Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett: 12-tips-och-tricks
Läst 1366 ggr
Blezz
0

Går det att sammanföra keramik med glas?

Har tänkt prova detta. Vill väldigt gärna ha lite tips

ifrån er andra.

miggen
0

Det borde gå ganska hyggligt beroende på vad man vill göra .

Jag har gjort en del med inlägg i porslin men det är lite mickel med bränntemp och så. 

Tips prova först och bränna in i porslin så du får en känsla för leran och för glaset.  Prova sedan samma med de keramik saker du vill ha.  Du måste skröjbränna leran först innan du går på med glaset. Jag ska titta om jag kan ha några bilder att lägga ut.

Miggen

Blezz
0

Vad spännande att se dina grejer!

Tack på förhand

Blezz

EvaRittsel
0

Mjaaa. Det går ju inte speciellt bra - om man INTE vill at glaset INUTI keramikföremålet ska krackelera! Och det är ju en effekt i sig. Kermik och glas är inte helt kompatibla - möjliga att förena - eftersom glas är en vätska och keramik en kemisk sammansättning av olika material. Men inuti kermiska föremål kan man lägga glas som #1 berättar. Men det krackelerar!Fundersam

Blezz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har provat på ett litet smycke

som jag gjorde på keramikkursen innan jul.

Och jag upptäckte just detta att det krackelerar.

men det kanske går att göra delarna var för sig

med separator på det keramiska godset så att man

sen kan klistra på det på godset efteråt.

Ska testa med något framöver.

Kan glasfluss få det att fungera bättre vid bränning direkt på godset?

EvaRittsel
0

Glasfluss sänker temperaturen på smälttemperaturen. Men det kommer aldrig att fungera efter glas och keramik inte kan förenas.Om man inte limmar - som jag OFTA gör…..Fundersam

miggen
0

Det stämmer att glas och keramik inte är kompatiba och att det inte går att foga in i som mellan glas. Där av kommer skröjbräning och glassyrer in.

Jag ska lägga på ett kol och se till att jag får fram lite bilder .

Som exempel kan man ta det finaste glaspulvret med vatten och lägga på en porslin eller glasyr och få det att se ut som en slät glasruta.

Men som sagt det fusar inte ihop som mellan två glas

Miggen

mariatingsund
0

Visst fanns det sådana skålar/fat förr. Man gjorde keramik/stengods? formen, rätt platta som en lins, och använt glas till glasering. Det var meningen att det ska krackelera och se ut som frusen glas på insidan.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

miggen
0

Krackelerat eller inte beror på utjämningttiderna och det går att få en yta som inte krackelerar.

Jag bara hoppas att jag kan hitta fram mina bilder.

EvaRittsel
0

Det var så här jag började för 30 år sedan. Lade glas i keramikskålarna. Och sen började jag testa med lite större bitar och sedan med lite gips emellan och sedan…. Ja, det jag gjorde i början har idag namnet tackfusing. Så kan det gå.Fundersam

Blezz
0

Vad härligt att höra er berätta om era erfarenheter.

Jätteskoj!!!!

Är intresserad av det där med utjämningstider också.

Tack för svaren som ni ger.

Blezz
0

Miggen! Tror du att du finner dina bilder

Det kunde vara kul att se för att lättare förstå hur det blir.

Allt gott till dig och sökarlycka!!

BlezzGlad

miggen
0

Jag har tyvärr inte hittat mina bilder men ska försöka få fram annat,

Bara jag får ordning på bildformatet i dator kommer lite andra bilder i mitt fotoalbum i fokus. Jag hoppar att någon av mina vänner kan ha nåra bilder av just de fat jag av det för frågan

Miggen

EvaRittsel
0

Jag vääääntar Miggen! Vore superkul att se!

miggen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har inga bilder kan jag konstatera vilket är synd.

Men jag har tagit en bild på en misslyckad porslinsask som jag lägger här. Så här blir det om man har för bråttom med bränningen.  Detta är lagt med bara vatten och glaspulver.

De som brände denna åt mig 240 upp i timmen till 800 gr och avsvalningen gick alldeles för fort och de blev inte någon temp utjämning 

Dolomit60
1

När jag gick första året teknisk skoles "udannelse til kereamisk formemager" här nere i Köenhamn, var det några som lade glas ner i keramikskålar. Det fastnade som glasyr på leran, och krackelerade helt villt.

Det är antagligen inte så vansinnigt funktionellt, men det blev väldigt snygt ibland.

Jag har också sett väldigt lyckade exempel på det det i en bok, som jag tror heter "Håndbog i studiokeramik".

Och jag tror att det är just "studiokeramik" vi snackar om - det är knappast något som vi använder dagligen till att älta deg i, eller servera soppanfrån.

Men det kan säkert användas som fruktfat vid högtidligat tillfällen.m och till rena "konstföremål" eller vad man ska kalla det, kan det säkert ha ett visst värde.

Jag tror att krackeleringarna gör det mycket svårt att hålla rent i längden.

miggen
0

Precis som Eva Rittsel skriver så är inte lera porslin och glas komplatibla med varandra. Där av bör man vara observant på var man sätter glaset och aldrig aldrig i sådant man äter eller dricker ur.  Det är helt korrekt att det är mycket stor risk att det spricker eller går ur glas flisor.

Jag ska sätta mig och göra några grejor på just porslin bara för att visa här på fokus.

miggen