är lite vassa efter bränningen?)
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken

Jag gick till en glasmästeraffär eller vad det heter. De hade ett speciellt sampapper, eller slippapper för glas. Fick en bit jätte finkornigt.
Jag använder diamantsvampar som finns i olika grovlekar.
Dessa köper jag genom Nordic Kiwi i jämtland.
/Karin

Slipa med våtslippapper! Det blir billigt och bra. Eller med diamantsvampar - som kostar skjortan men behövs när man arbetar proffessionellt. Eller med slipmaskin - kostar runt 1 200 kr. Våtslippapper och smärjeldul är billigare alternativ!!! Blir det för "dimmigt". Bränn om . Det är billigara än att köpa diamantsvampar.

Jag filar med diamantbrynen (2 st för ca 39 kr på Biltema och Clas Olsson) men då blir glaset matt så jag får polera efter med polertrissa av textil + polervax.

Jag har köpt en liten enkel våtslip. Eva du skrev att man kan bränna om, om det blir lite dimmigt. Jag bränner ju i en artbox, ska man köra kortare tid eller lika länge som från början?
Susann
Du sa du har köpt en liten enkel våtslip. Är det som en dremel

Hm, vet inte vad en dremel är… men slipen jag har fyller man i lite vatten, sen är det ett sliphjul som snurrar runt… Har köpt den för några hundralappar på Slöjd-detaljer.
Tack för svaret. Skall kolla låter lovande.
En dremel är en multiverktyg för borrning/fräsning slipning polering
kolla clasohlson så ser du olika multiverktyg.

# Man ska bränna om. Med samma tid. Det kan fungera bra. Våtslippapper köper man i alla järnaffärer och det kostar inte många kronor. En Dremel är ett bra multiverktyg - som en liten borrmaskin - där man kan montera små borrar och andra vettiga verktyg.

# Annika. Hur gör du. Polertrissa? Lär mig och oss andra hur detta går till! Snälla och massor av hälsningar!

Jag har experimenterat med att göra egna formar i lera och fått vassa kanter som jag tagit bort med diamantfil.
Ska jag lägga tillbaka dem i formarna då och fusa om? För annars tappar de väl formen….

Ja, du kan slumpa om dem. Men använd då en mycket kortare hålltid på topptemperaturen. Lycka till!