Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett12-tips-och-tricks
Läst 4636 ggr
Leia90
0

Glaskross; Bullseye

Hejsan!

Jag har fått en massa glas av en konstnärinna, som hon sa att jag kan återanvända. Jag har börjat krossa en del, men hur ska jag använda det sedan? Är det bara fusade grejer jag kan göra? kan jag inte bränna det och använda till lampwork?

Hjälp!

Tack på förhand!

noora
0

Visst kan du använda det till lampwork, bara du inte blandar det med glas som har en annan COE. Om det är bullseye COE 90 du har fått så kan du t.ex. inte blanda det med Effetre COE 104.

Vilken form är glaset på när du får det? Om det är större skivor kan du skära det i remsor och använda till lampwork bara du är försiktig så att du inte skär dig på skarpa kanter. Om du vill kan du stoppa "stavarna" i ugnen ett tag för att runda till kanterna. Om du krossar det kan du använda det som frit i både lampwork och fusing.

Bullseye finns att köpa på stavar också om du vill komplettera med fler färger till lampwork.

Leia90
0

Hej Noora!

Glaset jag har fått är bränt i ugn, så att det är redan figurer. Nu har jag börjat krossa det…Men då antar jag att det bara är frittor jag kan använda det till. lite svårt att göra stavar av fritta, för jag kan ju inte använda det i lampwork om det redam är bränt i ugn?

Tack för ditt svar!

mogens
0

Du kan gott använda glaset som du har fått, även om det har varit fusat till figurer. Men, som Noora säger, det skall vara samma typ av glas (COE) för att kunna blandas.

Du skall ha rigtig mycket tid och tålamod om du skall smälta fritten till stavar. Det bästa är nog att göra en baspärla och så antingen rulla den i fritten och smälta in och evt göra det igen … igen … igen. Du kan ju också använda en pincett och sätta på fritten en i taget på din baspärla. Men igen: Tid och Tålamod Flört

Du skall möjligen vara uppmärksam på om baksidan av figurerna du har fått är ren. Efter en fusing kan där lätt bli rester av separator eller papper kvar. Det vill inte se så snyggt ut i dina pärlor.

Det blir spännande att se vad du får ut av din fritt Glad

Leia90
0

Hej Mogens!

Ja, princett tipset var en bra idé, jag kör på den!

Tack för tipsen!

MaritaD
0

Hej! Jag kan inget om lampwork…  Men går det inte att smälta ihop krosset till en platta,som du sedan kan skära i remsor och lägga in i ugnen igen, för att få avrundade kanter?? I fall det skulle underlätta pärltillverkningen, om du vill slippa plocket med pinsetten.

Bara en fundering från en som tycker om att klura lite…

Lycka till hur du än gör! Hoppas vi får se resultatet…..

Glad Midsommar!

Mmadeit
0

hade samma tankar som marita D en stund men funderade på om det inte skulle bli väldans med luftbubblor i glaset om amn smälte krosset så samt att det vill ju bli 6 mm tjockt när man fusar och det klarar ialalfall inte jag att skära snyggt och rakt i smala remsor…

mariatingsund
0

Du kan ju hålla biten med pincett framför gasollågan, värm och sen dra ut glasbiten till en pinne. SEN kan du använda precis som de andra pinnarna till lampwork..

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

MaritaD
0

Ja det låter ju betydligt enklare än mitt tokiga förslag Maria.

Så är det när man kan en massa olika tekniker….

Hoppas alla haft en bra Midsommarhelg…..

Mmadeit
0

Tänkte på denna tråd när jag såg en online tuttorial  där skaparen tar just kross och smälter upp på enklar glas stav och sedan själv drar det till en stringer. ca 1.50 in i denna video börjar han prata om det. en ide kanske!

MaritaD
0

Såå läckert det blev Mnadeit. Det ser inte så enkelt ut, fast lite snett eller så, det blir en koja ändå…..sa Nalle Phu….

Många olika förslg får du här Leja… Vi får väl se resultatet hoppas jag….

Lycka till!

Leia90
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla och tack för alla tips! Ja, det krävs verkligen tålamod att arbeta på det här sättet, men kul är det! Här är iallafall några pärlor som är färdiga, men jag får nog träna lite till, att använda glaset på det här sättet…

Mmadeit
0

Läckra resultat det blir :-)

MaritaD
0

Vilka fina pärlorLeia! Vilken teknik använde du??

Leia90
0

Jag använde mig dels av frittor och la in delar i glaset och dels  drog ut glaset i värmen med pincett. Glad Bra övning det här!

[kissidor]
0

mmm, så vackra färger - det är som fruktsallad, jag blir nästan hungrig och törstig när jag ser dom Glad! förstår att det var en hel del jobb, men visst måste det ha varit roligt också Flört?

Leia90
0

TackarGlad