Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett02-ugnsgjutning
Läst 5704 ggr
finamina
0

Fråga om glasgjutning

Hejsan!

Jag har en fråga om glasgjutning. Jag brukar ställa varje gipsform på tre stöttor av vermit ovanpå ugnsplattan som är preparerad med kilnwash. Nu har jag hört talas om en enklare teknik. Nämligen att ställa formarna på ett tjockt lager sand. Är det nån som har erfarenhet av båda sätten? Vad rekommenderar ni isåfall, stöttor eller sand?

Blir luftgenomströmmningen lika bra med sand? Och har man sanden direkt på en preparerad ugnsplatta med vermit kanter eller på något annat?

Vänliga hälsningar Finamina!

AleZK
0

Det fungera bra med sand och är billigt om man hämtar det på sin "egen" sand sand täckt.

Jag tar bort ungsplattan och lägger det på ungsbotten utan någon behandling. Jag har endå ganska långa kurvor med marginal i anlöpningen så det är inte så viktigt med genomströmning,

finamina
0

Tack för svaret! Här följer ytterligare frågor som jag hoppas du eller nån annan har tid att svara på. : )

I min ugn måste man ha en platta i botten om inte elementen ska bli skadade. Tror du det går med en vanlig sättplatta eller riskerar de att spräckas? Vad menas med anlöpning? Är inte stöttorna till för att det ska bli en jämn avkylning? Eller är det det som menas med anlöpning?

Har du varit med om bubbligt glas trots 4 h på topptemperatur (925°)? (Små formar) Fick problem med ytliga bubblor på ställen i formen där de normalt skall kunna stiga till ytan. Tror att det beror på fuktiga gipsformar eller det nya pate de verre gipset. Vad tror du?

/ Finamina

AnnikaMargareta
0

Det där verkar spännande och skulle vara roligt att prova på lite olika tekniker.  Om någon känner till eller tänker hålla en kurs i glasgjutning under våren eller sommaren får ni gärna höra av er till mig, eller skriva på forumet.

AleZK
0

#2 Anlöpning kallar jag den temperatur man skall gå förbu sakta så att man glaset blir av med spänningen kring 510-20 grader berående på glas.  Om man har stöttor blir tempertur utjämningen bättre då det kan stråla åt alla håll. men sand får du något mindre stålning nedåt. Men har man långa tider så kommer tempoen endå att jämnas ut.

Vågar inte gissa på plattan.

Bubblor skapar oftast när man går upp i temperatur (luft eller ånga som finns i form eller glas). Så det vanligaste är att gå upp sakta efter 540 C upp till flyt temp. och/ eller ligga still ett bra tag (30-60 min) någon stans kring 600 C-650C så att gasen kommer ut berående på vilket utgångsglas man använder (kross, pelets…)

Salu2/ale

finamina
0

Tack för hjälpen! Det är så kul att hitta andra intresserade av samma saker som en själv! : )

Nästa gång ska jag gå upp i temperatur saktare samt stanna vid 500° då det kemiskt bundna vattnet dunstar.

EvaRittsel
0

Till er alla! För det första: Gips ska egentligen inte brännas med högre hastighet än 50 grader/tim. Det gör jag till 200 grader. Där lägger jag 1-2 tim - ibland mer om det är en stor klump gips -   så ingen fukt generererar nya bubblor i min gjutning.

Öka därefter hastigheten något ca 150 grader/tim till 700-800 grader. Det lägre för Bullseye och det högre för float. Utjämna sen i två, tre timmar - det beror på hur stor gjutning du gör. Då blir ni av med bubblor och annat.

Nästa fas
Har du keramikugn med element  runt:

Gå då upp till 800 grader (Bull och 820 float) , utjämna 1 tim å sen upp till max 820 ( Bull och 850 float). Sen beror det på hur mycket glas som ska rinna ner… Float tar lång tid! Dvs mer än 2 timmar för 1 dm stora saker. Men du spräcker inte gipsformen.

Har du fusingugn - lägg på 10-15 grader - och gör som ovan.

Att bränna i över 900 grader vill jag inte rekommendera. Då kokar ju glaset! Sen kyler du det snabbt - och kokbubblorna blir kvar på ytan…  Inte en bra metod.

Mste du upp till över 900 grader för att få glaset att rinna så lägg in ett nytt steg ( för t ex flaskor och burkar). Upp tll max. Lår det rine ner. Kola genom at öpna ugnen. Gå sedan med max ner till 700 grader och utjämna minst 1 tim. Då blir du av med bubblorna.

Bublor kan också upstå för at du inte gjort luftkanaler! Men det är en ny lektion.

Vill du ha fler har jag kurser i detta http://www.rittsel.se

Utnyttja tiden dvs den värmekoefficient du får fram med lägre topptemp och längre hålltid.  835 grader på hålltiden 3 minuter motsvarar ungefär 800 grader med 20 minuters hålltid. Under den längre tiden bearbetas godset med värme som motsvarar en högre topptemp. Lite kemi i alla enkelhet.

Ja det är inte så lätt. Det tar tid att pröva sig fram. Och jag har ju testat i ca 30 år. Testa, pröva, notera i din ugnsdagbok - och framförallt - skriv ner resultatet före och efter!

Lycka till.

EvaRittsel
0

#1 och#2. Lägg ugnsplattan med tre stöttor - låga ca 1 cm - så luften kan cirkulera. Då är det inga problem att lägga en ugnsplatta i botten på en keramikugn med element i botten.

Sand - ställ dina gipsformar i lite sand. Behövs bara lite på botten. Detta för att hindra att glas rinner på elementen om gipset spricker. Stöttor - vet inte ens vad det är!
Använder sand - kvarst - chamotte -  om jag fått fel plan på botten av en gipsklump. Sen som säkerhet runt sättskivan så det inte rinner på elementen om olyckan är framme.

finamina
0

Hej Eva!

Nu har jag fått lite nya inputs! Glad

Vet du jag brukar låta ugnen stiga med minst 100 ° i timmen och det har gått väldigt bra. (Hittills inga spruckna formar på 38 formar : ) Också har jag en hålltid på nån-några timmar (beroende på hur blöt formen är) kring 200° Sen får den gå vidare upp till kring 500 där formen torkar ytterligare nån timme därefter har jag låtit ugnen gå upp till 925 ° vilket jag insett är för högt. Nästa gång ska jag prova lägre temperatur. Jag gör såklart luftkanaler vid behov. Men det märkliga med förrförra bränningen var att det satt ytliga bubblor på ställen där bubblorna normalt kan vandra till ytan uppåt. Jag reglerade ugns schemat till nästa bränning genom att låta formarna torka längre samt förlänga utjämningstiden. Och det gav den effekt jag ville ha.

Jag har lärt mig att placera gipsformen på tre stöttor (vermitbitar, porosil bitar etc) Detta för att luften ska cirkulera och avkyla formen jämnt. De senaste bränningarna har jag använt både stöttor och sand (i fall det läcker ut glas)

Det här med glasgjutning är ju ingen exakt vetenskap, det finns olika sätt att nå samma resultat : )

Och nu har jag kanske lärt mig nåt nytt!

Tack för hjälpen!