Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1724 ggr
Meta
0

Dumsnål eller?

Jag har länge irriterat mig på att tunt fiberpapper är så himla dyrt. Därför har jag provat att använda vermikulit-board, 25mm tjock, som jag penslat med Cerama nr 5.

Resultatet har blivit - sådär. Vid flera tillfällen har jag fått "vassa kanter", som ju förvisso kan slipas bort - men ändå. Kanske räcker det att lägga fiberpapper i kanterna när jag fusar en större platta. Eller har jag penslat för snålt?

Någon därute som testat?

MaritaD
0

Kan inget om separator och pensling. Jag är så lat, så jag använder det tunna papperet till allt jag gör. Men skulle önska att man kan återvinna det på nåt sätt och blanda det med nåt som gör att det går att använda till upphöjda detaljer eller formar.                              Jag menar att kunna använda det på samma sätt som med tjockt fiberpapper.

Finns det någon som har nån ide hur man kan göra! Jag är ju för det där med återvinning……

Maritha

EvaRittsel
0

Förstår inte det där med vassa kanter. Det tyder i stället på att du fusar på lite för hög värme eller lite för lång tid på topptemperaturen.  Minska fem grader och fortsätt köra med separator. Separatorn ska penslas på väldigt tunnt - du spär med en del pulver och 3 till 4 delar vatten och penslar sedan vått i vått i fyra lager i frya olika riktningar. Lycka till!

Fierpapper är ju inte så hälsosamt heller när det är ränt. Det flyger runt i luften och är inte nyttigt för lungorna.

Meta
0

#2 ja dessutom luktar det ju pyton! Jag har lång hålltid ja, trodde att detta skulle göra att kanterna blev jämnare. Man får ju aldrig lära sig temp.kurvor och sådant på "vanliga" kurser.

Börjar med att sänka hålltiden. Tack för tips!

EvaRittsel
0

Gå inte på kurser där du inte får med dig brännkurvor hem! Om du inte får någon brännkurva är det näppeligen en kurs - enbart ett tillfälle där många samlas, skär glas och någon bränner… Att ta ut ett högt kurspris för detta är skamligt. Det är ju bara en form av legobränning med arbetslokal!

Meta
0

#4 du har alldeles rätt Eva. Dock var det ingen "dyr" kurs med tanke på hur mycket jag fick gjort. Men handledningen var det väldigt mycket si och så med.

Jag letar kurser i Malmö-trakten nu inför våren. Har hittat i Danmark, det är en bit att köra men låter lockande ändå.

www.anlaglas.com heter de. Kanske kan man hitta samåkare?

irode
0

Cebex har väl fortfarande lite kurser. Cerama 15 km från Bron har kurser.

I Nordsjälland/Birkerød ligger BifrostGlas

Så finns där olika folkhögskolar/højskoler i Danmark där man bor och får handledning under tex en vecka. Sök här på 'korte kurser' och 'glas'.
Själv föredrar jag Engelsholm

:-) Inge

Meta
0

#6 Tack Irode för tips!!! Jo jag ska särskilt utforska Ceramas kurser i Kph, men brobizzen är inte gratis… skulle vara kul om fler vill åka :)

Ska kolla på de andra också men har inte riktigt möjlighet att lägga en hel vecka…