Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett07-lampworking
Läst 5421 ggr
tistelflikkan
0

Ugn från PMC?

Jag funderar på att köpa en ugn från uterm men sist jag va inne på PMC så såg jag att de fått in lite nya ugnar, vissa av dem ganska små och billiga. Undrar dock om det går att avspänna lampworkpärlor i dem, vad tror ni?

http://www.pmc.se/Shop/Index.php?sArtModelId=SAPRRMP8

http://www.pmc.se/Shop/Index.php?sArtModelId=SAPR1T

Ovan ugnar är de jag funderar över, min tanke är då att först kyla av pärlorna i vermiculit och sedan spänna av dem i ugn då det inte finns någon pärllucka på dem.

Vore toppen med lite input på vad ni tror!?

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

tistelflikkan
0

de har ju även dessa ugnar som liknar den jag tittat på från uterm:

http://www.pmc.se/Shop/Index.php?sArtModelId=JKAF3P514

http://www.pmc.se/Shop/Index.php?sArtModelId=JKAF3P514

annars tänkt köpa BA2 från uterm: http://www.uterm.se/userimages/file/Beadkataog%20m%20pris.pdf

finns det något annat ställe man kan köpa ugn från annars?

tistelflikkan

noora
0

Du ska i alla fall ha en ugn som du kan programmera med ramper i flera segment. Vid avspänning måste ugnen svalna i långsam takt, långsammare än vad ugnen svalnar av sig själv.

Jag rekommenderar en ugn med pärllucka (som t.ex. dom du pekar på i ditt andra inlägg). Då kan du stoppa in pärlorna direkt när du har gjort dem medan de fortfarande sitter kvar på mandrellerna. Det är mykcet bättre och säkrare än att låta dem svalna i vermikulit så att du kan plocka loss dem och sedan avspänna dem separat, eftersom pärlorna riskerar att spricka i vermikuliten.

Mmadeit
0

Jag har ingen ugn själv ännu men sktar efter antingen en prometeus pro 7 eller en Paragion sc2 både finns hos tuffnelglass (england)

paragonen finns även hos warmglass och creativeglass

Väl värt att jämföra priserna mellan de olika siterna då det brukar gå upp och ner vilken som är billigast.

Finns med dörr och pärlucka samt en modell som även har ett fönster så man kan se vad som händer om man även fusar. samt finns "hyllor" att köpa till om man vill använda den för fusing. alla 3 är från england och man skall titta på priset där VAT ingår det är det pris vi betalar innom EU ingen moms eller tull tillkommer men frakt även de som skriver free shipping brukar bara gälla innom england nämligen!

köpre man från england får man även räkna med att antingen låta en elektriker byta elkontakten till en svensk eller få tag i en "rese" adapter från engelsk stickpropp till svensk.

tistelflikkan
0

tack för tips! :) klart det är bäst att ha en pärllucka, men jag tänkte jag skulle kunna komma undan några tusenlappar billigare. kanske bättre att kolla utomlands då iofs, som länkarna jag fått här. borde väl inte vara så svårt att hitta en adapter? sambon jobbar på kjell&-co, de borde ha nåt jag kan använda tycker jag. ska höra med honom.

e de nån som vet hur det är med användningsmanualer, det kanske är svårt att fullt ut förstå en engelsk menar jag?

tistelflikkan

tistelflikkan
0

Creativeglass verkar inte skicka till Sverige, typiskt.

Sen tänker jag på VAT (moms)… Om man har svenskt företag så har man ju ett VATno, jag har för mig att jag läst någonstans att man då kan be dem skicka det utan VAT så betalar man in momsen i Sverige i stället. Annars måste man ansöka via speciell blankett om att få tillbaka den utländska momsen från det land man beställt från. Är det någon som om det är såhär det funkar?

Känns som att det kanske i slutändan är enklast att beställa inom Sverige ändå..?

tistelflikkan

[kissidor]
0

men warm-glass skickar i högsta grad till sverige, och jag frågade förut om frakten för paragon sc2 och då sa dom £15 vilket ju är högst överkomligt.

men det blev sen att jag köpte en annan ugn därifrån, och den har jag på adapter. men jag är inte säker på att du hittar en du kan avända hos kjell&co - dom har visserligen många resedapters som dom oftast kallas, men jag tror nästan inte dom har jordade som du behöver. det är det som gör det svårare att hitta och att det drar iväg i pris. i england borde det rimligen vara lättare att hitta en som är jordad och går åt rätt håll, men jag köpte iaf en reseadapter universal jordad som jag hittade på några olika ställen och billigast på teknikmagasinet där den kostade 350 spänn.

ang momsen, den brittiska är ju lite lägre än vår så för oss privatpersoner är det ju förmånligt att det är den momsen vi får betala. men såhär står det i warm-glass infosektion om saken:

"VAT

VAT is charged at the UK standard rate on all items delivered to a UK address. Customers in the EU will only be exempt from VAT if a company VAT number and trading address is supplied."

så det ska nog inte vara nåt problem

jo såklart det blir lättare att handla i sverige, men själv tjänade jag iaf ett antal tusenlappar på mitt engelska ugnsköp. sen är det ju bara att hålla tummarna för att man inte har världens otur och skulle behöva en garantireparation för kan det i värsta fall bli besvärligt… eller inte besvärligt kanske om man köper en liten ugn som inte kostar skjortan att skicka fram och tillbaks. eller om dom inte kräver att få trassla med en utan helt enkelt tar en på orden om vad felet är (ugnar är ju rätt enkla konstruktioner ändå, det är ju rätt begränsat vad som kan bli fel med dom) och skickar utbytesdelen som behövs.

