Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 5821 ggr
Britt-LouiseE
0

Transfer/dekaler på glas

Undrar om de finns att köpa papper för att skriva ut själv och göra dekaler i sitt glas som man sen bränner in. Skulle vilja veta om man måste ha en speciall skrivare och eller färg och sen också papperet vart köper jag detta. Finns de i färg med.

MVH

Britt-Louise

mariatingsund
0

Jag tror inte du kan göra själv, men du kan beställa en ark (cirka 30x30 cm - kommer inte ihåg måttet) för cirka 1500 Kr, du gör originalet och kan lägga på hur många motiv som helst på denna yta. Du klipper ut motiven och blötlägger dem då själva färgdelen lossnar från bakgrundspappret och blir lite krullig, sedan sätter du fast det på glaset som när man tapetserar (trycker ut vattnet) väntar tills det torkar och bränner. Om du ringer Cerama, kan de hjälpa dig med det tekniska.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[kissidor]
0

jo det finns men jag har hittills iaf bara lyckats hitta sepia. du behöver laserskrivare men annars inget jättespeciellt: http://www.lbartglass.com/5-8-1-2x-11-sheets-of-Photo-Paper-for-fusing-in-any-coe-glass-photopaper-85x11-5pcs.htm

mariatingsund
0

OK, är det inte lättare att samla ihop dem se är intresserade av detta och beställa för alla med en enda  frakt o tull som man delar sen? Jag vore ju intresserad, inte som om jag hade laserskrivare, men jag kanske kan låna någons i omgivningen.

irode
0

Det ser ut som det koster ungefär hälften här DelphiGlass - sepia paper

[kissidor]
0

jo fast delphi har väldigt hög frakt - även för en sån här liten lätt historia tar dom $28, medan lbart enligt min erfarenhet när jag köpt av dom på e-bay skickar det som går att skicka med vanlig global priority, så det jämnar väl i stort sett ut sig. men det ska samtidigt sägas att jag har inte alls kollat med ljus och lykta efter bästa pris på den här produkten för jag är inte jättemycket på hugget efter den själv just i nuläget iaf.

Britt-LouiseE
0

Tack för alla svar, ser att CEBEX har ett typ av papper också är de samma papper ni pratar om som heter dekalpapper novadom som man använder sig av en laserskrivare. Men vet inte om de bara är för keramik vill ha för glas jag. Så är de någon som vet så är jag tacksam för svar.

MVH

Britt-Louise

AnnikaMargareta
0

När jag läste igenom Delphis beskrivning av det här så stod det att det finns en lista på vilka laserskrivare som det fungerar på. Är det nån har den listan? Jag tänkte jag skulle leta rätt på en laserskrivare med järnoxid tuner först innan jag köper pappret. Alternativet är att man får kolla in tunern på skrivarna och de är lite omständigt i vissa modeller.

[kissidor]
0

visst är det märkligt att inte den saken är bättre specad annat än i en bok man måste köpa Obestämd! när jag googlade runt efter detta förut (i fruktlös jakt på om det fanns nåt för privatpersoner som gav ett svart resultat) så såg jag ju detta om järnoxidinnehållet, och nånstans nämndes det att hp´s skrivare oftast var bäst. få se om jag hittar det igen… jo här: http://www.glass-fusing-made-easy.com/fusing-photo-paper.html

[kissidor]
0

dom modellerna var utgångna och så är det säkert med dom flesta på listan i den där boken också, men om man söker upp dom tonerkassetterna på hp´s sida och sen tar fram alla skrivare som kan använda dom så får man fram följande listor:

HP LaserJet 1010 skrivare (Q2460A)
HP LaserJet 1012 skrivare (Q2461A)
HP LaserJet 1015 skrivare (Q2462A)
HP LaserJet 1018 skrivare (CB419A)
HP LaserJet 1020 skrivare (Q5911A)
HP LaserJet 1022 skrivare (Q5912A)
HP LaserJet 1022n skrivare (Q5913A)
HP LaserJet 1022nw skrivare (Q5914A)
HP LaserJet 3015 allt-i-ett-skrivare/fax/skanner/kopiator (Q2669A)
HP LaserJet 3050 allt-i-ett-produkt (Q6504A)
HP LaserJet 3052 allt-i-ett-produkt (Q6502A)
HP LaserJet 3055 allt-i-ett-produkt (Q6503A)
HP LaserJet M1005 MFP (CB376A)
HP LaserJet M1319f MFP (CB536A)

