Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 15830 ggr
Argento
0

var köper ni ert glas?

Hej!

Jag har alltid köpt mitt glas på Cerama Syd men letar nu efter ngt annat ställe att köpa mitt glas på. Någon som har bra tips på återförsäljare?

Catarina

Meta
0

Vet ingen i Malmö-regionen, nu när Cebex och Cerama har flyttat ihop.

Meta
0

Har sett på iFokus att flera letar sig ifrån Cerama Syd - visst är det otroligt att det fortfarande är flyttstökigt där men i övrigt är jag nöjd med deras service. Hoppas att det blir lite ordning också och att lagren fylls på Glad. Det är så himla smidigt i och med att de har kvällsöppet och så.

SusannAlg
0

Har bara handlat från Cebex, men gillar inte deras webb-shop.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Meta
0

Håller med… jag har ju turen att bo nära så jag kan åka dit och både titta och känna Skrattande

Argento
0

Ja det är anledningen, cerama har jag varit supernöjd med men nu så är det lång leveranstid, otroligt höga fraktkostnader och den nytillkomna personalen är väldigt otrevliga och inte så hjälpsamma som jag upplevt det tidigare….

irode
0

Jag handlar i butik hos CeramaSyd (nu Cebex) eller Cerama i Danmark (15 km från Öresundsbron), på internetet från WarmGlassUK (jag rekommenderar att köpa försäkring för krossat glass) och DelphiGlass (blir ganska dyrt med frakt)

Överväger NartiqueGlass i US (har köpt böcker vid dem - de har fantastisk service), ett italienskt företag Hobbyland och ett Schweiziskt Creative Glas

BullEye har öppnat en affär i UK som ser intressant ut - men de har tyvärr inte glas-skivor.

Om någon har erfarenheter med dessa får de gärna berätta!

:-) Inge

Asp-design
0

jag har köpt mitt från Ringströms som ligger på söder i sthlm.
Då de är ra att komma dit och ta i glaset och se de med egna ögon!

Annars har jag köpt från edabkeramik.se och fått de hem :)
Han är väldigt trevlig.

De är de jag köpt ifrån :)

Caruba
0

Mitt favoritställe är warm-glass.co.uk där det finns mycket att välja på och leveranserna har alltid fungerat utmärkt.

De få gånger som något glas gått sönder i frakten så har jag alltid fått nytt ersättningsglas direkt. Man betalar en försäkringssumma varje gång och det har nog till och med lönat sig eftersom det glas som varit skadat ändå har gått att använda till annat.

Meta
0

Jag håller med om att stämningen på Erlandsro (där Cerama höll till) sedan Cebex flyttat dit. Jag har faktiskt även framfört det till dem. Det gäller verkligen inte alla! Barbro tycker jag är super, hon tar alltid hand om och hjälper en utifrån förutsättningarna!

Men jag hoppas att de får ordning i lokalerna snart och att leveranserna börjar fungera… det är himla bekvämt att kunna åka och peka på det man vill ha.

#6 visste inte att Cerama Danmark låg så nära, det skulle man kanske kolla på

Delphiglass har jag köpt från en gång men inte direktimporterat eftersom jag var rädd för att det skulle "fastna" i tullen. Bra grejor har de i alla fall!!! Köpte mycket Mica powder som jag målat och stämplat med.

De andra har jag inte provat. Ännu…

Drömmen vore en lev. i norra Tyskland…

irode
0

I Hamburg finns TGK - men de handlar endast med proffesionella.

Meta
0

Tack Inge! Japp, har hört talas om dem - ska försöka besöka dem vid nästa mässa (jag har reg. företag).

Det kostar ju lite att åka dit - man kanske skulle försöka samordna om fler vill åka?

irode
0

#11 - själv tack.

Jag är intresserat i någon form av samåkning. Kunne även vara kul att träffas någon gång.

heafusing
0

Jag köper mitt glas på EDAB Keramik i Strängnäs och kan rekommendera det! Bosse är duktig och trevlig!

http://www.edabkeramik.se/

Argento
0

#9 Ja Barbro är verkligen en pärla så jag blev lite överrumplad över denna förändring !
Jag får väl vänta och se om det blir bättre! Bor 10 mil från Malmö, får väl ta bilen dit istället.

