Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikettövriga-frågor
Läst 5303 ggr
feiner
0

Slumpingformar

Hej är det någon som vet vart man hittar slumpingsformar utöver Cerama?

irode
0

Jag har köpt några hos Warm-Glass i England - prisvärda och bra.

[kissidor]
0

därifrån har jag också köpt. sen handlade jag även formar härifrån på deras januarirea: http://www.slumpys.com/SlumpysStore/default.aspx

det blev förstås dyr frakt och införselavgifter, men dom formar jag köpte till nedsatt pris var så sjukt billiga att det lönade sig ändå - och jag fick tag i lite ovanliga och jättefina formar Glad

feiner
0

Jättebra, tack för tipset.Glad

AnnikaMargareta
0

vilka fina små rostfria formar de har och fiskformen också, bra länktips! Men jag kommer inte shoppa något,måste avsluta mina pågående projekt först. Kissidor, köpte du fisken?

[kissidor]
0

nej annikamargareta, nån fisk köpte jag inte. tänker som så när det gäller formar att det ska inte bara slumpas - det ska ju skäras till så det passar också - så fiskar och ananasar och allt vad det är får nog vänta medan jag övar mig på vanliga radieskärningar Skrattande! men jag köpte bla det här fatet (det lilla): http://www.slumpys.com/SlumpysStore/product_Square_Flared_Plates_270VGH8645VGH50133VGH50133VGH2VGH.aspx   supersnyggt blir det i sin stilrena men ändå lite extravaganta form!

och den här tex http://www.slumpys.com/SlumpysStore/product_Beveled_Dishes_9100-1VGH12564VGH172VGH167VGH2VGH167.aspx blir det en jättefin kant av!

AnnikaMargareta
0

Hm svårt att föreställa sig hur det blir när man bara ser formen.. 9100 kankse skulle göra sig bra i gul och orange. Jag skulle köpt fiskformen även om det är svårt att skära. Det skulle få lösa sig på nåt sätt.

[kissidor]
0

ja det blir inte som formen ser ut, om man inte slumpar superhårt, då antar jag att det blir så till slut. men annars blir det en mjukt böljande kant.

nå men man kan ju inte köpa allting på en gång Flört - kartongen jag fick hem var ändå så stor att min dotter gjorde en koja av den. det finns tid kvar i livet för fiskar en annan gång om det lockar - nu är jag inte så prillig i fiskar just ändå. fast förresten är det nog inte så omöjligt att skära ut den - två bågar för kroppen typ och sen skär man väl stjärt och fenor för sig och fusar ihop. fast dom hade flera fiskar och jag vet inte vilken du fastnade för.

AnnikaMargareta
0

Oj, vad roligt att öppna en stor kartong, jag gillade den här http://www.slumpys.com/WebImages/L_7218_Angel%20Fish%20Pod.jpg 

det är väl antagligen inch på måtten och det blir 11 cm ungfär, så den skulle få plats i min smyckesugn, det kankse inte är en skål föresten den kankse är en form man ska gjuta i så att det blir en skulptur istället. Jag har också massor jag vill göra, så det vill till att man får leva länge till :)

[kissidor]
0

ja det där tror jag är en gjutform som man har frit/kross i, tror inte den skulle bli så markant "fiskig" bara att slumpa i. (finns såna där små gjutformar tex med trollsländor som jag är lite sjuk på, tänk att kunna göra en egen glastrollslända och använda som fokal i ett halsband Tungan ute.)

såg ett flott fiskfat för slumpning och trodde först det var det du menade, men det stod "skill level expert" på det så det kände jag mig inte riktigt mogen för Skrattande. men som sagt, vi ska väl hinna med lite än innan det är dags att lägga benen i vädret (pepparpeppar) Flört

MaritaD
0

Jag har köpt tio rostfria slumpingformar på loppis för 100:- Då har jag modeller som ingen annan har. Om formarna inte är för djupa är det inget problem med att lägga ultratunt fiberpapper i formen. Är det riktigt djupa formar så är det nog separator som gäller.

Är det någon som provat den separator eller vad det kallas som man använder när man gör pärlor??

evawi
0

visst finns det många fina slumpingformar att köpa, men det är rätt roligt att göra själv i lera (bör vara med schamott)  och skröjbränna 920 grader.  Alternativt att be en keramiker att dreja runda (inte alltför djupa) och  bränna. Med fint sandpapper kan man få de väldigt släta innan man lägger på separator. Inte blir det dyrt heller.

[kissidor]
0

tror jag det evawi att om man hade den kunskapen skulle det vara roligast att göra formarna själv Glad!

nu kan jag känna litegrann - om jag gör en skål som blir jättefin från en köpt form som ger en väldigt vacker slumpning - att det är nån form av fusk nästan. dom relativt enkla och släta faten må väl vara hänt, dom gör man ju oftast en mer påkostad/arbetad design av, men ju mer avancerad form desto mindre tycker jag som regel att skålen vinner på att man plottrar med färger och motiv. om nån då piper och tjoar vilken vacker skål jag gjort så känns det nästan lite pinsamt och nästan som att jag lurar dom att tro att jag gjort nånting mer imponerande än jag har Skäms.

men tänk om man då även hade gjort själva formen själv, då kunde man stå rakryggad och yvas Skrattande!

evawi
0

tro inte att jag är någon proffs alls. Jag har hållit på med glas i två år (började med smycken och blev fast, köpte en ugn och på den vägen är det). Keramik har jag aldrig hållit på med förutom lite prov i skolan för fyrtio år sedan. Men jag fick tips hos Edab, köpte lite där , läste mera i boken Ovnsformat glas och använde gamla skålar som mallar. Mer avancerat var det inte….

feiner
0

Beställde ett par från UK och ett par från USA och jättekul att använda. USA länken hade ett bredare utbud. Hade mailkontakt med dem och båda företagen var bra på att ge respons. Fint med alla duktiga människor som hjälper till i detta forum. Nu har jag keramik i huvudet varje vaken timme så kul är det.

[kissidor]
0

ifall det är nån som är sugen på att shoppa slumpingformar och inte har nyhetsbrevet från warm-glass.co.uk - den här helgen med början på fredag kl 10 svensk tid har dom 20% på sina slumpingformar: http://www.warm-glass.co.uk/Shop/CategoryProducts.aspx?CategoryId=73