JUNI-TEMA: marint,
allt med vatten, hav och strand. Jag börjar med gravyr förstås
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
kul tema
! så vacker flaska maria, som en sån där dansk julflaska man begapade och åtrådde som barn
!
jag håller på och gör en liten tackgåva till dotrans förskolepersonal nu när hon slutar i sexårsverksamheten. dom är sex stycken och jag känner inte deras smak tillräckligt bra för att ge dom smycken - en av dom är en kille dessutom. beslutade mig för att göra sex såna här små godisfat eller vad man vill ha dom till. dom är ca 12x12 cm och alla är tackfusade med ett lager bullseye streaky glas och en liten dekorfigur gjuten av frit, och slumpade på samma "sushi-fat" - men alla är i olika färger och med olika dekorfigur. så får dom dela upp dom själva och jag hoppas alla hittar nån dom tycker är ok. här har vi ju då en liten fisk som simmar i havet 
och det här kanske inte känns så marint för alla, bergstopp kanske en del ser det som - men jag har själv hela tiden föreställt mig den här katten på en enslig ö och filosoferande över havet.
fullfusat med system96 denna gång, ett lager clear and white streaky över ett lager sky blue och så ön överst. solen och katten brände jag på i samband med slumpningen. (märks det att jag älskar streaky glas
?)
Din flaska är ju ljuvligt vacker Maria.
Kissidor vilka fina presenter och härligt fat med katten på.
Har varit inne o kikat på dom små formarna….Va kul o kunna göra lite små figurer och fusa fast på olika alster. Jag har en massa frittor system 96 som jag inte vet vad jag ska göra med….. Är det nåt som är intressant för dig Kissidor?
tack marita
, och visst är jag intresserad av dina frittor. jag använder både bullseye och system96 - och helst system96 till fat eftersom prisskillnaden blir mer kännbar då. men man kan ju inte köpa alla sorter av allt på en gång även fast man bra gärna skulle vilja
. och frit kan man ju lätt totalruinera sig på om man försöker skaffa en komplett samling i alla färger och alla fraktioner
! så där har jag hittills nöjt mig med bullseye för att det inte ska gå totalt överstyr - men har du ett gäng du vill bli av med till nån form av paketpris så blir jag förstås frestad, det kan jag ju inte rå för
. jag hör av mig 

Så fina saker! 

Jättebra tema nu under sommaren. Tack Maria! Ska leta i mina gömmor och se om jag kan bidra med ngt. Men vad härligt inspirerande saker ni andra bidragit med. Och TACK för att ni berättar hur ni gjort!
fantastiskt härliga och vackra alster
- när får vi se mer
?

jag tänkte bidra med en till vas jag gjorde i överfångsteknik. Det är hyttglas (blåst) på det sättet att olika färglager krängs över varandra (i detta fall vitt, rött, grönt och svart). När vasen är färdig, graverar man bort färglager efter färglager tills man får fram motivet. Denna vas heter Hettan och Smp fick som pris från Växjö Kommun. Tänkte det vore roligt att visa delvis för tekniken och delvis för att man kan visst göra marint utan blått.
wow
, den är urhäftig - men det måste ha tagit ett tag att göra den
! kul att få höra om en sådan teknik! men ursäkta men jag kopplar inte riktigt vad som menas med "…och Smp fick som pris från Växjö Kommun."? fick du pris för den, eller köpte kommunen vasen av dig för att ge den i pris - eller vad? så jag vet vad jag gratulerar till menar jag 

Haha, du får gärna gratulera mig också, det är inte ofta Kommunen köper mitt glas, alltså kommunen gav priset till smp, jag kommer faktiskt inte ihåg till vilket tillfälle, men vasen ska stå där. Och på bilden ser färgen mer turkos ut, men den var mer grön än turkos iaf. Jag tyckte också den blev bra, den lever upp till sitt namn "hettan".

