Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett07-lampworking
Läst 3043 ggr
kristinaolsson
0

Frågor om brännare!

Hallå alla!

Jag har äntligen fått hem mitt startkit med lampworking. Men trodde jag skulle få med en gasoltub, men hade läst fel på webshopen. Men iaf, har kollat precis alla inlägg här på lampworking fliken och försökt förstå allt det här med olika brännare eller om man kallar tuberna för det.

Men det jag undrar är, är det bara en gasoltub jag behöver om jag redan har en hot head. Eller är det mer?

Är det gasol jag ska använda? Såg någonstans att det var någon som letade efter något med syre eller hade använt något med syre? Hur går ni till väga då?

En bra slang till hot headet som man kan koppla till tuben, var kan man hitta det?

Sista frågan, Var får man tag på en bra rekomenderad tub med gasol eller vad det nu är jag bör använda?

Tacksam för alla svar!

Vill ju börja så fort som möjligt nu=)

noora
0

Din HotHead är brännaren. Till den behöver du bränsle, och här i Sverige använder vi gasol eftersom det är lätt att få tag på (i andra länder har dom lite olika blandningar att välja mellan).

Vissa brännare vill förutom bränslet ha extra tillförsel av syre. Då har dom två kranar, en där man kopplar in gasolen och en där man kopplar in syret. Ett exempel på en sådan brännare är Minor Bench Burner. Fördelen med en sådan är att lågan blir mycket varmare och drar mindre gasol, nackdelen är att man även måste skaffa antingen syrgas på flaska (jättefarligt att hantera - värre än gasol!) eller en syrekoncentrator (kallas även oxygenkoncentrator) som kan vara dyr i inköp. En HotHead drar endast gasol, så det behöver inte du bry dig om :-)

Du behöver i alla fall en slang för att koppla din brännare till gaolflaskan och eventuellt en regulator som reglerar gasflödet (trycket) ut ur gasolflaskan. Jag vet tyvärr inte vilket tryck en HotHead ska ha, men jag tycker att det borde stå på den eller i instruktionerna om du fick några sådana.

Både gasolflaska, slang och eventuell regulator kan du köpa i järnhandleln. Jag köpte t.ex. min gasolflaska på Järnia. Du kan ta med din brännare till järnhandeln och visa den och säga att du vill en gasolflaska samt allt som behövs för att koppla in den i flaskan, så borde dom kunna hjälpa dig.

Gasolflaskor som är aktuella för hemmabruk är den blå "campingflaskan", stor som ett bowlingklot ungefär, och den lilla kompositflaskan som är lite dyrare men rymmer mer gasol (om du säger "den lilla kompositflaskan" så borde dom veta vad du menar). Större än så brukar vara otympligt att hantera och ha hemma. Dom två flaskmodellerna har olika kopplingar för regulatorn/slangen, så se till att få en koppling som passar till den flaska du köper.

kristinaolsson
0

Tack tack tack för hjälpen!

Allt blev så mkt klarare nu=)!

Tack!

Mmadeit
0

fick du med något "bordsfäste" till hotheaden? eftersom den är anpassad för att montera direkt på gasolflaskan utan slang imellan så är fästena i de kit jag sett säljas på nätet oftast enbart för att hålla i flaskan inte själva "brännaren/hotheaden"

Biltema has små gasoltuber som borde vara rätt lagom i storlek att ha på bordet och fästa brännaren direkt på…

kristinaolsson
0

Nej jag fick inget bordfäste till hotheaden=(. Får göra nått hemmabygge=)