Tack alla för era tips!

Gillan
0

Måste bara hålla med om att Bosse på Edab är toppen! Strängnäs ligger ju OK till för oss i STHLM också. Och öppet på lördagar! Nuförtiden - tyvärr - försöker jag ha så lite som möjligt att göra med Cebex, det är ALLTID något strul eller nåt som blir fel när jag beställer därifrån. Cebex i STHLM har helt värdelösa öppettider också, ingen kvällsöppettid eller lördagsöppet. Jobbigt när man har kontorstid själv….

Meta
0

Tyvärr kostar det en förmögenhet att få skickat glas för oss som inte kan åka dit själv… Hoppas att CeramaSyd/Cebex får ordning på sin logistik snart… börjar tappa tålamodet Rynkar på näsan

SusannAlg
0

Här har ni en till som verkligen är trött på Cebex!!! Hur länge ska man behöva vänta på sina saker?? Har väntat på mitt fiberpapper i snart 5 veckor nu!!!!!!! Nä, nästa gång ska jag försöka hitta ett annat inköps-ställe!

Så kom gärna med fler tips!

Meta
0

Jag kontaktade Edab keramik igår men de tar bara hem System 96 på beställning och frakten till Malmö skulle vara horribel.

Enligt Cebex finns det inte heller några varor hos Cerama i Danmark, annars skulle man ju kunna pipa över dit…

irode
0

#17 - jag köpte BullsEye Thinfire fiberpapper från WarmGlass UK senast.

#18 - sista gång jag var vid Cerama på Avedøre Holme var det gott om System 96!

Om det är något specielt du söker, ring och fråga om de har det inne.

Cerama A/S
Hammerholmen 44
DK 2650 Hvidovre

Tlf. 45 36772222

Åbningstider:
Kontor/butik
Mandag - Fredag kl. 9.00 - 16.00
Vareudlevering/lager
Mandag - Fredag kl. 9.00 - 15:30
Bemærk: hver onsdag holder Cerama åbent i ekspeditionen helt til klokken 18.00.

Meta
0

Tack irode!

Jag har hittat deras webbplats, kontaktar dem i slutet av veckan om det inte har hänt något….

Det är svårt med öppettiderna bara, när man jobbar till 17. Kl 18 räcker inte riktigt. Men det blir nästa problem.

monkymonx
0

Hej!

Först vill jag säga att jag är glad att ha hittat till det här forumet, mycket lärorikt och intressantGlad!

Är även jag missnöjd med både Cebex och Cerama, de har inte hållit leveranstiderna och ibland har vi inte alls fått det vi beställt utan förklaring!

Fusar mest smycken i system 96.
Vad är alternativet här för oss uppe i Norrland? Förr kunde man beställa från något ställe i Luleå (tror jag det var) men de har tydligen slutat ta hem glas.

Hur snabba leveranstider har warmglass.co.uk?

[kissidor]
0

tvi för leveransproblem, det låter svinjobbigt som ni har det med cebex Skrikandes!

även jag hör till dom som vill varmt rekommendera warmglass.co.uk - har beställt ganska många gånger där redan på den korta tid jag hållt på Skäms. det tar lite drygt en vecka innan man får sakerna. jag har inte behövt prata med deras kundtjänst om nåt särskilt men jag får intrycket att dom är utmärkta att ha att göra med. men tyvärr för er del susann och monkymon m fl har dom ju inte system 96 annat än lite dichroiskt.

överhuvudtaget verkar det svårare att få tag i 96 än 90? nånstans tror jag mig ha läst att 96 är vanligare i frankrike, men jag har inte lyckats snoka upp nån vettig webshop där. inom eu är ju annars både relativt säkert och prisvärt att handla. från usa har jag köpt en och annan liten och lättviktig godbit som inte blir så oherrans dyr att frakta och som har en chans att slinka obemärkt genom tullen Oskyldig.

