Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett: 01-glasfusing
Läst 2291 ggr
[kissidor]
0

ugnshylla diameter 35-36 cm?

ja en sådan borde jag kunna klämma in i min skutt hotstart pro, men den medföljande hyllan är bara 32,5 cm. det runda måttet räcker ju ganska långt, men jag skulle så gärna vilja kunna fusa en 25x25 kvadrat och då behöver jag ju en lite större hylla.

det finns ju fler ugnar som använder runda hyllor, kanske just den här storleken finns att köpa och nån av er vet var?

eller kan man om det kniper köpa en större kvadratisk hylla och såga till den? vad sågar man i såfall med?

Mmadeit
0

Hobbyland har en som är 368 mm men det blir kanske för stort ?

[kissidor]
0

tyvärr tror jag det är nån cm för stort, men tack för tipset iaf mmadeit Flört! (fast man kanske kunde slipa bort kanterna lite , önskar jag visste hur pass bearbetningsbart och med vad det där materialet är! ingen som vet?)

mariatingsund
0

Cerama syd har sågat sådana plattor till mått jag önskade. Om du nu pratar om sk "sättplatta"

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

rittsel
0

Köp  en billigare boardplatta och såga till själva. De finns i olika tjocklekar och man fixar det med en sticksåg!

[kissidor]
0

tack mariatingsund och rittsel - intressanta tips båda!

maria vad tog dom för det kalaset? sen hör man ju inte så lugnande saker om servicen från fd cerama syd numera… var det "på den gamla goda tiden" du fick detta gjort åt dig?

rittsel det låter kalasbra - precis så bra eller ännu bättre än jag hoppats! men vad är det för board du menar och var hittar man den? jag fattar ju att du inte menar en bygg fiber board av träspån utan nåt slags keramisk motsvarighet - men var hittar man detta? försökte googla lite på keramisk board men hittade inget användbart alls Rynkar på näsan. vore jättetacksam för svar Glad!

mariatingsund
0

Det var ju inte så dyrt men kommer inte ihåg, cirka 500 Kr för 3 st 40*40 cm, jag hoppas att jag inte lurar dig nu. Men du kan gå till vår länklista och fråga lite runt bland leverantörer, alla som säljer glasugnar och keramikugnar har sådana plattor. Men de tillverkas nog någon annanstans, mina sågades på mått i Danmark (rentav i Tyskland), vet ej hur många länder det går genom innan slutmålet.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[kissidor]
0

aha, det finns en länklista! tänk att jag missat det Skäms - tack maria! nu när du dessutom upplyst mig om att man säger sättplatta på svenska inser jag att tex nordic kiwi och edab keramik har färdiga runda 35 cm - ska nog höra av mig dit när jag dubbelkontrollmätt!