Hehe Smålandsposten så klart

Aj aj. SMP = Smålandsposten. OK Jag hajjar. Jättefin vas. är det en graalteknik????

Väldigt snyggt tycker jag, less is more.

Det undrar jag också …hur gör man för att få ut en stor bild ?

När ni har bläddrat och bifogat bilden, finns en ruta att bocka i nedanför: Visa bild direkt i inlägget. Bocka in det, så ser ni bilden direkt i inlägget Det är fortfarande klickbart för att se hela storleken.
maria dom med små avatarer - dvs dom som inte har iFokus plus - har inte den rutan.
såhär har jag för mig att jag läst att det går att göra, först skriver man inlägget och bifogar bilden på vanligt vis. sen klickar man upp bilden och kopierar den. sen återgår man till inlägget och väljer hantera inlägg och sen redigera (måste göras inom en timme från att man skrev inlägget). sen klistrar man in bilden.
det är också så att vi som har iFokus plus kan välja nånstans under "mina inställningar" att alltid se bilden direkt i inlägget. nackdelen är att om bilden redan visas där så kommer den att visas dubbelt och tråden kan bli tung att ladda.
ooops, glömde ju det viktigaste
, så snyggt hänge glasklart - du borde ju lätt kunna bli förmögen på att sälja sådana i små butiksbodar i skärgården
!
läckra glasbilder pernilla
!
wow vad häftigt caruba - det är ju verkligen en havsvik, på pricken
!
Tack!
OJ så många vackra glasalster!!! Både från proffs o hobbyister… Vilken vacker havsvik Caruba! Det skulle vara intressant att veta storleken och vad du har använt för glas o teknik.
Tro inte att jag ska härmas, skulle aldrig komma på tanken. Men det är roligt med flera olika tekniker…
Kram på er allihop!

Hej alla ni som bidragit med så fina inspirerande bilder på era supeläckra objekt. När ni inte kan lägga ut bilden direkt försöker jag att hinna göra det i alla fall. Så bli inte förvånade när era inlägg fått "annan karaktär". Lite ska man väl kunna göra om man är ansvarig för sajten. Kram på er alla och Glad Midsommar!!!!!!
det var ju bra eva :)
vackert fat irode :) !
ja glad midsommar alla!
Irode det fatete var ju bara helt underbart, för takarna till en stjärnhimmel tycker jag :-)

Himla fina, alltihop! Jag bidrar med en till bild, ett stort fönster, tror det var 80 cm i diameter.
Oj va läckert!!! Vilket vackert fat Irode och så mycket arbete du lagt ned med blästring o allt…. fast då blev det vackert också, urläckert!!!
Maria vilket FÖNSTER, så vackert!! Menar du att någon beställt det av dig och satt in det som fönster?? Såna fönster vill jag ha ….då skulle jag inte använda några gardiner…. Såå snyggt!
Jag skulle ju önska GLAD MIDSOMMAR till er alla!!!

Tack för beröm - och GLAD MIDSOMMER till alla :-)

Alla kan faktiskt inte lägga ut sina bilder direkt i mailet. Men det gör jag om jag hinner. Man kan bara göra det om man är ngt slags hedersmedlem. Tråkigt tycker jag och tänker ta lite strid om detta detta. Men lägg ur era bilder. Jag gör vad jag hinner!!!!
japp, ett sånt fönster till mig också tack - och i ett annat rum tar jag ett sånt som i #5
. helt galet vad underbara!
glad midsommar! säger vi här också då, så det blir ordentligt gjort 

Vilka underbara alster som har lagts ut här !! Otroligt fint alltsammans :)
Önskar också er alla en riktigt skön och GLAD MIDSOMMAR
Jag har gjort min havsvik av Bullseyeglas. Jag jobbar ganska fritt med att skära och klippa bitar och låter motivet växa fram. Efter bränning har jag format det hela med min nya form som är tänkt för att göra djur med ben, men den blir ju perfekt för att få bilder att stå också. Formatet är 190x75 mm.