Tresco
0

För er som bor nära Danmark kan jag tipsa om www.bifroststudioglas.dk i Birkeröd. Jag var där i lördags och dom har massor av 96-glas. Jag tror inte dom har postorder, men dom är jättetrevliga och har fin service när man är där. Dom har öppet en lördag i månaden.

Blir det samåkning till Tyskland är jag också intresserad.

AleZK
0

Fick nyss en leverans av TKG i Schoss Holte. Dom packar väl och har ett stort sortiment. Men som det står längre upp så skall man bli godkänd av dom för att få handla direkt av dom. Personalen är mycket trevliga och kan flera språk dock ej Svenska.
Dom arrangerar en mässa i SH i maj varje år, då dom ger mini-kurser för nya teckniker och leverantörer presenterar nyheter och ger messrabbarer (man säljer även ut spillglas och annat)

Besökar man dom på annan tid så får man verkligen personlig service.

Dom för full storlek 1200x600mm på skivorna men kan få dom 1/2 format (då blir tranport billigare)

Deras lager är imponerande, med i stort sätt alla större konstglasleverantörer; Spectrum, Uroboros, Kokomo, Bullseye, Schott, Wissmach, Armstrong….

Evapeva
0

Har samma erfarenhet som flera av er andra gällande Ceramasyd. Strul med leverans, inte fått allt jag beställt men däremot en faktura där det är glas med som jag aldrig beställt (eller fått levererat)!Rynkar på näsan

Fick dock en kreditfaktura till slut på det, men den kom från Cebex (ett annat bolag!). Jag hade redan betalat fakturan till Cerama, men efter överenskommelse dragit av beloppet för det glas jag varken beställt eller fått. Döm om min förvåning när det nu, flera månader senare kommer en påminnelse från Danmark (Cebex??) på beloppet! Nä, där vill jag inte handla nå´t mer! Jag trodde att det bara var jag som haft otur, de har tydligen slagit ihop företagen på nå´t sätt och bytt ekonomisystem, men av era inlägg förstår jag att det är ganska vanligt att det strular med dem…

Påtalade detta med kreditfakturan via mail till Ceramasyd, men har inte hört något. Det var en vecka sedan…

[kissidor]
0

det är väl kanske ett lämpligt ställe i den här tråden att berätta om mina första erfarenheter av att handla från ett par av dom stora firmorna i usa - jag är visserligen mycket färsk inom detta hantverk men jag är en mycket rutinerad shoppare SkämsFlörtSkrattande, inte minst utomlands ifrån.

jag hade köpt lite smågodis från http://www.coe90.com/ och från http://www.delphiglass.com/ . ville ju inte köpa nåt skrymmande dels med tanke på att jag inte behöver det eftersom jag fusar smycken i en liten microburk, och dels med tanke på frakten. små bitar etsat dichroiskt och liknande smågodis. tullen funkar ju så här i sverige att allt fastnar inte, utan det tas ut stickprov och små diskreta paket har ganska goda chanser att slinka igenom obemärkt medan större paket löper mycket högre risk att fastna och beläggas med ohemula införselavgifter.

frakten blev ändå i mitt tycke lite väl onödigt dyr, men nåväl jag ville ju ha grejorna så det fick gå. nu visade det sig att båda dessa firmor hade lagt mina små saker i jättekartonger som tillsammans fyllde upp en hel kundvagn Förvånad! klart som korvspad drog dessa postens ögon till sig och blev tagna åt sidan för förtullning. införselavgifterna läggs ju dessutom på frakten också så det blev ganska mycket påslag på dom priser man ser på sidan! i det här fallet för mig tillkom det för frakt och införselavgifter ca 70% på priset, så det bör man tänka på. annars var det väl både fina saker och hyfsad leveranstid, ca 2 veckor inklusive uppehållet i tullen.