AleZK
0

OBS- Se bara till att den reseadapter du använder klarar den strömstryrka ungnen kräver.

Det är ofta reseadptrar är till för ganska kläna strömmar. Annars är det lätt att klippa bort den befintlig koplingen och koppla på en ny Svensk.

[kissidor]
0

ja och den jag skrev om gör det, och som sagt jag tror inte man kommer ner mer än så i pris på en som uppfyller kraven. jag tänkte ursrprungligen att jag skulle bytt min plugg, men jag var otålig och ville ha en tillfällig lösning på en gång, och nu sitter ju den där adaptern så bra där den suttit sen i december… Skäms. kanske om jag köper mig en taurus ringsåg från england också en vacker dag att jag får tummen ur och byter plugg… Oskyldig

tistelflikkan
0

ja, jag har redan mailat dem mitt vatnr så får vi se om det blir därifrån jag beställer sedan… är mycket sugen på den där paragonen för tillfället. sambon trodde inte det skulle vara något problem att hitta en adapter på kjell&co, eftersom england har samma strömstyrka som här ungefär. värre om den är från usa sa han eftersom de ofta kör på 110v och då måste man hålla på med mellangrejer så man inte kör in för hög strömstyrka i maskinen och slår ut den helt.

men så gick jag in på tuffnell igen och såg den översta ugnen i raden: http://www.tuffnellglass.com/contents/en-uk/d33.html Promethius Pro-7 kiln jag har sett promethius i Sverige tidigare men inte med pärllucka. vad tror ni om den?

ps… även på tuffnell går det bra att dra av vat-en om man har ett vatnr.

tistelflikkan

tistelflikkan
0

just ja! vad gäller VAT-en så spelar det ju inte så stor roll för mig, blir nog enklast ändå om jag slipper VAT-en från början, betalar moms här i sverige och sen kvittar den mot vinsten. betalar ju den ändå inte i slutändan och slipper då vändorna med att skicka in extra blanketter till skatteverket :)

tistelflikkan

[kissidor]
1

nej o nej nån transformator behöver du absolut inte, det stämmer. men grejen är att du måste ha en jordad adapter som tål den här ugnens effektuttag och det är det som inte är så vanligt. titta på den här tex som verkar vara kjells värsting - enligt det sortiment som visas på hemsidan iaf - men som inte räcker till då den bara har 2,5A säkring och du för paragon sc2 behöver sisådär 7-8A:

Reseadapter, allt till allt

Flexibelt adapterset med 4 olika kontaktalternativ. Med 2,5 A säkring (110 VAC max 275 W, 220 VAC max 550 W). CE-märkt. Med petskyddat multiuttag för 3 olika kontakttyper, europeisk, amerikansk och brittisk.

OBS. Säkringen är lätt att byta.

tistelflikkan
0

aha, nu e jag med! ahja, får ta det när det kommer i så fall - har inte kjelle det så får jag gå till konkurrenten ;)

tistelflikkan

tistelflikkan
0

sådärja :) nu har jag beställt en Paragon SC2 med pärllucka från www.warm-glass.co.uk och massa nytt glas från www.tuffnellglass.com :) tack för alla tips och hjälp!

tistelflikkan

tistelflikkan
0

ugnen är här och jag premiärbränner i detta nu! köpte en adapter på clas ohlson för 39 kr som funkar finfint. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152328627

tistelflikkan

[kissidor]
0

just den du länkar till kan det väl inte gärna vara du köpt tistelflikkan, den går ju liksom åt fel håll Skrattande. men hursomhelst så såg jag förut när jag själv letade att dom hade haft en hos classe som var jordad och till bra pris och gick åt rätt håll - men den var slut då. jättekul att du är igång iaf, grattis och lycka till Glad!

Mmadeit
0

kissidor den går vällan inte åt fel håll? man tar den engelska pluggen och sticker in i den pluggen sen pluggen in i väggen, en sån har min gubbe till ett av sina tv spel som är köpt i england…

[kissidor]
0

meeen mmadeit "Från Skandinavisk jordad stickpropp till jordat Engelskt uttag"? ja då står det ju fel i såfall, det måste du väl ändå medge Flört?!? men jag tittade inte på bilden förut men nu håller jag med om att den ser rätt ut - men som sagt det är ju absolut inte vad det står!!!

tistelflikkan
0

jag vet, jag tyckte också det såg knasigt ut att skriva det på det sättet. borde det inte vara från engelsk standard till skandinavisk? ahja, som mmadeit skriver så är det rätt.

tistelflikkan

Mmadeit
0

nej stick proppen är scandinavisk (dvs den del som sticks in i vägg uttaget) och uttaget på adaptern är engelskt så står rätt även om det är förvillande när de byter term i mitten.

[kissidor]
0

hmm, nej jag kan tyvärr intevillkors vis hålla med om att det står rätt, även om jag förstår ditt resonemang mmadeit. men jag är väl lite språknörd pga att det är en jätteväsentlig del i mitt jobb att tolka text - och sådär beskriver man rent språkligt samt logiskt inte den funktionen punkt slut anser jag. men dock var det slarvigt av mig att inte titta på bilden och dock är ju huvudsaken att den är rätt och funkar - och vilket kanonpris sen Flört. ska ha denna i åtanke om jag nu möjligen kanske eventuellt köper en ringsåg nån gång… Oskyldig

tistelflikkan
0

ja, min sambo sa detsamma som du mmadeit när jag påpekade att det lät konstigt så det stämmer nog men det låter helt fel tycker jag med.

tistelflikkan