Glasgravering?
Gravera men öppet eller har man någon skyddsutrustning, typ skåp, glasögon eller så? Vad rekommenderar ni?

Ritar man linjer eller schatterar man, då räcker med ett bra munskydd. Skulle du börja djupgravera och avverka mycket från glasets yta då bör du installera utsug. Skyddsglasögon kan man också använda, om man vill vara försiktig. Ett tag arbetade jag i ett gammalt vitrinskåp, du vet, 4 ben, en bordsyta och glasväggar med glastak, som fångade visserligen upp en hel del damm, men jag slapp inte damma hyllorna ändå.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Tack, jag undrar bara hur vanligt det är med skydd, pennorna som säljs där står inget om munskydd eller skydd för ögonen, nu har jag en då haft det när jag graverat och jag graverar inte mycket och ofta.

Vill du visa något vad du hade graverat? Vore kul att se.
#2 Jag känner inget av att inandas dammet men har munskydd för att inte göra det, det kan ju bli besvär av det i längden. Jag har däremot inga glasögon men kan ibland känna en irritation i ögonen av dammet så visst kunde det vara bra, beroende på hur mycket man graverar med försåss.
//Pia

jag använder ett par skyddsglasögon som följde med när jag köpte fyrverkerier till nyår. känns bra att ha dom, speciellt när man märker hur mkt glasdamm som fastnat på dom.

Var rädda om er!
Om det är fint glasdamm på glasögonen så ser det ut så på slemhinnorna i munnen och näsan också. Min far var silversmed och fick stendammslunga av slipandet och partiklar han andades in. Efter en punka på ena lungan och inflamation med två veckor på sjukhus började han använda munskydd:-).
Hanna

Silvret är faktiskt farligare än glasdammet. Jag har haft problem med uppvärmningen av mina lokaler, jag hade en kamin som jag eldade i när det lilla elelementet inte räckte på kalla vintrar, men då kunde jag inte använda utsuget, eftersom den drog ut luften genom skorstenen baklänges. Så jag lät bli ett antal vintrar använda utsuget. Eftersom jag blir flåsig med munskydd, glasögonen blir immiga, så lät jag bli det också. Jag har i år varit på skiktröntgen av lungorna men det visade inte ut något, och blyet i blodet visas inte heller ut, så antingen är jag frisk och har bara astma eller också har de missat nåt. Nu har jag det jobbigt hursomhelst, jag ärvde dåliga lungor av min far som hade svår astma, och det får jag leva med, mitt enda hopp är örtmedicinen som jag fick av homeopat som sa att man faktiskt kan bli av med astman för gott. Så jag väntar