Apropå min röda lampa
Lite svar på hur jag gjort. Jag har jobbat med Bullseyglas.
Själva glaskupan har jag slumpat som negativ form dvs lagt över en form, sk "draping".
Hålen i prismorna har jag borrat med 4mm diamantborr (som det rinner vatten igenom).

hur lång tid tar det att borra genom en 3 mm-s glas med sådan borr?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Med en pelarborr, som med tillhörande vattenskål under, tar det nog inte längre tid än 1minut. Borrsystem + vattenskål finns att köpa tex på EDAB i Strängnäs.
Vårhälsningar Anna-Lena

Det finns bra och billiga håltagare - borrar - hos Bauhouse. Sputa vatten med flaska när du borrar och du får fina hål. Också Jula har bra mindre håltagare.

Jag har köpt en hel del 2-3 mm-s borrar med hål i, där vatten strilar genom, pelarborrmaskin med kar och pump, och fördärvat alla borrar utan undantag, och hålen blev inte ens snygga. Har inte tryckt alls, har varit jätteförsiktig, men diamantbeläggningen lossnade från borren.
Sen undrar man om det var fel på bindemedlet (som håller diamantkornen på borren) eller om det var mitt fel. Min erfarenhet är ju att hålet täpps igen och då strilar ju inget vatten för att kyla. Och ju mindre hålet är i borren desto mer chans att det blir misslyckat. Jag har stått där och monterat ur borrarna och petat med synål för att få ut glaset timvis för varenda små hål - nej, det blir inga fler hål för egen del. Om jag inte hittar någon annan lösning förstås.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo