Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1801 ggr
Argento
0

fusa ihop 2 bitar

Hej !

Jag undrar om någon kan hjälpa mig. Jag vill sätta ihop 2 st fusade bitar, 1 stående och en liggande. 1 bit ska få en fot om ni förstår hur jag menar. Hur gör jag för att det inte ska bli pannkaka av allt ihop :)

AleZK
0

Hola,

Det du skall göra er det som kallas "tack". Det finns temperaturkurvor för detta, titta på glastillverkarens site (spectrum, bulleye…)

Kör COE 96 är tack-temperaturen 732-743 C.

Om bitarna står stabilt kan man göra detta utan stöd, annars får man bygga ett stöd med något keramist material eller värmetåligt fiber (finns en rad olika) och använda separator eller fiberpapper.

Se till att ytorna som skall vara mot varandra är plana och släta.

Observera att om den stående glasbiten är större i förhållande till tjockleck och bredd så finns risk att den deformeras om man stigger för sakta, håller tack för län ge eller går ner för sakta. (om det finns stöd åt alla håll)

EvaRittsel
0

Jag skulle limma med UV-lim. Det är inte lätt att tackfusa ihop det snyggt. Har prövat flera gånger. Gör i stället din design så du får foten genom att lägga figuren på en tock fieroard och foten utanför. Då hamnar den virtikelt mot figuren på fiberboarden.