Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett: 07-lampworking
Läst 7194 ggr
Jessika
0

lampwork, var och vad köpa för nybörjare?

Hej!

jag har kommit på att jag vill börja göra glaspärlor :) det ser så himla roligt ut. Tidigare vet jag att Johanna holub här på sajten sålde startkit. Var får jag tag på liknande idag? Finns det kvar några här på sajten som håller på fortfarande? jag skulle helst gå en kurs men det enda jag hittat som skulle kunna passa är i höst i stockholm. Jag vill ju igång nu!!! Även tips på utbildning mottages tacksamt ;)  bor i dalarna…

noora
1

Startkit med en enkel gasolbrännare och de nödvändigaste verktygen kan du hitta på flera håll både här i landet och i utlandet. Det kan löna sig att jämföra priser.

Så här på rak arm kommer jag på följande i Sverige:

http://www.pmc.se

http://www.edabkeramik.se (har inte den enklaste brännaren men har en massa annat)

I England finns bl.a. Tuffnell som har bra priser och bra service:

http://www.tuffnellglass.com

För att komma igång behöver du en brännare (t.ex. en HotHead), en gasolflaska med slang och eventuelt en regulator (beror på flaskan och på brännaren), mandreller, separator (bead release), ett par didymium-skyddsglasögon, en hink med vermikulit eller en tjock fiberfilt och självklart glas. Gasolflaskan plus slang och regulator köper du i järnhandeln, vermikulit finns i trädgårdsbutikerna (t.ex. Plantagen eller trädgårdsavdelningen på Bauhaus) resten kan du hitta hos t.ex. de ovanstående leverantörerna.

Sen kan du vilja ha olika verktyg för att forma glaset. En hel del kan du hitta hemma, t.ex. en gammal bordskniv i rostfritt stål att forma med eller en strumpsticka i stål att peta, annat kan du köpa hos lampworkleverantörerna.

Om du ska börja på egen hand rekommenderar jag att du i alla fall skaffar dig en bok om ämnet. Min favoritbok heter Passing the Flame och är skriven av Corina Tettinger, men den kostar rätt mycket. Det finns ett par andra "standardverk" som också är mycket bra och kostar mindre, Cindy Jenkins och Kimberley Adams heter författarna men jag kommer inte ihåg vad böckerna heter. Googla så hittar du säkert Glad

På Youtube kan du hitta många filmer (i varierande kvalitet) om lampwork där folk visar hur man gör allt från grundläggande enfärgade pärlor till avancerade figurer.

EvaRittsel
0

Det är inte fel att först gå en kurs. Tack för ditt fina bidrag med all kunskap Noora!!!!!! Jag föreslår att du letar bland alla dem här som finns på sajten. Många kan arrangera bra pärlkurser. Skriv o fråga om de kan ta emot dig!

Jessika
1

Tack för all information. Jag har hittat detta på Tuffnell glass:

The Deluxe Plus includes:      Pris: 130£ + transport

Hot Head Torch, 1 Kilo of mixed Effetre glass rods, 2x Pots of Bead release, 20 x mandrels, Brass doming block, ACE 202 Safety glasses, Stainless steel rake, Metal dual marver, Cindy Jenkins book "You Can Make Glass Beads"

Nån som vill ge en kommentar till detta som startkit!?? är det något mer jag bör beställa när jag ändå beställer?

noora
0

Ser ut som ett bra startkit.

Det enda i kitet som jag varken har eller saknar är en doming block (puckelanka), men den kan säkert vara användbar till något. I och för sig står det just nu att dom har slut på dessa och skickar med en bead reamer i stället för samma värde, vilket jag faktiskt tycker verkar mer användbart. En bead reamer har du till att få bort separatorn från hålet efteråt. Beroende på separator kan detta vara svårt, vissa sorter går bort med en piprensare och lite vatten medan andra får skrapas bort med en reamer eller en diamantfil (se där, ytterligare en pryl som jag glömde nämna…).

