Gasol i Lägenhet!
Hejsan!
vad bra att jag hittat hit! Jag håller på med lampwork, och hade tänkt investera i egen ugn. Nu till saken; Läste att man får ha 5 liter gasol i lägenhet. Hur mycket gasol behöver jag för att driva en vulcanougn? Får man hade i en lägenhet, med tanke på säkerhet?
Någon som vet, tacksam för svar!
Vänliga hälsningar
Linda
Kan ej svara på din fråga just för att driva ugnen men som jämförelse så brukar vi göra av med ca 2 st 6kgs behållare per grill sässong och grillar 1-2 ggr i veckan (säg att den brinner en timme var gång) så 5 kg Tycker jag BÖR räcka en stund även till en vulcano…
Har använt ½ kilos från biltema till min "innkorekta inneffektiva brännare" och haft ca 7 timamrs låga per behållre…
Tack för svar! Går ju bra att börja så, men då får man byta ut den ofta. så man får inte ha mer gasol i en lägenhet?

Varför vill du ha en gasoldriven ugn? Det finns ju elektriska ugnar som går på 220 volt. Eller ska du ha den till annat än avspänning av pärlor?
Noora Vulcano är en liten "ugn" där man gör pärlorna en typ av brännare som ej behöver extra syre tillförsel utan drivs på enbart gasol.
tittade länge på det alternativet för att slippa investera i syre koncentratorn men kändes som så "begränsad rörelsemån" i den at jag avstod det alternativet.
Precis den ugnen hade jag tänkt köpa(noora vulcano) ang. det första inlägget från noora Elektriskugn, vad är det för alternativ?Låter intressant, berätta gärna mer!
Mvh
Linda

Aha, då hänger jag med
Jag trodde du menade en ugn för avspänning av pärlor.

Du får ha en P11 i din lägenhet samt en P-11 som backup. Det är vad lagen säger.

P11 två gånger? Är det brandsläckare?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
P11 är en modell på gasol behållare.

Och P-11? Jag som är okunnig, trodde gasol bara var i tub, så det är väl självklart. 
klicka på länken i mitt inlägg. P11 är altså namnet på storleken på gasoltuben. p11 och p6 är de vanligaste av gamla modellen som är i metall, sen har det nu kommit "lättvikts" behållare i Komposit de heter PK5, PK6 och PK10 siffran anger hur stor vikt gasol flaskan innehåller.

Jag syftade på Evas inlägg, hon skrev P11 och P-11 som backup, dessa två man behövde enligt henne enligt lagen.

I flerbostadshus (lägenhet) får man som störst ha 5-litersbehållare (den blå campingflaskan). Dem får man ha två stycken av, dvs en man använder och en i reserv.
I enbostadshus (villa) får man som mest ha två st P11.
Kolla på räddningstjänstens webbsida för ditt område, där borde du hitta detaljerna.
Tack alla för tips!
Det är till stor hjälp!

#13 Nu föll poletten ner. Men behöver man inte ha gul varningsskylt och brandsläckare? Det har jag iaf. Fast jag har större tub.