vad beror det oftast på...
… när glaset/pärlorna blir missfärgade??
testat i hem miljö med troligen helt fel utrustning att göra glaspärlor. lånade en handhållen brännare med slang av pappa som jag satt fast i ett stativ (påminner om hothead munstycket) och har den blå gasolgasen på burk med skruvfäste från Biltema.
glasstavarna är från bullseye coe 90 en samling opaliserande stavar i kalla färger frn warmglass.
är det helt omöjligt att få det att funka med en sådan brännare så jag skall ge upp så länge jag ej har något bättre elelr gör jag något galet för dels är det jätte svårt att bränna av staven när jag laggt på lagom med glas på staven så blir en lååång svans som måste brännas in sen blir pärlorna grå/beige/flammiga och väldigt långt ifrån stavens färg när de är klara (nöjd med formen men ej färgen) TAR LÅÅÅÅNG tid att få glasetmjukt nog dessutom.
tips på vad jag kan prova yutan att investera en förmögenhet?
Du får inte upp temperaturen ordentligt för att smälta glaset, samtidigt som gasolen tar en "allt" syre då blir det en intern reduktion i glaset och det ser grummligt ut.
För att behålla värmen på en mindre yta kan Du testa med att bygga en liten cylinder 15-20 sm i diameter och en lika hög, isolera med keramikst fiber. Cylindern ska ha två öppningar en för gaslågan och en för madrellen. Så får du jobba i denna lilla "ugn".
Konstruktionen finns att köpa så du kanske kan hitta någon bild på nätet.
Annars är det bästa att du går en kurs och testar med riktiga brännare mycket roligare och du får känna på om du vill fortsätta.
Smälta glaset är bara en liten del, om du sen vill att pärlan ska hålla då behöver du en aneling ugn också, så det kostar en hel del att starta upp.
Det finns en massa vänliga människor i glasvärlden, du kanske kan hyr in dej hos någon for en kortare eller längre tid?
Lycka till
att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg KeramikKurser.se
har bytt till effetre coe 104 glas och då funkar allt utom vissa blåa nyanser
att betala runt 2000 för en kurs har jag ej lust med man kan testa mycket för 2000 eller köpa sig delar till en riktig brännare (vilket jag KOMMER göra när skatteåterbäringen kommer :-)
Ang avspänningen måste pärlan sitta kvar på mandrellen då?
har möjlighet att få låna en ugn ca 1 gång i kvartalet. kan man göra som nu att man låter pärlan svalna i vermikulit och sen ta av den från mandrellen i väntan på ugn?