Fråga Tuffnell hur mycket klarglas som ingår i mixpaketet. Om det inte är så mycket rekommenderar jag att du köper ett extra 1/4-kilospack av klarglas t.ex. Effetre "new" crystal clear, den som slutar på 006 i artikelnumret. Undvik den Effetre clear som slutar på 004, den bubblar lätt och är jobbig att arbeta med.

Mitt favoritverktyg är en "graphite paddle", finns under Bead Making Equipment -> Tools. Man kan klara sig utan och använda andra verktyg i stället, men jag tycker att den är bekväm att peta och forma med och använder den nästan hela tiden.

Självklart kan man köpa precis hur mycket som helst av både verktyg, material och böcker, men det här är en bra början. Jag har hållit på i över ett år och använder inte mycket mer själv i verktygsväg förutom sådant jag hittade hemma (typ rakblad och strumpstickor). Det "stora" att spara ihop till är en ugn för avspänning av pärlorna. Det går att köra med vermikulit i början, men när du börjar göra större eller mer avancerade pärlor är det så synd om dom spricker.

Mmadeit
0

Följer denna tråd med stort intresse, har "fuskat" lite med pappas gasolsvets som brännare men har gjort slag i saken och beställt en oxycon och minor burner aldeles här om dagen från tuffnell inte fått den ännu dock. funderar lite på det här med avspänning har hört något om en "oskriven lag" om att man ej får sälja eller ens ge bort pärlor som ej är ordentligt avspända i ugn stämmer det?

noora
0

Det är väldigt vanligt att lampworkare inte vill sälja pärlor som inte är ordentligt avspända i ugn. Men de massproducerade kinesiska lampworkpärlorna som man kan köpa i pärlbutiker är oftast inte avspända och jag har hört att inte ens de dyra äkta Pandora-pärlorna är avspända, så kvalitetsmässigt blir man i alla fall inte sämre än dem om man inte avspänner. Delvis handlar avspänningen nog om att försöka höja värdet på våra lampworkpärlor eftersom kineserna massproducerar lampwork till så lågt pris.

När man börjar göra mer avancerade och dyra pärlor känns det i alla fall bättre om pärlorna är avspända. Om kunden pröjsar 400 kr för en enda pärla vill man inte att den ska spricka spontant av sig själv. Dessutom finns det risk att större eller spretigare pärlor spricker redan medan de svalnar om de inte inte får svalna långsamt i en ugn där temperaturen är reglerad.

EvaRittsel
0

Gör et armband med ick avspända pärlot. Och hur gör du när kunden kommer tillbaka och reklammerar om du inte sopänt av pärlan. NEJ!!! Spänna av dina alster och du kan då svara din kund att du gjort vad du förmår. Annars skapar du dålig reklam till alla dem som arbetar seriöst o spänner av sina egengjorda pärlor!!!!Skrikandes

Mmadeit
0

Det är synd att man skall behöva vara  halvt miljonär för att kunna treva sig fram med något man finner glädje och roande.

Alla är barn i början, alla behöver inte promt vara SERIÖSA från steg ett (eller senare heller för den delen om man ej vill). Förr eller senare kommer säkert jag äga en ugn i dagsläge äger jag två brännare, en som smälter glas så det kan formas men ej effektivt så de flesta pärlor blir olika nyanser av grå oavsett färg på glaspinnen… kul ändå har jag tyckt och lyckats bättre och bättre med att få "RÄTT" färg .Nu har jag haft råd att investera en RIKTIG brännare KUL FÖR MIG :-) hoppas den kommer snart !

Trist är dock att man som "nybörjare, bambi på hal is" i forum som detta får höra att man inte är välkommen att försöka lära sig något ROLIGT, en njutbar hobby. för att man väljer att lära sig via "trial and error" istället för kurser, för att man inte har tillgång till allsköns special verktyg (så som ugn för avspänning tex) Jag exprimenterar för att glaset farchinerar mig inte för att primärt sälja mina skapelser dock en bonus såklart om en hobby kan gå runt. att få arga gubbar som svar i en "vad gäller fråga" ger faktiskt inget seriöst intryck.

