Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1218 ggr
ulrikan
0

automatik

Jag arbetar som keramiker och har precis börjat ett nytt spännande material, nämligen glas. Kul! Till min keramikugn finns automatik (Chromartie) som även kan styra avsvalning. Vilken tur, tänkte jag, och programerade in mina kurvor. Automatiken trilskas och hoppar vidare i programet lite som den vill, tycker jag. Klarar inte riktigt av det där med styrd avsvalning verkar det som. Någon som har erfarenhet av just den automatiken?

Jag ska arbeta med små smycken för kursverksamhet. Kan jag strunta i det där med styrd avsvalning och bara bryta efter min uppnådda topptemperatur? Om det spricker gör det det direkt eller efter en längre tid?

/Ulrika

mariatingsund
0

Ja, det tycker jag du kan göra, eftersom keramikugnar har så bra isolering, de svalnar av sakta (kanske 6 timmar) och småbitar av glas behöver inte ta så lång tid på sig. Men det blir säkert flera som besvarar detta, de som kan bättre än jag.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

EvaRittsel
0

Du kan stänga av ugnen på topptemperaturen och låta den svalna i sin egen takt. Jobbar du med fönsterglas bör du påskynda avsvalningen genom att öppna ventilerna eller glänta på luckan. Då slipper du divitrifikation dvs en mjölkig utfällning som ofta uppstår hos fönsterglas om det får svalna för sakta mellan 650-750 grader. I sig en kul effekt som jag ofta använder mig av…

MEN- börjar du göra fat som är ca 20X20 centimeter bör du försöka få ordning på instrumentet. Har ingern erfarenhet av det så med programmeringen kan jag inte hjälpa dig. Kanske någon annan vet hur man gör???