Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 10300 ggr
SusannAlg
0

Slipning av glas

Hej! Hur slipar ni era fusade smycken? (Om dom är lite vassa efter bränningen?)

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Beas
1

Jag gick till en glasmästeraffär eller vad det heter. De hade ett speciellt sampapper, eller slippapper för glas. Fick en bit jätte finkornigt.

tkan25
1

Jag använder diamantsvampar som finns i olika grovlekar.

Dessa köper jag genom Nordic Kiwi i jämtland.

/KarinSkrattande

EvaRittsel
1

Slipa med våtslippapper! Det blir billigt och bra. Eller med diamantsvampar - som kostar skjortan men behövs när man arbetar proffessionellt. Eller med slipmaskin - kostar runt 1 200 kr. Våtslippapper och smärjeldul är billigare alternativ!!! Blir det för "dimmigt". Bränn om . Det är billigara än att köpa diamantsvampar.

Annika_Larsson
2

Jag filar med diamantbrynen (2 st för ca 39 kr på Biltema och Clas Olsson) men då blir glaset matt så jag får polera efter med polertrissa av textil + polervax.

SusannAlg
0

Jag har köpt en liten enkel våtslip. Eva du skrev att man kan bränna om, om det blir lite dimmigt. Jag bränner ju i en artbox, ska man köra kortare tid eller lika länge som från början?

ann-t
0

Susann

Du sa du har köpt en liten enkel våtslip. Är det som en dremel

SusannAlg
1

Hm, vet inte vad en dremel är… men slipen jag har fyller man i lite vatten, sen är det ett sliphjul som snurrar runt… Har köpt den för några hundralappar på Slöjd-detaljer.

ann-t
1

Tack för svaret. Skall kolla  låter lovande.

En dremel är en multiverktyg för borrning/fräsning slipning polering

kolla clasohlson så ser du olika multiverktyg.

EvaRittsel
0

# Man ska bränna om. Med samma tid. Det kan fungera bra. Våtslippapper köper man i alla järnaffärer och det kostar inte många kronor. En Dremel är ett bra multiverktyg - som en liten borrmaskin - där man kan montera små borrar och andra vettiga verktyg.

EvaRittsel
0

# Annika. Hur gör du. Polertrissa? Lär mig och oss andra hur detta går till! Snälla och massor av hälsningar!

Meta
0

Jag har experimenterat med att göra egna formar i lera och fått vassa kanter som jag tagit bort med diamantfil.

Ska jag lägga tillbaka dem i formarna då och fusa om? För annars tappar de väl formen….

EvaRittsel
0

Ja, du kan slumpa om dem. Men använd då en mycket kortare hålltid på topptemperaturen. Lycka till!