HP LaserJet 2300 skrivare (Q2472A)
HP LaserJet 2300d skrivare (Q2474A)
HP LaserJet 2300dn skrivare (Q2475A)
HP LaserJet 2300dtn skrivare (Q2476A)
hp LaserJet 2300L skrivare (Q2477A)
HP LaserJet 2300n skrivare (Q2473A)
hp LaserJet 4200dtnsl skrivare (Q2447A)
HP LaserJet 4200Ln skrivare (Q3994A)

så då är det iaf lite mer att välja på och se om man kan hitta en sån nånstans i bekantskapskretsen som man kan låna eller så, eller om någon av dom här modellerna finns i sortimentet nu till vettigt pris.

AnnikaMargareta
0

Gud så bra! Tack Kissidor, då ska jag gå på printer jakt idag på lunchen, jag kan kolla scanner statusen också så kan vi se om jag kan få till den där tabellen jag skrev om förut till dig.

[kissidor]
0

och kanske kan man ju framförallt ha tur fynda en av dom här skrivarna på blocket glömde jag skriva Flört?

AnnikaMargareta
0

Jag vill inte ha nån laserskrivare hemma hos mig, de är aldeles för dyra i drift och toners till dem är också dyra, min bläckstråle som vi har hemma duger bra och den kan jag refilla på egen hand. Jag vill hitta en laserskrivare jag kan få "låna" för utskrift av ett papper, kan nån gång i halvåret. Tyvärr har vi bara laserprinters med toner Q5942X och den har en järnoxidhalt på <50% och ska man få till det bra ska man ha tydligen ha ca 60% så jag får lösa det här på nån annat sätt. Däremot så hittade jag en scanner så du kan nog få tabbellen under nästa vecka.

AnnikaMargareta
0

Glömde önska alla en trevligt helg! Det ska jag ha, och imorgon kommer jag provköra tackfuse för första gången!!! Skrattande

Britt-LouiseE
0

Det finns alltså inte att köpa såna här papper i Sverige då ???

mariatingsund
0

Jag har ju föreslagit att handla gemensamt ifall man lägger på tull och mycket frakt från utlandet. Sen inom sverige kan det inte röra sig mycket extra frakt när vi delar med varandra…

[kissidor]
0

spännande annikamargareta, det vore kul att få se din tabell Skrattande!

lycka till med tackfusandet förresten Flört!

britt-louise, nej det kanske inte gör det - det finns ju faktiskt ganska dåligt utbud för fusing just i sverige! iaf som riktar sig till/lämpar sig för hobbyister. men man skulle ju kunna tro och önska att det fanns i england iaf, men jag har inte sett det på dom 3 ställen i uk jag handlat från iaf (warm-glass, brimmond, tempsfordstainedglass)

mm, ja kanske det maria - jag börjar nästan bli lite mer intresserad nu när ni pratat så mycket om det Skäms. men först lär vi nog se till att frågan om en lämplig skrivare blir löst! det skulle ju också kanske räcka om en av oss hade och kunde sälja utskrift till dom andra Flört

mariatingsund
0

Alltså man går till första bästa kopieringsbutik och ber om ett utskrift där o sen testar. Det finns i alla städer tom byar. DET tror jag inte något problem.

[kissidor]
0

men maria har alla kopierings/fotobutiker lämpad skrivare tror du så säkert? jag är tyvärr inte lika säker på att det inte kan bli ett problem. det krävs alltså en laserskrivare som använder tonerkassetter med högt järnoxidinnehåll för det är bara det som blir kvar efter bränning. långtifrån alla skrivare använder just såna tonerkassetter så jag är tyvärr inte fullt så säker på att dom har rätt sort tex på enda stället här i vår lilla "by"

mariatingsund
0

Jag tycker det är lika osäkert att köpa en laserskrivare för flera tusenlappar innan man testade pappret. Skrivare kan man låna och försäkra sig om vilket är bra - iaf jag skulle gå den vägen. Tänk att köpa en laserskrivare för 10.000 och stå där med papper och inte kunna bränna på glas.