kan även nämna att jag köpt liknande små lyxartiklar på e-bay och dom har jag fått enligt min mening fullt tillräckligt säkert förpackade i mer rimlig kollistorlek, till lägre fraktkostnad och som då dessutom slunkit igenom utan införselavgifter

så det ska väl ganska mycket till för att jag ska handla från delphi eller coe90 igen även om dom säkerligen är utmärkta firmor annars - det får bli bara om jag endast där kan hitta något alldeles extra som jag bara måste ha Tungan ute

[kissidor]
0

tillägg: fast risken för att det trots allt blir så känns ju ganska överhängande när man ser tex sånt här: http://www.coe90.com/Savoy-Dichroic-c-137.html (finns bara på coe90) eller sånt här: http://www.delphiglass.com/index.cfm?page=itemList&viewcat=3984&source=H110409 (finns bara på delphiglass) Obestämd

Meta
0

Besökte Cerama i Danmark i förra veckan. JIIIISUS vad mycket glas!
Både 96 o Bullseye. Supertrevlig och hjälpsam personal

Fick kvickt och lätt lagt upp ett konto och åkte därifrån med en 8 dagars faktura och bilen full med glas.

Jag räknade lite på valutakursen och det slog mindre än 10 kronor på en 61x61 klarglas. Eftersom jag passade på att shoppa lite annat också Tungan ute och gjorde det hela till en utflykt så känner jag mig mer än nöjd.

Lätt att hitta dit var det också! Enda nackdelen är öppettiderna. Men de t o m erbjöd sig att ställa ut det jag ville ha utanför dörren så att jag kunde hämta det senare…

Om ni ändå planerar en utflykt under dagtid till KÖpenhamn och har bilen med så rekommenderar jag ett besök!

De hade även en hörna med "kampanj" och en hel del lådor med bitar av accentfärger (gult, orange etc) till väldigt bra pris.

asatorn
0

Hej, jag har också handlat en det från CEBEX i Stockholm och fått fakturor som inte stämmer och sen fått löfte om rättelse av Peter som jobbar på Cebex (Hammarbyhamnen) . Döm om min förvåning då jag fick INKASSOVARNING! häromdan därför att fakturafelen inte rättats till. Har ringt till Cebex i Malmö och fått uppskov 14 dar, men känner mig helt i händerna på Peter som ska sköta det här. Det kostar ju extra pengar dessutom att få såna här varningar.

[kissidor]
0

aoooohh asatorn - det är ju förskräckligt FörvånadSkrikandes! få saker gör mig mer vansinnig än när man råkar ut för sånt där, att dom klantat sig och trots upprepade påstötningar och löften om att det ska rättas till inte gör det utan bara fortsätter skicka påminnelser och som sagt tom inkassohot - och man känner sig totalt maktlös! det verkar ju som att ni system 96-användare sitter lite i klistret nu, dom av er som inte är så lyckligt lottade att ni kan kvista över till danmark bara på en liten dagsutflykt…

hur är det med uterm? på deras sida står det ju att dom har system 96, dock inte lika mycket som bullseye. nu har jag själv inte förmått mig till att handla där för jag tycker dom har en skitjobbig sida där man ska hålla på och ladda ner kataloger för sig och prislistor för sig… man är ju lite bortskämd med moderna webshoppar Skrattande. men cebex sida är ju inte heller nåt vidare så det kanske ni tål?

asatorn
0

Till slut löste det sig allfall. Ett personligt besök på Cebex där vi gick igenom allt, post för post, sen fick jag rättelse ganska omgående.

Meta
0

Jag kollade på TGK:s hemsida och det ser ut som om de ska ha en mässa där den 7-8 maj i år.

www.tgk.de

Någon som skulle känna för att samåka dit? Själv bor jag i Skåne.

Man blir ju så sugen på alla deras kurser också - trist att det är en bit att köra.

AleZK
0

#32 Jag brukar åka dit. Men har inte bestämt mig än om jag skall åka i år.

