Förnya sajten?
Inför nya året har man en massa ideer - som man kanske eller kanske inte hinner förverkliga. Jag slänger nu ut en fråga till er alla - hur ska vi göra för att förnya sajten. Några bra idéer?
Efter att ha sett Inges vackra skål är min spontana tanke, att det vore kul om vi visade upp lite mer av det vi gör. Från en som inte ens lagt in några bilder i fotoalbumet. Även om man bara är en glad amatör,så kanske man kan visa upp det ändå.
Det skulle vara så roligt att få se lite mer bilder….

Jag håller med dig Marita! Bifogar en bild på ett av mina fat. Jag tycker också att det hade varit trevligt om man kunde träffas några stycken ibland och ha lite work shop där man kan byta erfarenheter och arbeta tillsammans. Vad tror ni om det? Jag bor i Skåne, det är det säkert fler som gör?
Pernilla

Gemensam "utställning" tror jag att vi har haft tidigare, det var mycket trevligt att få se en samling av bilder.
Finn det någon möjlighet att samla bilder i ett gemensamt galleri, som byggs upp vartefter. Helst med en struktur som passar ett bildgalleri. Man kanske får skapa en ny "medlem" som kan fungera som galleri och där lägger vi upp ett fotoalbum, som blir större och större :). En kort text t varje bild: Namn på den som gjort föremålet, teknik och ev länk till personen.
Antingen får alla medlemmar lösenord till det nya galleriet och kan själva lägga upp bilder, eller också är det någon/några som ansvarar och sköter om det. Jag kan ställa upp om det behövs.
Vi kan också ha temautställningar och samla det i särskilt fotoalbum i "galleriet".
Många frågor ställs och många svar ges, om tex brännkurvor, vilket lim?, separator. Man kan söka och hitta trådar med frågor och svar. Men skulle det även här vara möjligt att det sammanställs på något sätt. Att vi hade en gemensam "bok" med register som vi gemensamt bygger upp. Som ett litet uppslagsverk. ….. fast det kanske är onödigt….det går ju att söka på sajten…?
Vilka bra idéer från er.
Tänk om det var möjligt att få ett uppslagsverk och ett gemensamt bildgalleri med info om teknik och glassort.
Dessutom kunna ordna träffar på olika ställen i vårt avlånga land. Det skulle vara fantastiskt roligt.
Fler kommentarer och idéer!!!!!!
Hva med et månedlig tema som man kan inspireres av og sen ladde opp bilder av arbeidene til et gemensamt galleri. f.eks januar: lys og skygge..
http://epla.no/shops/sarasbutikk/
https://www.facebook.com/SarasButikk

Jag tror nog det vore svårt med uppslagsverk, eftersom alla jobbar med olika sorters glas, i olika ugnar och olika storlekar, och har olika uttryckssätt, att ta hänsyn till allt detta är så gott som omöjligt om man nu skulle vilja göra t.ex. tabell på en värmekurva.
Vi kan ha en kategori till (likt ögongodis) kan kalla det för medlemmarnas t.ex, där alla kan skriva sin egen tråd med bara sitt namn som rubrik, lägga upp text och bilder enligt vad man själv tycker, kan berätta kort varifrån inspirationen kom, varför det blev som det blev,osv likt en monolog och klistra in bilder direkt i inlägget så man slipper klicka. Men då bör vi hålla detta rent från alla frågor, tips och tricks, så det blir endast det estetiska och historien bakom som kommer i rampljuset.
Det var ju tal på det tidigare också att lägga in bilder i trådar inte bara i bildgallerier, men jag tror att många är rädda att bli inspirationskälla och få sina idéer knyckta. Då borde man ju också ha en hederskod då vi inte ska försöka göra andras grej.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
När det gäller förnyelse av siten såskulle jag uppskatta en bättre sökfunktion mest. Om man tex söker på ett problem man har tex "dekaler" så får man upp ett antal träffar. Men klickar man sen vidare så hittas inte inlägget. För att hitta rätt så måste gå in under respektive kategori och sedan klicka "äldre inlägg" ett antal ggr för att hitta.
Jag letade efter vilken temperatur man ska ha vid bränning av "dekaler" men det står allt från 550 till 820 så jag får testa mig fram istället. Det fanns en följesedel till dekalerna jag köpt, men de är för microugn och inte för vanlig ugn. Jag kommer testa 815 först tror jag.
Hälsn. Annika

Jag förstår att många känner viss rädsla att själv bli inspirationskälla åt andra. Har råkat ut för det många gånger. Tyvärr. Men - publicerar du en bild på ditt föremål här på sajten så kan du faktiskt använda bildens publiceringsdatum om ngn annan knycket din idé vid en ev upphovsfight. Men sådana fighter är svåra att dra igång…. Men sajten KAN faktiskt fungera som skydd åt dina nya alster!
Månadsvisa teman verkar vara bra. Tycker jag i alla fall. Här kommer en bild på temat "Eld".

OK, då fortsätter jag också med en bild, fast jag hade nog gärna sett det som en ny tråd som heter "Tema:eld".
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Marita, vilken fin glasbild….är det glas från olika saker som du krossat o sedan smält samman?

#2 JA en workshop - vad kul! Jag bor också i Skåne.
Klart att man inte ska sno varandras idéer men det finns ju så mycket runtomkring som man kan utveckla. T ex ser jag att vissa använder stativ - t ex #10.
Mycket tid går åt att hitta tillbehör. Där kan vi också hjälpas åt!
Kul att du gillade mitt hopsmälta glaskross Aipmalmo. Ja det är sönderslaget Ittalaglas bla. Marimekkoskålar. Alltså glaskross som jag formar och sedan smälter ihop i en tackfusekurva, med lite förlängd hålltid på topptemp. Jag bor i Skultuna och där har vi en Ittala Outlet butik där jag får hämta trasigt glas. Så därför anväder jag bara trasigt glas eller floatglas till mina lite tokiga alster.
Jag gillar återvinning……
Hur sjutton gör man för att bilden ska komma upp direkt?
Jag får inte till det. Hoppas att någon kan tala om hur man gör.
Förklara gärna som till en 5-åring, så kanske även jag fattar.
Tack på förhand.
ja det har faktiskt förvånat mig från första stund att ni inte har någon form av medlemsgalleri här
- i vilket forum skulle det finnas större anledning till det än här?!? och nog tycker väl alla att det är bara roligt att inspirera andra samtidigt som ingen skulle drömma om att kopiera nån…?