Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett07-lampworking
Läst 8288 ggr
jagga-ewe
0

Vermikulit, var köpa?

Var köper ni vermikulit?

Jag fick veta att det ska gå jättebra att köpa i blomsterhandeln, eftersom det används till dränering o allt vad det är. Så jag gick in i en lokal blomsterbutik o frågade. De såg ut som fågelholkar. Eller som om de sett ett ufo. Okej, jag kanske inte är Angelina Jolie, men SÅ jävlig ser jag inte ut! :) Men vermikulit, det var inget de kände till. Kan det gå under nåt annat namn i floristkretsar? Eller hade jag bara otur i mitt val av butik? Vore det bättre med nåt så lättillgängligt ställe som Blomsterlandet?

Hur länge räcker vermikulit, och hur mycket behöver man? Jag tänker ge mig på lite lampwork av enklaste slag, bara för att testa.

Hoppas nån kan svara på mina noob-frågor. :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[kissidor]
0

nä det ska nog vara vermikulit dom kallar det i odlarkretsar också. nåt större ställe kanske och framförallt mer med inriktning för odlare än vad en blomsteraffär kan antas vara. typ plantagen eller som du säger blomsterlandet. odal kanske?

men annars vet jag tyvärr inte ett jota om det Skäms

AnnikaMargareta
0

Vermikulit finns på Plantagen i Barkaby längst in i lokalen i högra hörnet. De har rätt ok utbud på blommor också samt ett kafe där de serveras gott kaffe också. Men ät inte lunch där, de är väldigt långsamma med mat.

AnnikaMargareta
1

Jag såg precis att du bor i SKövde, barkaby ligger i norra stockholm. Men det kankse finns ett plantagen där med?

Mmadeit
0

på Plantagen hos oss säljer de Pelit som skall vara precis samam sak.

jagga-ewe
0

Plantagen finns, tyvärr. De är otrevliga, slöa, okunniga o har ingen service öht. Rejäla priser på halvvissna växter. Och det är allmänt accepterat att blommor därifrån har ohyra. Så det är inte ett företag som får mina pengar. Jag får kolla på Blomsterlandet, som visserligen inte är nåt under av service, men ändå är ganska trevliga.

Tack för tipsen!

Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
0

Jag fick tag i vermikulit på Blomsterlandet, tack för tipsen. De hade även nåt de kallade Perlite som jag funderade på om det kunde vara samma som Pelit. Dock stod det på påsen att det skulle blandas ihop med vermikulit vad det gäller blommor, så jag tror inte det var samma sak.

Nu ska jag bara få tag i "släppmedel" så ska jag nog kunna testa att göra pärlor sen!

Ebmfh
Trollcaféet

Mmadeit
0

ang släppmedel och annat för att göra pärlor, kolla in på www.hobbyland.eu finns mycket jag dregglar över att få köpa därifrån både gällande glas fusing och flamework…

[kissidor]
0

men aoooh, var det nödvändigt att visa oss den sidan Obestämd!? högre priser än warm-glass visserligen, men där fanns ju godsaker som dom inte har Tungan ute! nån som handlat från dom och vet hur det var? för liksom italienarna har ju i sina stycken en lite annan kultur och annat synsätt på en del saker än vi nordbor och sånt kan ju göra att affärer inte alltid upplevs helt gnisselfria parterna emellan… så att säga… Skrattande

jagga-ewe
0

Finns det inga bra svenska ställen att köpa sånt från? Jag är lite nojjig med att handla från utlandet, om utlandet är nåt annat än UK… O vad kallas släppmedel på engelska?

Ebmfh
Trollcaféet

Mmadeit
0

separator tror jag det kallas vet dock ej någon i sverige som jag kan rekomendera.

kristinaolsson
0

Hej hej! har en fråga om vermikulit. var på blomsterlandet och dem hade, men de dem hade var vermikulit som var som smulor. Kan man ändå använda detta eller måste det vara i skivor?

Tack på förhand

MVH//Kristina

Mmadeit
0

I skivor? vad skall du använda det till?

Jag har vermikulit som ser ut ungefär som kattsand ungefär lite små klumpigt sådär som jag har i en kruka och när jag gjort färdigt en pärla och den fårr svalna till någon micro sekund 8så glaset ej flyter längre) så "mosar man ner" mandrellen med pärlan så långt ner jag bara kan i vermikulit krukan och där får den stå och svalna…

kristinaolsson
0

Ok, ne jag såg något inlägg här inne om vermikulit och någon hade skrivit att det är i skivor. Men dåså då vet jag att det går bra med de jag har. Har aldrig använt sådant material tidigare, rätt ny på detta område=) Men tack för svaret!

noora
0

Vermikulit i skivor (kallas även Skamolex, efter en av tillverkarna) kan användas som eldfast underlag och finns att köpa i stora skivor på Bauhaus bland materialet för att bygga öppna spisar. Jag har en stor vermikulitskiva under min brännare så att jag inte ska elda upp bordet om jag tappar hett glas.

Angående separator (som det pratats om tidigare i denna tråd) så har Edab Keramik i Strängnäs en helt underbar separator för pärlor. Kan torkas i lågan, flagar inte och är jättelätt att tvätta bort från pärlan efteråt. Dom finns på www.edabkeramik.se om man inte har vägarna förbi Strängnäs. Dom har även glas på både skivor och pinnar.