Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 3317 ggr
pernillaped
0

Tackfusing?

Jag vill fusa samman många lager glas utan att det smälter ut. (ca 8 lager) Vill skapa höjd. Heter det tackfusing? Vilken temperatur skall jag bränna i? Tar tacksamt emot tips och idéer.

pernilla

irode
0

Du får tala om glastyp (S96, BullsEye, fönster) - och storlek innan någon har möjlighet att säga något vettigt

BullsEye och Spectrum Glass har alldeles utmärkte Temperature Guides på deras hemsidor att hämta för den som önsker veta mera.

Och i boken Ovnformet Glas finns olika beskrivninger som du kan bli klokare av.

:-) Inge

pernillaped
0

Hoppsan!

System 96 använder jag. Flört

Pernilla

[kissidor]
0

dom här berömda temperaturguiderna och "generic firing schedules" på bullseyes hemsida - är det nån som kan vara en ängel och direktlänka till dom eller på annat sätt beskriva precis var jag ska leta? jag var inne på tech notes men tyckte inte riktigt jag blev klok på det . eller är det tech notes 4 heat and glass som avses? den laddade jag hem och skrev ut iaf. är väl den misstänker jag, man är väl för slö och vill ha all info på silverfat utan att behöva tänka Skäms

irode
0

Så klart :-)

BullsEyes Glass Heating

och Avspänning tjocka föremål

Och til S96 Guides

;-) Inge

[kissidor]
0

oki, då var det den - men då vet jag att det inte är nåt annat jag ska leta efter utan då får jag lägga tiden på att läsa denna ordentligt istället Skrattande, tack inge Flört!

pernillaped
0

Tack för hjälpen Inge!

Jag ska köpa boken du rekomenderade.

Provar mig fram så länge.  Tror ni att jag

bör använda uv-lim eller kan det fungera med

andra sorter också? Vill också passa på att

önska er alla ett Gott nytt år!!!

PernillaSkrattande

alliz
0

Hej

Jag bränner i keramikugn  och när jag vill ha tackfusat (refuger) brukar jag ta runt 700 (oftast 675) men det beror ju förstås också på vilket glas Coe 90 eller 96 en bra tumregel är  - "Ju högre co destu lägre temp och tvärtom".

Sen beror det ju också på om du vill ha skarpa kanter eller mjuka upphöjningar …… bäst att prova sig fram och skriva upp vilket glas och vilken temp. Det kan skilja litet på ugn också. Om det inte är en ny fusingugn förstås men då har du säkert alla kurvor.

2 komponents lim är bäst.

EvaRittsel
0

HALLÅ!!!!! Ska du tackfusa 8 lager så måste du stötta glaset. Annars deformeras formen. Gör stöd av cilimanitplattor som du penslat tjockt med separator. Ställ plattorna på högkant, fixera formen med ståltråd eller tunn kanthaltråd och lägg sedan dina lager i denna form. Då får du en stabil form. Lägg på ca 10 minuter på tack-kurvans topptemperatur (hålltid) så brukar det bli finfint!

pernillaped
0

Tack alla för era goda råd. Jag har bara vågar tackfusa mindre

och färre delar än så länge och det har gått bra.

Flört Pernilla

irode
0

Tidigare ville jag ha sagt som Eva - innan jag  så dessa tackfusingar http://www.goldglas.de/

Tills vidare har jag inte försökt mig med den teknik, men jag är övertygat om att man kan tackfusa flera lager glas utan stöd om man har koll på temperatur och tid.

Klart ett framtidsprojekt ;-)

mariatingsund
0

Tack för länken, jättefina saker!

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

MaritaD
0

Vilka underbara saker. Hoppas vi får följa med på ditt framtidsprjekt.Det var klart nånting att bita i. Jag kanske vågar mig på lite tackfusing, men kommer inte i närheten av dessa resultat.

Tack så mycket Inge och lycka till!

EvaRittsel
0

När jag ser bilderna #10 som Irode tipsade om ser jag vilka som gjorts med stöd och vilka som inte gjort så. Vill man ha helt jämna kanter måste man ha stöd.

Gör man gubbar och t ex fiskbilden så behövs inget stöd. Det får flyta ut lite här och där och blir då levande och härligt. Men - glaset blir INTE jämnt i kanterna utan bråkar lite med en.

Gör man riktigt HÖGA alster så kan man göra en försiktig kurva - men utan stöd vet man inte vad som händer. Man kan inte kontrollera det hela. Men. Det är ju också något av tjusningen med vad vi håller på med!