HJÄLP spricka i skålen!
Idag vet jag två personer som är jätteolyckliga. Jag för att jag sålde en fin skål och köparen som råkade stöta i kanten på skålen (som låg i bubbelplast) i en dörr.
Skålen hänger fortfarande ihop men det är en lång spricka i den, från ena kanten ner i botten och en bit upp på andra sidan.
Så av salladsskålen blev en prydnadsskål. 
Är det någon som har NÅGON TYP av tips annars, kan man limma fast det inte är helt trasigt? Eller vad???
Bilden är tagen innan "olyckan".

AJ - sån otur!!! Väldigt olyckligt med så fin och spännande en skål.
UV lim eller glaslim i sprickan kan väl försökes - men det kommer fortfarande att syn.

Egentligen räcker det nog med att den håller… färgen gör ju sitt till att den inte syns…
Jag tänker bara att om sprickan är obefintligt liten så förstår jag inte hur limmet ska kunna tränga in. Men det räcker kanske att sprickan "förseglas".
Min sambo föreslog epoxy-lim. Tack för tips och för vänligt omdöme
. Oss emellan… så är jag himla nöjd med den. Har gort en till i samma modell i rökgrått och lila…
åååh så synd meta
, en så underbar skål! tur i oturen ändå att den åtminstone håller ihop! rökgrått och lila är en vacker kombo, vore roligt att se det exet också
!

Epoxy tycker jag syns lite kladdigt på glaset. Glaslimmet drar lite ner i repan och svetsar den samman, vill jag tro.
Och jag tror (är faktisk övertyget om) att skålen kommer att spricka ganska snabbt om du inte limmer den.
I denna limguide under punktet glas hittar du den lim jag kunna tänke att använda.
Lycka till

Har du inte täkt fusa om den?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Tack snälla för er tid!
#5 Vad är egentligen glaslim? Ska kolla limguiden!
#6 Hur kan jag fusa om den?? Hur ska jag få den att bli plan igen? Är det möjligt?
Kattassarna är målade i efterhand och körda i vanlig ugn i 60 grader. Undrar vad som skulle hända med dem om jag fusar om igen…

rättelse till förra inlägget, 160 grader i vanlig ugn ska det ju vara…
UV-lim förresten - låter som om man behöver en UV-lampa till det.

O jag menade slumpa om, den temperaturen kanske räcker för att sprickan ska smälta ihop, även om det kommer att synas lite, men blir hållbart. Det skulle jag testa. UV lim behöver inte nödvändigtvis uv-lampa, solsken räcker bra.

Aha, du tror det skulle funka? Å andra sidan brinner kattassarna upp då… Och jag undrar vad som händer om det INTE smälter ihop- det slutar kanske med två bitar ändå… Lite feg är jag…
Köparen verkar ha bestämt sig för att omvandla skålen till en lampa istället. Upp i hyllan och en ljusslinga i :) Så får vi se om den håller. Ska be henne ta en bild!
Det där UV-limmet låter ju bra ändå, får skaffa sånt!
Om du skall använda UV lim för sprickor så ska du nog använda låg-visköst lim så att det tränet in i sprickan.
TGK har ett hyfsat utbud:
http://www.tgk.de/web/phpwcms_binfiles/katalog_2008/werkzeuge/s38_40_uv_kleben.pdf

Slumpa INTE om skålen. Har den en gång spruckit så spricker den nästan garanterat i två delar om du slumpar om. Laga sprickan med lite super epoxy eller UV-lim. Det räcker med ett tunt lager ovanpå sprickan så håller den bättre.

Aha! Jag var just på väg att slumpa om den. Tänk så olika svar man får
. Jag frågade även på Cerama och fick rådet att slumpa om.
OK jag tackar för nytt råd. Har inte super epoxy hemma men ser att Clas Ohlson har…

Lycka till. Sprickor i glas blir större vid slumpning men kan fixas om man helfusar om allt. Men då måste man första slumpa skålen platt, sen täcka sprickorna med nytt glas, sedan fullfusa om en skadade skålen ( och det kommer att synas var du lagat!) och sist så slumpar du om. Det blir med mina mått mätt en mycket dyr skål i slutänden. Vid hopplösa fall. Banka sönder skålen och gör smycken av den. Och gör en ny! Då kan du fåp ekonomi i det du gör. Eller limma sprickan och tala om för kunden att skålen är limmad!

Om man graverar ut en liten bit vid sprickan och fäster dit en glasflisa, då måste man nog ändå lyckas tycker jag, då täcker flisan bristen på glas emellan.

Sprickan är så pass lång att jag inte kan se hur man ska gravera ut och sätta en flisa. Dessutom skulle väl limmet brinna upp alldeles för tidigt…
Brrrr vad jobbigt det är att bestämma sig… nu har jag sett skålen med egna ögon. Det är en spricka men inte hela vägen. Kunden (som är en nära vän till mig) och jag har (nog) bestämt att vi försöker slumpa om den. Funkar det inte så sätter jag det på lärokontot, gör den platt och gör mindre grejor av den. Och så gör jag en ny skål till henne.
Det som är synd är att katt-tassarna kommer att brinna upp eftersom de är gjorda i "vanlig" ugn. Men de går ju att måla om.

Vågade inte slumpa om skålen… utan IDAG har jag äntligen limmat sprickan. Jag tejpade först ihop från utsidan, tvärs över sprickan, som annars faktiskt gapade någon millimeter längst ut och hade formen av ett J, satte lim utmed hela sprickan och ställde den att torka. Därefter tog jag bort tejpen och gjorde likadant på utsidan. Överflödigt lim (på utsidan) tog jag bort med en liten kniv.
Osynlig kan jag inte säga att fogen är, men jag tycker det blev helt OK faktiskt
Limmet ska enligt bruksanvisningen både tåla disk och rengöringsmedel. Det blir väl ingen salladskål som tänkt från början, men ändå.
Detta är en lärdom som jag ju helst hade varit utan - men slutet blev rätt gott ändå.