Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett: 07-lampworking
Läst 3858 ggr
finamina
0

Vad är vermikulit och vad används den till?

Blev nyfiken när jag läste inlägget om vermikulit. Vad använder man det till? Och vad består det av?

Mvh Finamina

AleZK
0

Vermiculite är ett eldfast material som i dessa sammanahang säljs som skivor i olika tjocklekar. Det är lätt att bearbeta med träverktyg typ överhandsfräs och stämjärn. Det går att göra formar för att "casta" glas i och det är läät att behandla med separator. Formarna går att återanvända många gånger.

Salu2/Alezk

AleZK
0

Det är ett mineral som finns naturlig i bland annat Sydafrika. Förutom det i #1 så använd det som issolering där det finns krav på värme tålighet och så är den bra på att behålla fukt för plantor mm.

AnnikaMargareta
0

Hej Finamina,Jag använder vermikulit som stöd till silverleran under bränningen och det matrialet är i små bitar, ca 5 mm stora. Sen är det många som använder det till att blanda upp blomjord med så att växtrötterna ska trivas bättre. Har inte provat att "casta" vet inte riktigt vad det är ännu. Hälsn. från Annika

finamina
0

Ja men då vet jag vad det är, har tom tillverkat sagging formar i detta material hade glömt att det hette vermikulit.

Tack för alla svar!Glad