Dock tack till Norra för ett väldigt detaljerat svar och gav mig ungefär det svar jag misstänkte, avspänning är bra men kanske inte nödvändigt för privat bruk men man tar dock en större risk att material arbete och resultat går till spillo… Något man kanske kan kosta på sig att riskera på "bambi nivå" medans man ändå "suger" på att forma glaset och resultatet blir därefter men början man så småningom bli duktig och pärlorna börjar "duga" som smyckes pärlor så bör man absolut spänna av dem för att de ej skall avlida spontant!

Tack och bock!

mogens
0

Hej Jessika & Mmadeit Glad

Hjärtligt välkomna bland 'Pärlmakarna' här på iFokus. Vad är det bra vi blir flera. Det blir spännande att se era kreationer.

Tack till Noora för det fina mottagande som du gav Jessika och Mmadeit. Man skall ju lära att krypa innan man kan gå Flört.

Jag har haft mycket glädje av att gå på kurs hos Tove Egholt i Stockholm. Jag vill rekommendera er att hitta ett kurs och få fatt i det grundläggande innan ni får lärt er själva några dåliga vanor - som jag själv har erfaring med - är svåra att slippa av med.
Som Noora skriver kan man hitta mycket lärorikt och inspirerande på Youtube, men där är ingen som rättar mig när jag gör något fel Flört.
I mitt ständiga surfande för att hitta nya glasställen och lära nytt, 'ramlade' jag i går över http://www.wonderhowto.com/search/glass-beads/ som ett alternativ till Youtube.

Ha en bra dag
Mogens

Mmadeit
0

Tack Mogens och Vilken underbar länk! den hamnar i favoriterna direkt!

testade en 30 minuter WS med Tove på en mässa så kan ju bara ana hur värdefull en hel KURS med henne kan vara kanske blir en så småningom just nu prioriterade jag att kunna LEKA själv lite tidigare än om jag tagit pengarna till att betala en kurs avgift med. LÄNGTAR så efter min brännare, grämmer mig att jag ej VET vilka anslutningar det är på gasol slangen som medföljer så vågade inte köpa någon gas här i helgen TROR jag skall ha den lilla blåa flaskan som finns att köpa till gaskök etc men vill ju inte handla innan jag sett att slangen passar till flaskan.

mogens
0

Om du har köpt din packe hos Tuffnel, så är gaskoplingen engelsk - desvärre. Så du skall hitta ett ställe som har gasolkoplingar och regulatorer.

Mmadeit
0

typiskt var något sådant jag misstänkte… är det typ samma grejjer som man behöver till gasol grillar? (dsv runt platta som begränsar flödet och slang med slangklämmor)

Mmadeit
0

Denna var det jag försökte beskriva, men en som passar för de små flaskorna altså denna på bilden är ju för de stora

mogens
0

Den regulatoren ger för lite gas. Minor'en skall använda:

RECOMMENDED OPERATING PRESSURES:

• .25 to 5 psi of Gas and 5 to 15 PSI of Oxygen
Mmadeit
0

ja att man ej kan ha samma det förstod jag iofs men är den "prylen" som heter regulator altså :-) Finns ett företag i närmsta industri område här som jag tror kan hjälpa mig när jag väl har tuffnells grejjer hemma är det ju lätt att ta med dem och be om likadant men för svensk standard…

mogens
0

God plan :-)
och säkrast …

noora
0

Mmadeit, du kan köpa regulator på t.ex. Järnia. Om dom inte har på lager bör dom kunna ta in en åt dig.

Angående kurser så kan jag också rekommendera Toves kurser. Absolut värt priset! Jag började min "lampworkbana" på hennes kurs på Folkuniversitetet. Jag köpte min brännare c:a ett halvår senare och även om jag delvis fick "börja om från början" i och med att det hade gått några månader och att jag hade en annan brännare än den på kursen så hjälpte det att ha gått en kurs och fått grunderna visade och förklarade. Samtidigt vet jag att det kan vara svårt att hitta kurser om man inte bor i Stockholm och då är det roligare att försöka på egen hand än att inte få prova alls.

