Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 3695 ggr
LottaChamott
0

Tips på ugn till både glasfusing och keramik?

Hej!

Nu har jag äntligen fått utrymmesmöjligheten att ha en egen liten verkstad och inte "bara gå på kurs"  Jag har fått ett förråd.Glad

Jag skulle vilja ha tips på en bra ugn att både fusa glas och bränna keramik (stengods). Vad skall jag tänka på?

Tips på bra ugnar som klarar både och (glas och keramik) samt går på enfas (vanligt eluttag) eller krävs det 3fas?

Tips på bra leverantör?

Fungerar toppmatad ugn lika bra som frontmatad?

Eftersom jag skall flytta till kedjehus och ha verkstan i förrådet, krävs det tilläggsförsäkringar?

Vad bör jag tänka på vad det gäller automatik?

Fler tips på vad jag bör tänka på?

Jag tänkte köpa en ny ugn (och drejskiva gärna tips från någon som också drejar)

AleZK
0

Är du begränsad till en-fas så kan du nog bara ha en ung på upp till 2-3 kW, men med 3-fas kan i ett normahus med 16A säkring gå till 10-12 kW. Hur många kW du behöver är beoede på hur stor ung. Större ung kräver mer energi för att värmas. För stengods krävsn nog en 3-fas eller mycker liten ugn.

För att bränna stengods skall man upp högre i temperatur än glasfusing men är lite mindre känslig för hur tempertur-kurvorna ser ut.

Uterm utanför Norköping tillverkar bra ungnar, och har god support, Cerama mfl. är återförsäljare av en del andra fabrikat.

Den automatik du skafffar skall du kunna programeras i minst 6 steg för fusing men gärna 8 om du skall gjuta. Det är bra att kunna spara egna program men inte ett krav. Det skall vara lätt att under driff ändra i programmet (förlänga en tid eller bryta till nästa steg)

Det blir en hel del "splillvärme" från ungnen så det är viktig att de står fri från föremål som kan skadas av höga temperarurer och att det går att ventillera ut öveskotts värme. Speciell om ma skall manipulare när glaset är varmt samt om man har kyllningsfläkt. Om du har bråttom är killning ett bra tillval som finns på många ugnar

mariatingsund
0

killning?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

AleZK
0

kylning -:-)stafel

mariatingsund
0

OK, jag trodde jag missade något nytt.Glad

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

EvaRittsel
0

# Här har du fått det optimala svaret! Tala sedan med ditt försäkringsbolag. Tror inte du behöver ngn extra försäkring.  Det är svårt att hitta bra begagnade drejskivor. Men annars finns det billiga ugnar - men ofta 3-fas - på blocket. Men man måste ofta fixa med ett bra instument - se #1 - och då kan det bli lika dyrt som en nyinköpt ugn.

LottaChamott
0

Tack för tipsen och inte minst ditt utförliga svar AleZK!Glad

Det här är en ny och spännande värld och lite annorlunda mot att gå på kurs i mååååånga år och bli servad med material och sättningar av ugnar.

Som sagt alla tips uppskattas