Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikettögongodis
Läst 6678 ggr
mariatingsund
0

MAJ-TEMA: Blommor, blad och bin?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det kan förstås vara bara blad, bara blomma och bara bi, få se, det blir roligt. Jag kan ju öppna med en skulptur

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

AleZK
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag kommer med ett Äpple:

SusannAlg
0

#1 Blommor blad och bin….. var väl temat, Såg inte något blad ens på äpplet…. men det var fint ändå!Flört

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Ann-Charlotte
0

Vilket härligt, vårigt tema! Glad

Jag bidrar med en blomskål med en liten nyckelpiga på. Gjord i Bullseyeglas som först tackfusats o sen slumpats på form. Inga "konstigheter" alltså!

mariatingsund
0

Så läckert! Och baggar är välkomna också, plus allt som hör våren till.Skrattande

pernillaped
0

Bidrar med ett  blomstrande glasfat.

irode
0

Också jag bidrar med ett blomstrande glasfat Flört

Anna-LenaLinderoth
0

En vårdekoration som hänger fint i ett fönster.

Tackfusing. Tulpanbladen är lagda med lite avstånd för att få en lite "levande" känsla. Jag har också använt en något högre temperatur för att få en mjuk rundning på bladen.  Glad

[kissidor]
0

åh åh ååååhhh så vackra Glad! irode är det nåt av dina experiment med oväntade reaktioner inblandade här också eller är det bara "väntade" resultat av att arbeta med schabloner och frits?

känner att jag egentligen borde öva några år till innan jag visar upp nåt Skäms, MEN det finns väl ett värde i att vi visar alster på olika nivåer av erfarenhet och kunnande också så jag bidrar ändå med min lilla tackfusade bricka. det var tänkt som nåt slags perspektivbild av närmast en odlad trädgård, sen en blommande äng (ser ni katten Flört) och längst bort en träddunge. nå det blev inte nämnvärt bra på minsta vis, men med tanke på min erfarenhet med glaset gillar jag den ändå lite Flört. tackfusad med bullseye mint opal/forest green streaky, millefiori, frits samt fjäril, katt och träd fusingdekaler

SusannAlg
0

Här kommer mitt lilla bidrag…. ett blad-hänge…. ett av de första alster jag gjorde i glasfusing.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Eva-Margareta
0

Jätteroligt att få se alla fina bidrag. Jag är inte så produktiv…men ett blad-fat som min mor fick för några år sedan är mitt bidrag. Två lager klarglas, gröna bladformade bitar, med gula "streck" på toppen. Fusat och slumpat.

[kissidor]
0

så fina blad susann och eva-margareta Glad - jag bara älskar blad Tungan ute!

här kommer ett fat direkt ur ugnen. fatet är mycket enkelt - tackfusat med dekorationer (en blomma och ett blad, men tyärr inget bi Flört) på ett lager bullseye clear and white streaky och sen slumpat på en väldigt stilren och enkel fatform. men det jag tyckte var lite roligt här eftersom det var första gången jag gjorde det var att dekorationerna är gjutna av frit i såna där småformar. det blir ju lite annat än skurna dekorationer eftersom man får en 3d-effekt i formarna.

HannaBroberg
0

Den blomstertid nu kommer. Har gjort en sandgjutning på min härliga glasgjutningshelg hos Eva Rittsel i Kyrkhamn.

Satte in min nya urtavla i ett gammalt loppisfynd.

irode
0

Nu är jag hemma från semester och kan svara på frågorna i #8 Flört och annat hur jag har gjort

Om #6:

Fatet är 43cm och bara 3mm tjockt. Det ljusa är French Vanilla pulver fritt dryssat i olik tjocklek genom en schablon från Panduro. Fläckorna är röd frit på blomman och blå på stjälk och blad, som båda reagerer 'oväntat' med French Vanilla, men i olika nyanser.

Spiralen är gjort i flamework - French Vanilla runt en klar glaspinne.

----

Jag tycker för övrigt att det är härligt att se alla kreativa alster från er andra.

AnnikaMargareta
0

Vilka fina saker! Här kan jag också bidra med något. Jag återkommer när jag fotat

MaritaD
0

Vilken kreativitet! Så mycket vackert… Det är så roligt att få se så många olika skapelser.

Här kommer ett alster av återvunnet glas.

MaritaD
0

Jag vet fortfarande inte hur man gör för att få upp bilden direkt.

Jag försökte……

mariatingsund
0

Marita, när du skriver inlägg, och bläddrar i din dator när du bifogar filen, det finns en rad under som du kan kryssa för "Visa bild direkt i inlägget." Det är SÅ enkelt att man inte tänker på det :-)

irode
0

Jag hittade ett foto på ett lite äldra alster.

30 cm aventuringrön med fikonlöv från trädgården skurit i mörk aventutingrön/irid. Orange/clear twisties som strek.

