vad är sant?
Hejsan
jag undrar om någon kan hjälpa mig lite med uppgifter ang. glasfusion ugnar.Jag är intresserad av att köpa en liten ugn till smycken.Men nu har jag fått så många olika råd o tips så jag vet varken ut eller in.För det första har jag hört att man kan ha den i en lägenhet, sen har jag hört att det blir väldigt giftigt damm av det som man lägger glaset på när man bränner det.Jag har hört att man ska ha andningsskydd och plasthandskar på när man tar i det här materialet för det är cancerframkallande.Men är det då inte risk att det ligger kvar i lägenheten efter man brännt färdigt? Sen har jag hört att man ska ha en särskild dammsugare som suger upp det här farliga dammet och en annan sa att man kan skölja av det under rinnande vatten , en tredje sa att man absolut inte får spola ut sånt i avloppsvattnet utan det ska lämnas på särskilda ställen.Hjälp mig att få rätsida på vad som är sant?
Tack på förhand.
jag väntade lite på att nån som kanske visste bläcksäkert besked skulle svara dig, men när jag nu ser att du inte fått ett svar så ska jag iaf säga det lilla jag vet och tror 
en liten ugn som går på enfas och har vanlig stickpropp går utmärkt att ha i lägenheten, men en del ugnar kan avge rätt mycket värme framförallt under avsvalningen så du bör i såfall antingen ha den på klinkersgolv eller nåt underlag och en bit ifrån närmaste vägg, det står väl antagligen rekommendationer om den saken i bruksanvisningen för just den ugnen du köper.
fiberpapperet ska jag inte säga att jag vet, för jag har hört lika många olika bud som du nämner och försökt sålla ut nåt vettigt ur dom. men att det skulle vara giftigt stämmer inte om du köper från dom stora tillverkarna iaf, som tex bullseye. så det där med plasthandskar och att inte få spola ut det tror inte jag på iaf. ett helt namnlöst papper från okänd tillverkare kan man ju aldrig så noga veta förstås.
däremot är det väl så att fint damm i sig är aldrig bra att få i sig för stora mängder av in i lungorna. jag skulle nog tippa att vi hobbyister kan ta detta med ro men förstås försöka undvika i möjligaste mån att i onödan snusa i oss av dammet (jag spolar med vatten, och ser till att inte andas direkt ur det lilla dammoln som blir när man borstar av det), medan dom som jobbar dagligen med det nog gör klokt i att följa råden om munskydd (efter att papperet bränts alltså) och en dammsugare som inte blåser ut dammet igen.
Jag använder nästan bara det ultratunna fiberpappret. Använder ordentligt fuktat papper, så fukten binder dammet. Jag torkar alltså bort det förbrukade pappret och fukten binder dammet.
Pappret ska enligt uppgift från Edab i Strängnäs inte innehålla något farligt ämne, men det är inte nyttigt att inandas främmande material ändå.
Jag har en förhoppning att lyckas återvinna pappret , så man kan använda det igen på nåt vis. Så just nu provar jag att ta bort det förbrukade pappret med fuktad plast i stället.
Jag återkommer med rapport om jag lyckas få till någon sorts återvinning av det……