varningar/tips - oväntade reaktioner
jaha, nu fick man lära sig nåt nytt! att steel blue får en metallisk matt antracitgrå yta dels när man tackfusar den och dels med french vanilla - och jag gjorde ju båda på en gång jag
. trodde knappt mina ögon och hastade till warm-glass.co.uk för att kolla om dom hade nåt relevant tip sheet och det hade dom ju och där stod ju reaktionerna beskrivna
nån annan som råkat ut för nåt oväntat nån gång? vore både intressant och lärorikt att få höra andras erfarenheter 

det förstår jag att du tycker irode
(jättetjusig skål! sprejat på nåt som hindrar effekten och lagt lövschabloner där du vill att effekten ska uppstå eller?) men för mig som nybörjare kan det bli onödigt mycket spänning
!

Jag har lagt lövschabloner på och siktat klarglas-pulver över innan jag försiktigt har tagit bort lövet igen.
Steel Blue måste vare absolut rengjort för att reagera så här.
---
French Vanilla reagerar mot glas med silverhalt (ex. Dense White) - och mot silver. Ibland kommar reaktionen inte för 2. bränningen eller vid väldigt hög temperatur.
intressant men för en sån manöver kan man nog inte ha så klumpiga tassar som jag :)
fick du tag i dense white sen förresten irode?
hursomhelst så kan jag rekommendera alla bullseyeanvändare som antingen är nyfiket lagda eller helst inte vill bli överraskade att läsa igenom detta dokument: http://www.warm-glass.co.uk/Downloads/Public/Products/Bullseye%20Glass/Bullseye%20Opal%20Glass%20Tips.pdf och detta: http://www.warm-glass.co.uk/Downloads/Public/Products/Bullseye%20Glass/Bullseye%20Transparent%20Glass%20Tips.pdf

Vilka vackra fat du gör Irode. Mmmm, jag gillar blått!
mmm, ja verkligen - det vita är mer "coolt" och läckert men det blåa är fantastiskt vackert
!
håller med om att det blev mycket snyggt med dom svartnade blombladen - det blev ju så perfekt toning också!
dom silvriga slingrande linjerna, är dom målade med typ glassline pen eller nåt liknande?
och säg hur sjutton har du lyckats skära så avancerad form på blombladen
! har du slipat till detaljerna i efterhand med ett sliphuvud (eller vad det heter) med liten diameter, eller har du en bandsåg/ringsåg - eller är du så där överjordiskt händig
? går det ens att skära och framförallt bryta ut sådär bara för hand? jag skulle ha trott inte, men jag är ju trots allt väldigt grön och tror säkert fel om både det ena och andra!

Håller med, de silvriga linjerna på den blå skålen ger den en jugend intryck och den blev snyggare än snygg.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Jättefina fat, verkligen.. det skulle vara rolgit att ha sånda där pennor

De svartnade blombladen är FrenchVanilla pulver som är siktat genom en schablon/mall.
De silvriga streck är det som SteelBlue gör som effekt om det är rent och inte blir för varmt. Det är beskrivit här
Och tack alla för beröm :-)
aha, var det så du hade gjort bladen
! min steel blue som förorsakade att jag startade den här tråden blev inte så silvrig utan mer antracit. dels därför föll det mig inte in att dom strecken här var en sån effekt, men även för att dom slingrande strecken såg för svåra ut att göra med annat än penna. har du då siktat klar frit över hela och sen med typ en pinne dragit fram strecken eller hur sjuttsicken har du gjort
? du får inte nysa medan du håller på med dina fat, så mycket förstår man iaf
!

Jo jag får nysa - man MÅSTE ha skyddsmaska på när man jobbar med glaspulver
. Så det händer inget om jag nysar 
Du har alldeles rätt med det klara frit och pinnen.

tja fast nu är det ju redan slumpat också och jag hinner bara köra ugnen på helgerna - så jag gitter nog inte göra om det, det får vara som det är.
så du upptäckte det också av en slump första gången, visst blir man en aning förbryllad
!