[kissidor]
0

nej maria, marita har inte den funktionen - det har tex du och jag bara för att vi har iFokus plus.

men se irodes vackra fikonlövsfat här ovan tex, hon har fått in bilden fast hon inte har plus (syns på att avataren är liten för den som inte vet), det går att kopiera in bilden också. ctrl c / ctrl v eller med högerklick och kopiera / klistra in, prova det marita.

irode hur har du gjort bladnerverna då, är dom graverade eller etsade eller vad?

och vilken rolig stringer/noodle, såna visste jag inte att det fanns Glad

hanna vilken härlig mustig tavla Glad!

och marita vilken läcker stiliserad väggdekoration Glad! alltid lika spännande att se vad du gör med ditt återvunna glas!

annikamargareta, fram med kameran bums Skrattande!

irode
0

:-) - det går att kopiera med ctrl/c - ctrl/v:
- man klickar på fotot i sitt inlägg och kopierar det med ctrl/v

- så öppnar man inlägget genom att trycka på _Hantera inlägg -> Redigera
_

- Foto insättas i texten med ctrl/v. Det går att ändra på storleken genom att dra i de små fyrkanter i kanten av fotot.

-----------

Bladnerverna är gjort med en pensel och målarmedie med lite transparent glas pulver fritt i.

Stringeren har jag gjort själv genom att virra ihop och dra ut klar glas och orange 2mm stringers i en gasolflamma.

-----------

Kissidor: dina gjutna detaljer är väldigt läckra. Det får du klart jobba vidare med!

[kissidor]
0

jaha ja, gjort virad stringer själv - inte konstigt att jag aldrig sett nån förr då Skrattande

tack irode, det ska jag Glad!

köpte en sats miniformar på den tiden jag bara hade microburken och ingen slipmaskin heller ju. säljaren bedyrade att det skulle gå bra att göra detta i micron och det gör det säkert också rent teoretiskt men dom åkte in i en låda direkt efter två försök kan jag säga - var inte värt besväret med den enorma passningen av micron, och resultatet blev ganska oanvändbart när man inte kunde slipa dom på ett bra sätt och köra en firepolish på dom.

men nu gav jag dom en chans till och tänkte aha, det här kan man ju använda för att sätta lite piff på saker och ting Glad! så nu har jag skaffat lite mer formar Flört.

men ett blad som är ok om det bara är grönt är ju inga svårigheter och heller inget att yvas över - men ska man faktiskt skapa nånting som är lite mer i sig självt med hjälp av olika färger så måste det ju till lite handlag för att lägga fritet på rätt ställen, så det låter mest som nåt för dig irode Flört!

MaritaD
0

Oj så många fina blommor o blad alster. Det är så roligt och få se alla olika arbeten. Kissidor va kul att du gör små gutningar av fritor. Det skulle vara intressant att få se en bild på några av dina formar. Själv har jag prövat små formar (typ pepparkaksformar) med ganska dåliga resultat.

Tack så mycket för alla goda råd om hur man får in bilden direkt….

Nu vågar jag inte lägga in nån mer bild…… Jag är så puckad på det här med datorer, så jag kommer väl inte att fatta hur man gör….. Men jag lovar att försöka.

Är det ny månad nu????

Vad får vi se för nåt i juni då???

Kram på er allihop!

AnnikaMargareta
0

Hej, Servern var nere när jag skulle ladda upp min bild, jag har gjort en glasbrosch som jag tackfusat i två steg, först bladen och sen ramen+bladen. jag vet att det är det är juni nu men jag vill också visa :)

[kissidor]
0

annikamargareta, det gjorde du rätt i, för vi vill ju se Flört. jätteläcker brosch du gjort!

marita såna här formar har jag skaffat: http://www.colourdeverre.com/index.php?cat=1

jag har assorted small leaves, tropical leaves och small flowers #1 och #2 från den sidan, fast jag har inte köpt dom här utan från england - warm-glass har nyligen fått in några och tempsfordstainedglass har fler. självklart är jag sjuk på fjärilar, grenar, trollsländor, askar….. men jag tänkte öva lite först åtminstone innan jag rusar åstad än mer Skäms

fast rosen och bladet på det vitstrimmiga fatet ovan är gjorda i dom första formarna som jag köpte på e-bay, en sats om tolv pyttesmå formar som kallades "little fritter" (vet inte om det är ett märkesnamn, tror det) med förutom bladet och rosen bla hjärta, fisk och lite olika geometriska former.

och senast jag handlade på slumpys köpte jag denna: http://www.slumpys.com/SlumpysStore/product_Leaf_Earring_Pod_Mold_SM-6507VGH12577VGH592VGH589VGH0VGH589.aspx dom bladen blir ju knappast så detaljrika och fina, men jag tänkte att med så många små blad kan man kanske göra ett fint träd Glad

ja precis, vad får vi se i juni då Skrattande?