Gravering/blästring/polering
Hejsa!
Jag vill gravera/blästra bort delar av ett överfång på en vas men vill att slutresultatet blir blankt. Hur gör man för att få bort den matta yta som blir av blästringen/gravyren?
Hoppas nån vänlig själ kan svara! : )
Mvh Finamina

Helt blankt får du aldrig med den tekniken. Om du har möjlighet, kan du lägga vasen i en ugn, gå upp sakta till cirka 550 grader och håll den temperaturen i minst två-tre timmar (sänk graden om det är kristall) Och låt det svalna väldigt sakta. Du kan ockå olja eller vaxa utan, men som sagt, så blank som en nyblåst vas blir det aldrig.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Hej!
Tack för ditt snabba svar! 
Jag har tänkt att det skulle kanske gå att göra så men visste inte på vilken temperatur. Tror du 550° är för varmt om vasen är gjord av bullseye glas (halvkristall)? Vilket vax eller vilken olja rekommenderar du? Paraffinolja? Det behöver inte bli blankt som nyblåst bara det inte är vitmatt. Jag har en dremmel och tillgång till blästerskåp tror du att det är möjligt att uppnå ett liknande resultat som på bilden jag bifogar?
Ha det bra, och tack för hjälpen!!

Paraffin olja fungerar göra blästrad yta blankare. Handgraverad yta blir sällan så jämn som blästrad, så det är svårare att få till. Du skulle testa en bit först och värma till 500 och hålla där länge, och se om det deformeras, jag tror det borde räcka med 500 för säkerhets skull. Blankheten beror sen på utjämningstiden. Men tror det funkar med bara olja, testa.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Ja, jag tror jag ska prova med blästring och sedan olja in. Små detaljer måste kanske graveras dock. Det skulle vara intressant att veta hur man gjorde under jugend perioden, men det kanske är hemligt.
Ska visa resultatet sedan, om det blir något