Evapeva
0

Har nu samma erfarenhet av Ceramasyd som #29, idag damp det ner "en sista varning" innan ärendet går till inkasso (samma som jag skrev om i #25). Nu skickar jag brev till dem, med kopior på alla tidigare mail och brev, till VD:n och till den som skrivit under "sista varningen". Fy sjutton vilket j-la sätt att bemöta sina kunder! Aldrig mer Ceramasyd! Jag ger mig inte, jag tänker inte betala för glas jag aldrig fått och hädanefter kommer jag att debitera dem all min tid och övriga kostnader jag får om de fortsätter krångla. Jag har ju för sjutton fått en kreditfaktura (fast den kom från Cebex) så de kan ju ha noll koll på sitt redovisningssystem. Undrar vad deras revisor säger…? Nä, blä för Ceramasyd!!!Skrikandes

jagga-ewe
0

Jag har förstått att Cerama Syd inte är helt populära, men är det nån som haft med dem att göra i Slättered? Enligt Cerama.nu har de ju huvudsajt där. Men jag blir inte helt klok på om de har butik där eller inte. Det är inte så vanvettigt långt från mina trakter, så jag funderar på att åka dit nån dag.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[kissidor]
0

inte för att era vittnesmål här i tråden direkt uppmuntrar till att handla av cebex… Obestämd men det är så att jag jobbar i stockholm och inte har några större problem att smita iväg en stund på arbetstid heller, så om jag åker dit och handlar kontant så är det väl inte så mycket dom kan göra för att trassla med mig, eller Skrattande?

orsaken är att nu när jag har börjat så smått med tallrikar och skålar och det går åt väsentligt mer glas så blir ju den där påstådda prisskillnaden mellan bullseye och system 96 plötsligt klart intressantare!

och min fråga är: är det 3mm och 60x60 allt glas som står på cebex sida? det är en massa glas som står där som G-skiva, utan mått… Obestämd. men prisnivån verkar ju stämma med dom få sorter som står med mått! klart jag inser att jag får reda på det om jag åker dit, men jag tänkte att jag inte skulle göra mig det besväret om jag inte visste att det var värt det Flört! tacksam för svar Glad!

Britt-LouiseE
0

Vill tipsa er alla om en JÄTTTE bra återförsäljare av glas och ädr får du service. De är Nodic Kiwi www.nordickiwi.nu

som ligger utanför Östersund.

Var dit i går och köpte med mig en heldel glas och de fanns ett stort utbud och de går bra att köpa över nätet. De var verkligen bra service som jag fick där med.

Sen så har de även Baoli glas som är ett litet billigare glas, men de har även Bullseys och 96.

De har stort sett allt de har i Cerema i Danmark.

MVH

Britt-Louise

[kissidor]
0

vilket bra tips britt-louise Glad. tänk att man har googlat sig gul och blå och inte hittat detta Obestämd! bullseye blev lite dyrare att köpa därifrån än från warm-glass, men jag ska nog testa lite system96 genom cebex här i sthlm i första hand och om system96 funkar bra men cebex dåligt så kan ju detta vara ett alternativ - en utmärkelse för service hade dom ju tom. inte så blodig frakt heller tycker jag med bussgods, ungefär som det kostar från warm-glass.

monkymonx
0

Även jag hittade till slut till Nordic Kiwi och jag håller med om att de har bra service och i stort sett allt i lager som Cerama/Cebex har. Ett litet företag men schysst personal. Enda nackdelen är väl att man måste maila och skriva in det man vill beställa, vilket är lite bökigt när man är van moderna webshopar där man lägger grejerna i kundkorgen osv. Men man kan väl inte få allt här i världen kanske Glad.

Bra att de ligger i Östersund oxå så det är inte är så långt bort för oss norrläningar!

Meta
0

För oss som bor i Malmö-området vill jag ändå slå ett slag för CeramaSyd. Visst - det är förfärligt att man skickar krav och inkasso, administrationen verkar behöva stramas upp, men jag uppskattar att de finns här. Att man snabbt kan åka inom och handla (t o m på kvällstid). Jag vill gärna "känna" och titta live. I alla fall om jag ska prova något nytt. Dessutom slipper man frakten och väntetiden.

