Efter en veckas......
Efter nu en veckas uppehåll i graverandet har jag återigen tagit tag i det och jag vill tacka er som gett mig komplimanger om min björn, e ju som sagt ganska ny på området. Så det betyder mycket ska ni veta och det ger mig inspiration att forsätta. Tycker att det är skitkul att gravera rent ut sagt o att se mönstret sakta men säkert framträda på glaset.
Tack åter igen, jag kommeruppdatera bilden framöver
Visar även orginalbilden som jag sneglat på.
//Pia

Var det avsiktligt att du graverade de svarta sträcken och inte de vita delarna, så du får en negativ bild?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Japp
//Pia
Anledningen att jag gjorde det är mer att jag inte graverat så mycket o det var lättare att följa de mörka strecken. Vågade inget annat då jag i stridens koncentraion lätt kunde göra ett mistag så allt skulle gå åt skogen. Jag har fler bilder men det var denna som bäst lämpade sig till det och som möjligen skulle bli bäst av dem på det sättet. Det är egentligen samma sak med scrimshaw som har har gjort på buffelhornen. De är ju svart så man får tänka bakvänt o jag e inte riktigt van vid det än.
//Pia

Jag tyckte också i början att det var svårt att tänka omvänt. Typ när man skulpterar, har man näsan störst. I gravyren djupast. När man tecknar, är bklyertsen svart, när man graverar, är det vitt. Jag tycker fortfarande att det är svårt att gravera på t.ex. kristallblock, då man graverar bilden spegelvänt på baksidan, och man vänder hela tiden på blocket och jämför med den verkliga bilden, så borde man också kunna spegelvända hjärnan lika fort, men den är seg.
Framöver kommer jag använda mitt fotoprogram på datorn till lite vårare motiv för att redan där göra bilderna negativa. På så sätt gör det inte så mycket om hjärna får en black-out
Men känner att jag måste bli kompis med gravyrpennan o alla stift först innan jag ger mig in på något ännu större.
//Pia

Har du blivit kompis med pennan än? Vore fortfarande kul att se dina arbeten.
Jo då det går men däremot så måste jag köpa nya diamantstift. De jag har börjar bli lite slitna så då blir det så olika i gravyren från det jag började med. I varje fall vad gäller björnen. Däremot ska jag nog gravra ett glas till en grabb som ska döpas nu på söndag på det kortet kommer nog. Jag har inte glömt bort er
//Pia