Frågan om avspänning är ett kapitel för sig och kan vara lite infekterad. Jag vet att det kan uppröra att jag skriver som jag gjorde i mitt förra inlägg, men jag vill se nyanserna i bilden och inte bara pekpinnarna och jag vill överlåta beslutet och ansvaret till var och en som gör pärlor.

Själv vill jag inte sälja eller ge bort icke avspända pärlor, men jag skulle heller inte sälja smycken med silverpläterade eller "silverfärgade" delar i okänd metall osv vilket är helt mitt eget val. Jag går helt enkelt på linjen att ge kunden lite mervärde i form av bra material m.m. när dom nu ändå får betala så mycket för arbetet.

Ska man börja sälja pärlor finns det dessutom många andra kvalitetsfaktorer att ta hänsyn till. Kanterna på hålen ska inte vara vassa, bluppar och dekorer ska sitta fast ordentligt och pärlorna ska hänga rätt (runda pärlor ska vara runda, formade ska gå att hänga med rätt sida "fram") med mera. Innan man kommer så långt har man nog ändå hunnit ledsna på vermikulit och skaffa en ugn.

EvaRittsel
0

Vad underbart med folk som kan siona sakr. Tack Noora för dina välformulerade svar!!!!!Glad

Mmadeit
0

ja verkligen jätte tack till alla som delar med sin av sina erfarenheter och kunskaper… här är det frustrerat. fick paketet med syrekoncentratorn igår MEN paket nr 2 med brännare slangar, glasstavar och diverse andra verktyg är på vift *gråter förtvivlat* LÄNGTAR JU förstår inte dumma schenker det? måste ju ödsla tid på att köpa andra slangar och grejjer samt gas DESSUTOM innan jag får "leka" Dumma dumma dumma!!!

mogens
0

Surt! Surt!
Har du inte fått ett fraktnr så att du kan se på nätet var den andra packen är? Kryssar fingrar för att där snart står en lastbil utanför din address :-)

noora
0

Usch då, jag förstår din frustration. Senast jag beställde glas från tuffnell skickade dom per vanlig post och det paketet måste ha fraktats med mulåsna och roddbåt med tanke på vilken tid det tog Glad

Testa din syrekoncentrator medan du väntar. Dom är ju begagnade och även om tuffnell testar och fixar till dom så händer det att dom är döda vid leverans (jag kan tänka mig att dom kan paja i transporten). Låt den stå på minst en timme så att du ser att den verkligen funkar och kontakta tuffnell om du har några problem med den.

Mmadeit
0

Noora måste man inte ha en slang ditskruvad när man startar den?

för jag har elkabel med engelsk anslutning men det är lugnt efter som jag har en "reseadapter" men alla slangar ligger i det andra paketet. har ej fått avi på det men med mycket detektivande på 3 olika fraktbolags söksidor fått fram det  "nya" kollinummret paketet fick när det kom till sverige och att paketet trots allt kommit till mitt ombud men det uppdaterades ej på webben fören efter det var för sent att åka dit… och typiskt nog måste jag ägna morgon dagen åt att packa inför en mini weekend så blir tidigast måndag jag kan ge mig ut på slang och gas jakt *snyft* men vad roooooligt det skall bli :-)

noora
0

På min syrekoncentrator kommer syret ur ett litet rör som man helt enkelt trär slangen på (och fäster med slangklämma), så det spelar ingen roll om det sitter slang på eller inte när man startar den. Om din har nån sorts ventil i munstycket kanske det behövs en slang eller nåt som gör att ventilen släpper igenom syret, men annars behövs det inte.

Om du inte redan har gjor det kan du också börja fundera på hur du ska sörja för god ventilation i rummet där du gör pärlorna. Syrekoncentratorn gör att mer syre går åt än när du eldar med en HotHead eller liknande och då behöver du god luftväxling för att inte syret ska ta slut i rummet.

Mmadeit
0

Ahhh så långt tänkte jag inte att syret inte behöver ha någonstans att ta vägen bara för att maskinen skallt testas. :-) *spännande spännande*

Har extra ventiler i mitt hobby rum och en typ pax fläkt på motsatt sida hoppas det skall räcka för vill ju inte ha öppet fönster så det blir drag i nacken typ när man sitter och jobbar…