Vill bara säga att nu när de har fått ordning i butiken så känns det trivsamt och trevligt att komma dit. Och proffsig hjälp av Barbro och Petra har det ju alltid varit!

De ska tydligen ha ett öppet hus i april (istället för det som snöade inne i januari). Ser fram emot det!

mariatingsund
0

#39 Jag vet faktiskt inte varför ni tänker så, jag föredrar personlig service, man har alltid något extra att fråga om ändå. Jag avskyr köpknappar, en sida är inte bättre bara för att den har kundvagn. Det känns opersonligt och massproduktion, precis allt man själv strävar emot.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[kissidor]
0

personligen tycker jag det innebär mycket merarbete att beställa när det inte finns ett fullt utbyggt e-handelssystem.

för när det finns det handlar jag på det viset att jag vräker i allt jag vill ha som finns i lager (det ser man ju också då) i kundvagnen och sen rensar jag mig systematiskt ner till en totalsumma jag har råd med. där tar jag ju till exempel hänsyn till att jag kanske vill ha ett visst urval sorter till ett speciellt projekt, skulle jag rensa bort nån av dom faller hela projektet och i såfall kan jag då kanske lika gärna ta bort alla dom sorterna och skjuta projektet på framtiden om det är nödvändigt.

vet jag inte vad som finns i lager blir ju en sån planering omöjlig att göra i förväg. och hela den där systematiska rensningsprocessen den måste jag då göra mig besväret med att göra en exceluppställning för, för jag vet ärligt talat inte själv förrän jag gjort på det sättet vad det är jag egentligen allra allra helst behöver och vill ha - jag vet bara att jag gärna skulle vilja ha nästan allt SkämsSkrattande

mariatingsund
0

Jag förstår. Det var kanske bara ett sätt för mig att försöka berättiga varför jag själv inte har köpknappar på min sida.Obestämd

[kissidor]
0

det tror jag inte maria Flört - för det första så tycker ju alla olika och för det andra så ser jag det på ditt sätt när det gäller en hemsida med försäljning av en persons eget alldeles unika konsthantverk och endast detta - då ger det med en alltför tekniskt finessrik webshop ett professionellt och opersonligt intryck som liksom skär sig med det som är till försäljning.

mariatingsund
0

Oh tack, det ville jag höra FlörtSkrattandeOskyldig

finamina
0

ANLA glas i Danmark

Vule
0

Nu tycker jag att Ni är orättvisa. Butiken har blivit jättefin, personalen har verkligen jobbat för att få den fin. Alla tre som jobbar där är trevliga. Vad beträffar glass tillgänglighet så är det inte CEBEX fel. Inköparna är på CERAMA DANMARK, så det är inte Cebex fel att varorna inte finns hemma.

Jag gillar Cebex.Skrattande

SusannAlg
0

Sist jag beställde från Cebex kom paketet snabbt, men dom skickar aldrig med nån följesedel! (Fakturan skickas inte till mej) Så man vet ju inte om dom missat lägga i det jag beställt eller om det är restat eller slut.

Vule
0

Susann jag säger alltid att jag vill ha en orderbekräftelse skickad till mig och det får jag. Så säg att du vill ha det så vet du vad du får.

Vule
0

Den bästa kontakten har jag faktiskt med Barbo och Britt, men Petra är också trevlig.

Visst har dom haft problem med både logistik och nya data program men Ni verkar skylla allt på Cebex. Cebex har inget med allt detta att göra då dom ägs av Cerama danmark. Varorna får dom av Danmark, så finns det hemma så får dom det, finns det ej hemma får dom det inte för vidare leverans.

Jag brukar vilja veta vad som händer med mina leverantörer, så jag har frågat och då förstår jag situationen bättre.

irode
0

Jag var på Cebex förra vecka och fick faktiskt utmärkt betjäning. Butiken har blivit fin med ganska mycket glass på lager. Och det, som inte var hemma erbjöd dem att beställa hem.

Jag håller med Vule om att problemen säkert kan skyldas på ombyggnad och svårigheter i samband med sammanläggningen mellan CeramaSyd och Cebex ;-)