Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett05-glasgravyr
Läst 3630 ggr
elektra1
0

Börja gravera. Är den här bra???

Hej. Eftersom det bara finns en enda som kan gravera i min stad, så funderar jag på att börja. Fick för mig det igår när jag sökte någon som kunde gravera. Är lite konstnärlig, fotograferar, har även målat en del förut, så helt omöjligt är det ju inte att jag kan lära mig :-D

Är den här bra för nybörjare?

http://www.jula.se/sladdlost-slip-gravyrset-8000-60-123747

Sen köpa paketet det här paketet till.. http://www.jula.se/diamantslipstiftsset-20-delar-123157

Det kanske är en början? Eller behövs flera saker?

Munskydd och handskar kanske..

Jag tänkte mest gravera vinglas, vinkaraffer och liknande.

mvh camilla Cool

mariatingsund
0

Den är en ny maskin, jag har ingen erfarenhet, men mina ögon säger att den kan vara lite svag för att kunna rotera med samma styrka när du trycker stiftet mot en så hård yta som glas. Men pröva, det går säkert använda den som nybörjarmaskin. Angående setet så tror jag du kommer bara använda dem 3 runda stiften. Men det är inte dyrt så testa dem.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

elektra1
0

Tack så mycket för svar.  Jag tror jag provar att köpa den. Kan duga när man tränar kanske.  Eller har du andra förslag? Det tar tacksamt emot. Men helst inte dyrare än en 1000 kr till att börja med. Får bli en bättre maskin om det visar sig att jag har någon talang :-)

mariatingsund
0

Det är alltid gissel vad man ska välja, för kvaliteten brukar vara olika även inom samma modell. Bara se upp så maskinen inte blir varm, det beror nämligen på att stiftet inte snurrar jämt inuti och av friktionen hettar upp sig, då ska du byta, då är det defekt. En billig maskin kan vara bra, medan en dyrare sämre, och man får tyvärr inte prova dem i butiken och jag kan inte köpa hem allihop för att testa, även om det vore intressant och lärorikt. I de flesta finns bara ett lager som snurrar stiftet inuti, och det brukar vara si o så med tiden. Bättre maskiner har 3 eller 4 lager så stiftet snurrar bra även om lagren blir lite slitna.

Handskar behöver du knappast, glasdammet blir inte vasst och går att tvätta av händerna. Munskydd ska du ha, tror inte det duger sitta under köksfläkten. Men glasdammet är tungt och brukar lägga sig så ha en luddig handduk eller matta under glaset du graverar. Är den mörk, ser du också bättre vad du håller på med. Bra belysning är bra att ha och glöm inte hörselskydd, för dessa maskiner låter väldigt så du hör bra även när du blir mormor. Flört

Cherione
0

jag köpte min maskin från slöjddetaljer och för mitt endamål som nybörjare funkar den bra=)

S*Cherione - Ragdolls är Livet
Vi 1 Rag n 04 21 flicka kvar Tillsalu i Stjärnbildskullen 
kolla gärna in våran hemsida www.cherione.com

mariatingsund
0

#4 Skriv gärna modell och lägg i bild.

Cherione
0

kan lägga in länk. Absolut inget för profs men som min absolut första gravyr maskin duger den gott=)

länk

S*Cherione - Ragdolls är Livet
Vi 1 Rag n 04 21 flicka kvar Tillsalu i Stjärnbildskullen 
kolla gärna in våran hemsida www.cherione.com