Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett: 01-glasfusing
Läst 1883 ggr
lotta2
0

Måla på Bullseyeglas

Jag undrar om det funkar att måla på Bullseye glas med Floatfärgerna, eller om det finns något anant att använda så man kan få målerisk effekt på Bullseyeglaset. (Jag har inte köpt floatfärgerna, annars hade jag testat själv…)

Eller kan man använd metalloxider ( de jag testat blev mest blåsor och bubbeleffekter av inte så mycket färg dock)?

Hubert
0

Hej lotta2.

Floatfärger har jag testat och det blev bra. Bränn bara inte för högt för då brinner färgerna upp. Jag brände en extra gång efter fuse innan slump för att vara på rätt gradantal. Olika efter färg.

Kommer att prova metalloxider nästa vecka med glasfluss och RCP medium och återkommer med resultatet!

Louise

PS: eftersom Louise var upptaget som namn blev det Hubert efter min gamla dvärgget jag hade när jag var liten.

lotta2
0

Tackar, tackar, man blir ju lite misstänksam när man inte ser en rad om det i Ceramas kataloger så jag misstänkte att det var något som inte funkade! Och dom ör ju ganska dyra så man vill ju inte köpa massor i onödan. Men tack så mycket för det rådet. Har du använt deras speciella fluss för målning eller något annat? RCP har jag ju hemma…

Hubert
0

Hmm, det var ett par år sedan men jag kan inte tro att det var något annat än RCP. Har det till porslinsmålningen så det var nog det jag hade hemma.

Louise

lotta2
0

Tack, man är ju alltid glad när man kan använda något som bara står i hyllorna. Snål som man är …;D

EvaRittsel
0

Det fungerar utmärkt att använda cerrafloatfärgerna. Det är vanligt emaljpulver som man blandar med glycerol ( finns på Apoteket). Då blir det lättare att måla på Bullseye som är lite svårare att fästa färgen på.  Läs på etiketten och bränn gärna färgen på 800 grader eller helt enkelt när du ska slumpa din design. Håll dig så nära den lägsta temperaturen du kan - då får du bäst resultat.

Jag tycker det är missvisande att skriva cerrafloatfärger som Cerama gör. Eftersom de går till nästan allt glas. Fönsterglas där ska man faktiskt fusa först, måla sen och slumpa.

lotta2
0

Tack Eva. Ja, i deras katalog står det till floatglas. Irriterande. Jag som trott att man inte kunde använda det, och missat massor av spännande dekormöjligheter. Men nu ska det handlas!!!

anbra
0

Jag anv. syst 96 och då borde ju även det gå bra. Kan man måla mellan glasskivorna eller ska man måla på översta glasskivan ? Vad händer om man målar mellan, kan det bli spänningar och spricka ? Har köpt dyrt målarmedium till ceramas fårgpulver, men du menar att det går lika bra med glycerin  ? (Tusen frågor)

Blezz
0

Här är fler som ska köpa färg o glycerol.

Va kul!!!

mariatingsund
0

Jag har hört att då ska man använda medium för porslin, eftersom det som finns till glas kokas i den högre värmegraden. Men jag har inte testat.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

EvaRittsel
0

Pulvret kan blandas med vatten, rödsprit, ättika, vinäger och glycerol. Ättika, vinäger och rödsprit är bra om man målar mellan glasen. Det torkar snabbt.

Glycerol bör användas på översta lagrets yta eftersom det inte torkar alls. Och det är super till screentryckning på glas.

Och vatten blir inte så bra - ofta lite blaskigt.

System 96. Inga problem.

mariatingsund
0

Om du använder färgen med sådana lättflytande medel, då kan du ju inte åstadkomma t.ex. penseleffekt (mer än typ ränder) jag menar om du t.ex skulle vilja måla en blomma eller ett blad eller vilket konkret motiv som helst, så måste du kunna styra nyanserna och det måste vara ssvårt med vatten mm. eller?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Blezz
0

Eva! Det här med screentryck på glas låter spännande.

Jag vill gärna göra det.

När jag växte upp så höll min mamma tygtryckskurser.

Och då gjorde hon även silscreenstryck.

Jag vet att hon har silksreensramar med mönster som hon designat.

Hade varit kul att göra nå,t i glas av dem och överraska henne!

Och sen självklart få chans att göra lite egna grejer.

Är jätteglad för hjälp och råd!

Blezz

EvaRittsel
0

#11 Maria. Ska man måla och få effekter som du vill bör man använda glycerol eller ngt målningsmedium. DSet går bra med vilket som.

#12  Jag kan väldigt lite själv om hur man gör screenramar etc men hjälpte i sommar en kvinna att göra en scrennutställning på glas. Om du inte vill blanda färgen själv har Cebex färdigblandad färg i små glaskor som funkar bra.