Vilken typ av skyddsglasögon?
Drömmer och forskar runt en hel del just nu när det gäller lampwoork. HELT 100% säker på att jag vill skaffa mig utrustning men just nu får det vänta pga att jag nyligen investerat i massa saker till microfusningen (fästen glas burkar ja u name it)
MEN något jag inte blir riktigt klok på är det här med skyddsglasögonen. VAD skall det vara för typ? finns det någon speciell "klass" som på svetsglasögon? kan man kanske rentav använda sådana eller måste det vara de glasögon man ser på material siterna för runt 500:- ?
skulle bli jätte glas om någon har lite kunskap i ämnet att dela med sig av :-)
ingen som kan svara på vad man skall ha för typ av skyddsglasögon när man lampworkar? har förstått att det är olika skydd man behöver i förhållande till ugnsarbeten. fått låna en brännare fått hem släpp medel och mandreller så väntar bara på glaset nu oxå :-)

Jag har köpt min hos Jurgen Benthien, han importerar glas mm till fusing o tiffany direkt från Tyskland. Men fråga inte typ av glasögon, för det vet jag inte. Han finns med i vår lista tror jag, men slå upp i hitta.se, i Påryd.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Essemce har också specialglasögon. De kostar ca 700 kr och gör att du kan titta in i flamman utan att förstöra dina ögon på sikt.
Tack hittade diodium (eller hur det stavas) flamewoork specs på ebay fulaste bågen som tänkas kan men det spelar ju ingen roll när priset blev lågt ;-)

Japp, det är didymiumglas du ska ha till lampwork. Bra att du inte fuskar med skyddsbrillorna :-)
hade ju testat liiiiiiiiiiite innan jag fick hem dem, men oj vilken skillnad det blev på precistion när man hade dem på var ju sisådär trehundra femtiotusen ggr lättare att se vart i lågan man borde jobba med skyddsglasögonen :-) läntar så till skatten kommer då skall jag köpa en riktig brännare och slippa "biltema felfusket" och förhoppningsvis även slippa brända färger :-)

Ja visst är det skillnad! Hela den natriumgula delen av lågan är puts väck. Dessutom slipper man bli grumlig och grusig i ögonen (och blind i längden)…
Vad ska du skaffa för brännare? Ska det bli en HotHead eller siktar du på nåt som drar både gasol och syre?
Det är en prylsport det här. Snart kommer du att vilja ha en ugn så att du kan avspänna pärlorna ordentligt 
har inte "doktorerat" i ämnet ännu blir bara ha galen nu nu nu och otålig men blitr inte en hot head utan något "kit" med syrematning och typ bench minor eller nått sånt…

Jag har en Minor och jag är jättenöjd. Anskaffningskostnaden är mycket högre i och med att oxygenkoncentratorn kostar en slant (jag skulle aldrig ge mig på syrgas på flaska), men håller man på mycket så tjänar man så småningom in det på att gasolförbrukningen är betydligt lägre.
vet inte vad för brännare det är jag provade med första ggn tog en 30 min prova på session på en mässa för ett tag sedan (tove egholt) och var jätte skoj. nu har jag en sån här från biltema som jag byggt ett eget stativ till inte alls optimalt för ändamålet men det fungerar ialalfall vissa färger går inte och bullseyeglas var omöjligt där brändes alla färger men ändå kul att öva in handlaget även om det såklart var MYCKET lättare att få glaset i lagom honungs konsistens med toves brännare (precis som det bör altså)
kan man ta av pärlorna från mandrellen nu efter de svalnat i vermiculit och avspänna senare eller måste de vara kvar ppå mandrellen tills dess de avspänts? har möjlighet att låna en ugn på en skola på typ lov etc och såååå många mandreller har jag ju inte…

Du kan ta loss dem från mandrellen.
kanon :-) då blir jag ju sååå glad :-)