Drop out fusing
Jag är sugen på att prova drop out, dvs en form utan botten som jag ställer på klossar i ugnen "lagom" högt…
Nu till frågan. Vad är lagom högt? Och hur tjockt ska grundmaterialet vara? Om jag lägger en fusad 6 mm platta ovanpå drop out formen, hur höga kan då klossarna vara?
Någon som provat? Finns det någon fiffig formel? Jag har letat och letat utan att hitta något… Se länk till Delphi Glass..

Jag har inga svar, men meningen är väl att man själv bestämmer hur hög pjäs man vill ha. Sedan får man experimentera fram tid och temperaturkurva för att det ska funka. Ugnar är olika, så jag antar att egna experiment är det enda du kan skaffa. Tjockleken är väl 6 mm från början kan jag tro, och där glaset "sträcker sig" kan bli 3 mm, alltså mer än väl, om du tänker på att ett vanligt fönsterglas är 3 mm tjockt. Gör ett försök där du öppnar ugnen ofta och ser utvecklingen, för glaset ska inte "rinna iväg" heller när den har fått en plan botten. Lycka till. Som exempel kan jag nämna att jag har sett några danska tjejer göra laboratorierör på det sättet, alltså långa smala vaser som hängde i smidesring.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Tack Maria, jag tänkte mera om man skulle lägga på så det var
9 mm istället. Kan inte hitta en enda vettig artikel eller projektguide någonstans!
Men jag gör ett försök som du säger och gör "lagom" högt.
Det är ju så spännande att experimentera 
Jag har droppat 4-5cm men då låtit glaset "landa" för att får en platt bas. Det fungera bra med 6mm för en skål på ca 30cm. Man får fina runda sidor och glas tjockleken är ganska jämn strax under 6mm.