[kissidor]
0

ja fast en skrivare för 10.000 eller något ens i närheten av det är det ju inte frågan om, så mycket kostar absolut inte en enkel laserskrivare idag - och i synnerhet inte en svartvit.

men självklart vore det dumt att köpa en ny skrivare bara för detta, även om den "bara" kostar 2.000 eller kanske ännu mindre. men kan man få tag i en av dom som använder en toner som omvittnat funkar beg på blocket för ett par hundringar (ex hp 1010 fanns en i uppsala för 200 nu när jag kollade som ett stickprov) så kommer ju saken i ett annat läge Flört, iaf om det finns lite toner kvar i den för det är tonerkassetterna som är dyra. men som vi sagt innan att finns en sån skrivare redan i bekantskapskretsen som man kan få låna utskrift i så är ju det det bästa.

mariatingsund
0

Begagnad laserskrivare kostade 2500 på Blocket. Har jag missuppfattat, ska alla bilder bara få vara svartvita då enl. den sidan du länkade? Jag hade trott det gällde färgbilder? Jag vill bara ha färgutskrift. Jag uppfattade att de som kan göra färgutskrift vill behålla sig rätten att ta cirka 2000 Kr per ark, och inte avslöja hemligheten  hur man gör.

[kissidor]
0

maria det här papperet som vi har pratat om nu funkar bara att skriva ut svarta bilder på och det blir då sepia när det bränns och det är alltså järnoxiden som är det enda som blir kvar.

färgbilder är nog tror jag enormt mycket kostsammare både papperet och vad för utrustning som krävs till det anar jag inte ens. det måste ju vara baserat på en helt annan teknik. och det är nog som du säger att dom som vet den hemligheten vaktar den noga.

men jag håller med dig, sepia är inte sådär jätteroligt ju och jag skulle åtminstone vilja kunna göra rent svarta som förblir det, och det är därför jag inte heller är så superintresserad av det här papperet - som dock är det enda jag lyckats googla fram. men lite roligt kunde man ju ha även med detta föralldel

(OT: men man kan ju lätt få en ny färglaserskrivare för 2500 så var en begagnad så dyr så var det antingen överpris eller en modell för "proffsbruk")

AnnikaMargareta
0

Vet ni vad jag kom på efter att ha sovit på saken ( och vart ute på promenad i solen ) Det verkar ju vara så att de nya tonersna som finns nu verkar ha blivit milöjvänligare och  håller mindre 50% järnoxid dvs det blir det sämre när man ska fusa eftersom man förut hade de 60% i förra utagåvan av de tonerna. Vi gör så att vi kör dem två grr  genom skrivaren så blir det dubbel med järnoxid. Bara man får utskriften exakt ovan på varann så går nog bra. Att skriva ut dubbel går iallfall på vår bläckstråleskrivare på OHpapper ( skulle etsa ett kretskort en gång och behövde ha det riktigt svart) och går det i den så bör det väl gå i laserskrivare också. Är det dyrt är det med en frakt från Usa?

Jag kankse också vill vara med om det blir en gemensam beställning av papper. Om det inte finns nån svensk leverantör föståss? Jag kommer använda väldigt små mängder. Ett A4 räcker ju till en massa smycken.

[kissidor]
0

oj, ja det skulle jag inte ens ha tänkt på - skulle aldrig ha trott att man kunde ha sån röta att det hamnade precis ovanpå varann Förvånad! du får testa lite och underrätta oss Flört.

men jag misstänker att du har helt rätt ang det där med att man inte kommer att hitta nya skrivare som använder toners med lika hög järnoxidhalt Obestämd

Britt-LouiseE
0

Tack för alla svar…………

Vet någon om de finns detta papper för svartvitt utskift att köpa i Sverige. För vill gärna prova men verkar krånglit att behöva köpa de från USA.

MVH

Britt-Louise

kia1
0
Britt-LouiseE
0

Tack för de har beställt nu och väntar nu bara på beställningen ska komma och få prova.

MVH

Britt-Louise

AnnikaMargareta
0

Hej Britt-Louise, jag har också beställt pappret men inte kommit till skott än, har det gått bra för dig? Har du lust att visa nånting? Mvh Annika

Britt-LouiseE
0

Har inte hunnit prova än……..ska försöka hinna göra de till veckan och jag berättar hur de gått då och evetuellt visar om de blev något för världen.

MVH

Britt-Louise

AnnikaMargareta
0

jag hör också av mig när jag provat, det kommer ta lite tid för mig då jag vill fundera på vad jag vill ha för tryck så att hela A4 blir fullt uttnyttjat och efter det så kommer experienterandet med skrivaren och sen bränningen(det minsta problemet..) sen har jag ett jobb samt en semester att ta in i beräkningen så jag satsar nog på att bli nån gång i mars.